Special Olympics Sweden Invitational Games samlar deltagare från 19 länder till Åre och Östersund

Den 1-4 februari välkomnar Östersund och Åre Special Olympics Sweden Invitational Games. Årets största svenska tävling för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Evenemanget samlar över 450 deltagare från 19 länder.

Under fyra dagar tävlar deltagare från Sverige och 18 särskilt inbjudna Special Olympics program från andra länder. I Hamrebacken i Duved blir det tävlingar i utförsåkning och snowboard och i Östersund hålls tävlingarna i konståkning, Speed Skating (Short track), innebandy, längdskidåkning och den unika sporten snöskolöpning.
- Just snöskolöpning är något som vi satsar stort på eftersom det är en enkel sport att komma igång med och som gör att vi kan nå många, säger Gerda Nilsson Tjernström, Games Manager för Invitational Games.

Att få fler personer att bli aktiva i idrottsföreningar är ett av syftena med hela evenemanget och ett viktigt inslag i den långsiktiga folkhälsosatsning som genomförs med Invitational Games som startskott. Under tävlingarna kommer både de tävlande och ungefär hundra personer från kommuner i Jämtland Härjedalen att genomgå hälsotester inom ramen för det som kallas Healthy Athletes. Ett arbete som under Invitational genomförs i samarbete med Mittuniversitetet.
- Vi vet från tidigare tester inom Healthy Athletes att våra svenska deltagare faktiskt har en sämre hälsostatus på många områden jämfört med tävlande från andra jämförbara länder, säger Johan Strid, National Director Special Olympics Sverige. Med hjälp av Invitational Games och Healthy Athletes gör vi ett avstamp för en långsiktig kraftsamling för ökad folkhälsa för personer med intellektuella funktionsnedsättningar.

Fakta
- Invigningen av Invitational Games sker på Stortorget i Östersund kl 19 den 1 februari och allmänheten är välkommen.

- Programmet för de olika idrotterna finns här: https://swe2021.org/sv/tidsprogram/

- Registrering för media sker via mail till press@swe2021.org

För ytterligare information:

Per Lagerström, Kommunikationsansvarig för Invitational Games, 0709568847

Om Special Olympics

Special Olympics är en världsomspännande organisation som bedriver och utvecklar idrottsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Verksamheten finns i 190 länder och inkluderar nästan 6 miljoner aktiva.