Specialutställning på Mercedes Benz Museum i Stuttgart
- SL-modellerna är så mycket mer än bara en serie bilar. De är också en fascinerande in blick i den tekniska utvecklingen och ett stycke kulturhistoria, säger Iris Müller, turistchef på Tyska Turistbyrån.
Utställningen heter 'The fascination of SL - a dream car through 70 years', och besökarna kan se fram emot att se nio legendariska SL-sportbilar på museet i Stuttgart. Från den första 300 SL sportbilen från 1952 med måsvingedörrar till nya SL 500 ‘Mille Miglia 417’ från 2015 med aluminiumram och det bästa och senaste inom säkerhet och komfort.
Superlätthet
SL står för "super" och "lätthet" och det har varit med sedan den berömda 300 SL gick ut på gatorna och satte nya standarder för en racerbil. Resultaten talar för sig själva. Förarna av en 300 SL vann en trippelseger i Bern, en dubbelseger i Le Mans-loppet, Carrera Panamericana i Mexiko och slutligen en fyrdubbel seger hemma i Nürburgring.
Denna historia och många andra, tillsammans med den tekniska utvecklingen av bilarna, berättas på utställningen. Glädjen att köra och resa visas också i form av en massa färgglada vykort från hela världen med SL som motiv.
Mercedes Benz Museum i Stuttgart har varit hem för Mercedes Benz historia i mer än 125 år. På nio våningar finns historien dokumenterad med mer än 1 500 utställda föremål, inklusive 140 fordon från personbilar till tunga godsvagnar.
- Byggnaden i sig är också en upplevelse, eftersom det är ett stycke unik arkitektur som återspeglar egenheten, som är hörnstenen i Mercedes Benz. Personer som normalt inte är bilintresserade kommer också att få en fantastisk upplevelse på museet i Stuttgart, säger Iris Müller.
Specialutställningen på Mercedes-Benz Museum pågår till den 15 maj 2022
© Mercedes-Benz Museum GmbH
Nyckelord
Kontakter
Iris Müller
Tel:08-6651884iris.mueller@germany.travelBilder
Länkar
Om
Om Tyska Turistbyrån:
Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.
Mer information finns på www.germany.travel/presse
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
Tyska turistbyrån presenterar årets studieresor, kampanjer samt statistik från 2023.8.2.2024 16:05:01 CET | Pressmeddelande
Den 14 februari välkomnar Tyska Turistbyrån journalister och andra intressenter till ett hybridmöte med tema studieresor för journalister och influencers, kampanjer under året som kommer samt statistik från föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum