Specialutställning på Mercedes Benz Museum i Stuttgart

Med anledning av 70-årsjubileet av Mercedes Benz-fabriken i Stuttgart öppnar nu Mercedes Benz Museum en spännande specialutställning med titeln "The fascination of the SL - a dream car through 70 år". "Åh Herre, vill du inte köpa mig en Mercedes Benz?" Så sjöng Janis Joplin 1972, och man brukar lägga till: "Och det måste vara en SL-modell." Det är snart 70 år sedan Mercedes Benz-fabrikerna i Stuttgart lanserade den första SL-modellen och sedan dess har serien av sportbilar rullats ut över hela världen. Därför öppnar Mercedes Benz-museet en specialutställning om den populära bilserien den 22 oktober.

Illumination Mercedes on Palace Square. Stuttgart-Marketing GmbH (SMG)/Sevencity GmbH

- SL-modellerna är så mycket mer än bara en serie bilar. De är också en fascinerande in blick i den tekniska utvecklingen och ett stycke kulturhistoria, säger Iris Müller, turistchef på Tyska Turistbyrån.

Utställningen heter 'The fascination of SL - a dream car through 70 years', och besökarna kan se fram emot att se nio legendariska SL-sportbilar på museet i Stuttgart. Från den första 300 SL sportbilen från 1952 med måsvingedörrar till nya SL 500 ‘Mille Miglia 417’ från 2015 med aluminiumram och det bästa och senaste inom säkerhet och komfort.

Superlätthet

SL står för "super" och "lätthet" och det har varit med sedan den berömda 300 SL gick ut på gatorna och satte nya standarder för en racerbil. Resultaten talar för sig själva. Förarna av en 300 SL vann en trippelseger i Bern, en dubbelseger i Le Mans-loppet, Carrera Panamericana i Mexiko och slutligen en fyrdubbel seger hemma i Nürburgring.

Denna historia och många andra, tillsammans med den tekniska utvecklingen av bilarna, berättas på utställningen. Glädjen att köra och resa visas också i form av en massa färgglada vykort från hela världen med SL som motiv.

Mercedes Benz Museum i Stuttgart har varit hem för Mercedes Benz historia i mer än 125 år. På nio våningar finns historien dokumenterad med mer än 1 500 utställda föremål, inklusive 140 fordon från personbilar till tunga godsvagnar.

- Byggnaden i sig är också en upplevelse, eftersom det är ett stycke unik arkitektur som återspeglar egenheten, som är hörnstenen i Mercedes Benz. Personer som normalt inte är bilintresserade kommer också att få en fantastisk upplevelse på museet i Stuttgart, säger Iris Müller.

Specialutställningen på Mercedes-Benz Museum pågår till den 15 maj 2022