Specialutställning på Mercedes Benz Museum i Stuttgart

Med anledning av 70-årsjubileet av Mercedes Benz-fabriken i Stuttgart öppnar nu Mercedes Benz Museum en spännande specialutställning med titeln "The fascination of the SL - a dream car through 70 år". "Åh Herre, vill du inte köpa mig en Mercedes Benz?" Så sjöng Janis Joplin 1972, och man brukar lägga till: "Och det måste vara en SL-modell." Det är snart 70 år sedan Mercedes Benz-fabrikerna i Stuttgart lanserade den första SL-modellen och sedan dess har serien av sportbilar rullats ut över hela världen. Därför öppnar Mercedes Benz-museet en specialutställning om den populära bilserien den 22 oktober.

Illumination Mercedes on Palace Square. Stuttgart-Marketing GmbH (SMG)/Sevencity GmbH

- SL-modellerna är så mycket mer än bara en serie bilar. De är också en fascinerande in blick i den tekniska utvecklingen och ett stycke kulturhistoria, säger Iris Müller, turistchef på Tyska Turistbyrån.

Utställningen heter 'The fascination of SL - a dream car through 70 years', och besökarna kan se fram emot att se nio legendariska SL-sportbilar på museet i Stuttgart. Från den första 300 SL sportbilen från 1952 med måsvingedörrar till nya SL 500 ‘Mille Miglia 417’ från 2015 med aluminiumram och det bästa och senaste inom säkerhet och komfort.

Superlätthet

SL står för "super" och "lätthet" och det har varit med sedan den berömda 300 SL gick ut på gatorna och satte nya standarder för en racerbil. Resultaten talar för sig själva. Förarna av en 300 SL vann en trippelseger i Bern, en dubbelseger i Le Mans-loppet, Carrera Panamericana i Mexiko och slutligen en fyrdubbel seger hemma i Nürburgring.

Denna historia och många andra, tillsammans med den tekniska utvecklingen av bilarna, berättas på utställningen. Glädjen att köra och resa visas också i form av en massa färgglada vykort från hela världen med SL som motiv.

Mercedes Benz Museum i Stuttgart har varit hem för Mercedes Benz historia i mer än 125 år. På nio våningar finns historien dokumenterad med mer än 1 500 utställda föremål, inklusive 140 fordon från personbilar till tunga godsvagnar.

- Byggnaden i sig är också en upplevelse, eftersom det är ett stycke unik arkitektur som återspeglar egenheten, som är hörnstenen i Mercedes Benz. Personer som normalt inte är bilintresserade kommer också att få en fantastisk upplevelse på museet i Stuttgart, säger Iris Müller.

Specialutställningen på Mercedes-Benz Museum pågår till den 15 maj 2022

© Mercedes-Benz Museum GmbH

Stuttgart: Mercedes-Benz Museum i Untertürkheim

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Planera årets cykeltur - till Berlin12.1.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Cyklingen har fått ett stort uppsving under pandemin. Fler än någonsin svingar sig upp i sadeln, oftast för en kortare tur. Inför sommaren är det kanske dags för en längre utmaning? Två pulserande europeiska metropoler, 70 mil och en kort sjöresa över Östersjön – den internationella cykelvägen Berlin-Köpenhamn förbinder huvudstäderna via idylliska miljöer och många vänliga människor. Oändliga vyer över orörd natur, massor av möjligheter att ta ett dopp, upptäcka några överraskningar och smaka på ny mat och dryck.

Nyårlöfte för 2022? Uppnå ditt hälsomål i Tyskland3.1.2022 04:00:00 CET | Pressmeddelande

Wellness-erbjudanden över hela Tyskland gör det möjligt att börja året på ett hälsosamt sätt. Här finns klassiska spa, ofta med kampanjer, som hjälper till att nå det där nyårslöftet, som du kanske precis har avlagt. I dagens situation är det många som funderar på hur vi kan hjälpa både kropp och själ att må bättre. Vi riktar blicken mot norra Tyskland och hittar en kust med klassiska hotell, vandringsleder och många spa-upplevelser, tex certifierade thalasso-spa.

Skidåkning i Tyskland - VM i Garmisch i januari29.12.2021 13:39:08 CET | Pressmeddelande

Tyskland som vinterdestination har mycket att erbjuda - skidåkning för hela familjen, vandring genom det förtrollande snölandskapet och avkopplande spavistelser för kropp och själ. Vintern står för dörren och vi behöver inte åka långt söderut för att hitta ett riktigt winter-wonder-land. - Tyskland kan erbjuda mycket under vintern. Många förknippar kanske inte Tyskland med skidåkning, men det finns många bra skidområden och här är det självklart att kombinera skidsemestern med spa och wellness, som Tyskland är så känt för, säger turistchef Iris Müller från Tyska Turistbyrån. Den 29 och 30 januari 2022 går världscupen för damerna nerför den legendariska backen Kandahar i Garmisch-Partenkirchen. Regionen har också ansökt om att få stå värd för det alpina skid-VM 2027. Svaret på det kommer först i maj 2022, då FIS-rådet tar sitt beslut.

Vandra på Nordsjöns botten28.12.2021 12:06:45 CET | Pressmeddelande

Titt som tätt klättrar någon förväntansfull besökare upp på skyddsvallen för att se Nordsjöns vilda vågor – och blickar till sin besvikelse ut över en till synes ändlös lervälling. Men, Nordsjön återvänder! Var sjätte timme löser ebb och flod av varandra och skapar en 10 000 kvadratmeter stor våtmark med en unik flora och fauna. Sedan 2009 är Vadehavet ett UNESCO-världsnaturarv. Europas vadehav täcker en över 500 kilometer lång kustremsa, som börjar i Nederländerna, går via hela tyska kusten och sträcker sig till Danmark, med dramatiska och fascinerande tidvattenupplevelser.

Tyskland rankas högst i Nation Brands Index - femte året i rad21.12.2021 15:44:21 CET | Pressmeddelande

Med över 60 000 intervjuer online, med personer över 18 år i 20 länder, genomför Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) en undersökning varje år. Här efterfrågas inställningen bland annat till länders regeringsstyre, export, immigration, investeringar och kultur. Det resulterade i att Tyskland återigen tog topplaceringen i NBI 2021. Kanada och Japan följer på andra respektive tredje plats. Sverige hamnade på en nionde plats (och sjönk en placering från föregående år).