Specsavers är en av Europas bästa arbetsplatser 2021

Specsavers Norra Europa har klättrat till plats 11 i Great Place to Work ® ranking över Europas bästa arbetsplatser 2021 i kategorin Bästa multinationella arbetsplatser i Europa. Optikkedjan är den enda retailkedjan på topp 25 i listan.

Specsavers har tidigare fått hög rankning i Great Place To Works nationella listor, som helt baseras på frågor till anställda. Föregående års placering blev plats nr 18, en hög ranking på Europalistan bland företag som DHL, SAS Institute och Hilton.

– Jag är stolt över att se att våra medarbetare trivs så bra hos Specsavers och har röstat fram oss som en av Europas bästa arbetsplatser. Ett starkt bevis på att våra medarbetare trivs och kan växa tillsammans med oss. Vi jobbar mycket med utveckling och utbildning vilket gör att våra anställda trivs och att många vill ha en lång och givande karriär hos oss. Att jobba i en multinationell organisation ser vi som en stor fördel där vi kan ta lärdom av varandra och bidra med erfarenheter över landsgränserna, Tillsammans strävar vi efter att dagligen bidra till en bättre ögonhälsa för alla, säger Jennie Widell, HR Chef Specsavers Sverige.

Hur anställda har svarat under Covid-19 pandemin är ett tydligt bevis på hur stark Specsavers företagskultur är även i mer utmanande tider med hemarbete och andra förutsättningar i butik med stort fokus på hygien och säkerhet både för anställda och kunder.

– Jag är överväldigad över hur fantastiskt alla anställda har löst omställningen till en helt ny verklighet på arbetsplatsen, både på supportkontor och i butik. Allas tålamod, förmåga att snabbt ställa om till nya rutiner med riktlinjer från Folkhälsomyndigheten och fokus på ökad hygienstandard, att stötta varandra över ens egen roll och landsgränser där det funnits behov av snabba förändringar. Att se hur anställda frivilligt börjat köra ut glasögon till riskgrupper,butiker som öppnat upp innan ordinarie öppettider för riskgrupper och anställda som bjuder på träningspass via Teams.Det skapar en inkluderande arbetsplats där medarbetare upplever att de kan vara sig själva och därmed en kultur som vi är stolta att vara en del av, säger Jennie Widell.

Se den fullständiga listan här: www.greatplacetowork.com/best-workplaces-international/best-workplaces-in-europe/2021

Se mer om våra lediga tjänster här: https://join.specsavers.com/se/full-job-overview/

Specsavers är en av Europas bästa arbetsplatser 2021.

World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas12.10.2021 08:40:30 CEST | Pressmeddelande

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.

Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta6.9.2021 10:27:43 CEST | Pressmeddelande

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.

Skydd mot ögonsjukdom - men 4 av 10 bär ej solglasögon13.7.2021 09:33:37 CEST | Pressmeddelande

Var femte svensk använder solglasögon för att vara snygg och cool, 4 procent för att matcha kläder och 3 procent för att inte bli igenkänd. Bara 12 procent använder solglasögon för att undvika ögonsjukdom. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls under soliga dagar. Allt enligt en undersökning som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers. – Att skydda dina ögon från solen med rätt solglasögon är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden. Det är viktigt att bära solglasögon med 100 procent UV-skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.