Specsavers – en av Sveriges bästa arbetsplatser

Specsavers rankas högt i ”Great Place to Works” årliga medarbetarundersökning som uppmärksammar ”Sveriges Bästa Arbetsplatser”. – Att dagligen få jobba med att bidra till bättre ögonhälsa i en entreprenöriell kultur där alla medarbetare möts med respekt och mår bra på sin arbetsplats är nyckeln till framgång, säger Jennie Widell, HR-chef på Specsavers. Bakom utmärkelsen ”Sveriges bästa arbetsplatser”står stiftelsen Great Place To Work som årligen genomför en omfattande medarbetarundersökning - och i år får Specsavers en topplacering i den prestigefulla arbetsplatsstudien.

Att bidra till en bättre ögonhälsa för alla genomsyrar Specsavers verksamhet, och det gäller såväl i den dagliga driften som i optikkedjans olika CSR-projekt, som exempelvis det årliga välgörenhetsprojektet Ge Syn Tanzania som genomfördes i januari.

Detta arbete, i kombination med tydliga mål och omfattande interna utbildnings- och utvecklingsmöjligheter, skapar stolthet hos Specsavers medarbetare. Öppen kommunikation för alla är även en framgångsfaktor som skapar engagemang, delaktighet och förståelse för företagets verksamhet.

– Vi har en stor respekt för varandra och ser, värderar och uppmuntrar varje medarbetares enskilda bidrag. Detta visar sig både i vårt kundmöte i butik och i det höga engagemanget bland personalen oavsett om de arbetar i butik eller på vårt supportkontor. Vi är stolta över att den fina kultur vi tillsammans byggt upp och redan vet om internt nu återigen också uppmärksammas externt genom utmärkelsen till en av Sveriges bästa arbetsplatser, säger Jennie Widell, HR-chef, Specsavers Sverige.

Specsavers har sedan de etablerade sig i Sverige 2004 med sina 115 butiker blivit en av Sveriges största optikkedjor. Supportkontoret, som stöttar allt kring butikernas drift har sin bas i Göteborg. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har idag över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zealand och Australien.

Vill du veta mer gå in på specsavers.se