Specsavers i Eslöv nyöppnar i dubbelt så stora lokaler

Pernilla Svedberg och optikern Linus Magnusson har tillsammans drivit Specsavers butik i Eslöv i sju år. Eslövsborna är duktiga på att ta hand om sin ögonhälsa och med ökad efterfrågan på synundersökningar blev det trångbott i lokalen. Nu har Pernilla och Linus öppnat dörrarna till en ny och större butikslokal snett över gatan. – Med dubbelt så stor butiksyta i Specsavers allra senaste butikskoncept, som vi är först i Sverige med, kan vi ge ännu bättre service och göra fler synundersökningar, säger Pernilla Svedberg.
Linus Magnusson och Pernilla Svedberg nyöppnar sin Specsaversbutik i dubbelt så stora lokaler i Eslöv. Foto: Specsavers (fri för publicering).

Pernilla har jobbat i Specsavers butik i 16 år. För 7 år sedan tog hon chansen att bli ägare av butiken som hon idag driver tillsammans med optikern Linus Magnusson. Tillsammans med sina nio anställda har Pernilla och Linus byggt upp en trogen kundkrets som kommer från ett stort upptagningsområde i och utanför staden.

– Jag är själv från Hörby och den lokala förankringen är viktig, jag tror att våra kunder känner att det ger ett extra engagemang och det blir en familjär atmosfär i butiken, vi strävar efter att ha en personlig relation till våra kunder, säger Pernilla.

Den familjära atmosfären och personliga relationen med kunder skapar ringar på vattnet och efterfrågan på att göra en synundersökning på Specsavers i Eslöv har ökat och butiken blev trångbodd. Butiken har nu flyttat snett över gatan i en dubbelt så stor lokal. I och med flytten till ny lokal introduceras även Eslövsborna för Specsavers helt nya butiksinredningskoncept. Inte minst har ytan för kunder i butiken ökat, men även möjligheten att skapa fler rum för synundersökningar.

- Det är verkligen jättefint, mer naturliga material, ljusare och mer öppet.  Det är till stor fördel till exempel för kunder som provar glasögon, säger Pernilla Svedberg, som tycker att Eslövborna är ganska väl pålästa om ögonhälsa:

– Däremot var det ett uppdämt behov inte minst hos många äldre som väntat under pandemin på att komma på synundersökning. Man får ju en väldigt nära relation med många kunder, som man följt under flera år, och det känns riktigt bra nu när vi har möjlighet att ta emot fler.

Däremot kan en dubbelt så stor butikslokal inte råda bot på bristen på optiker, ett problem som finns i stora delar av landet och som ibland orsakar lite längre väntetid:

- Som tur är går utvecklingen framåt och idag har vi möjligheten att låta optikerassistenter gå en utbildning på Karolinska Institutet för att fortbilda sig till kliniska assistenter som kan avlasta optikern med en del uppgifter och vår personal får en möjlighet till ytterligare utveckling, avslutar Pernilla.

Pernilla Svedberg är delägare i Specsavers butik i Eslöv. Foto: Specsavers (fri för publicering).