Specsavers i Kristianstad förnyar optikbranschen: Kortar köer till synundersökningar

Kristianstad blir först med en innovation inom optikbranschen – en butik med högteknologisk utrustning som innebär att man kan erbjuda fler synundersökningar vilket innebär att köer kan kortas. – Konceptet är helt nytt för optikkedjan Specsavers och hela optikbranschen och det är väldigt spännande att vara pionjär, säger Linus Johansson, optiker som tillsammans med sin delägarpartner Håkan Johansson öppnar den nya butiken på fredag i C4 Shopping.

Kristianstad blir först med en innovation inom optikbranschen – en butik med högteknologisk utrustning som innebär att man kan erbjuda fler synundersökningar vilket innebär att köer kan kortas. Foto: Specsavers

Optikern Linus Johansson och Håkan Johansson driver sedan tidigare Specsavers butik i Kristianstad, en butik som i juni flyttar till nya och dubbelt så stora lokaler på Cardellgatan. Men innan dess ska de öppna en helt ny butik - och det handlar om en riktig innovation i optikbranschen: ett helt nytt butikskoncept, den första i sitt slag i landet. Utrustad med den allra senaste inom högteknologisk mätutrustning, som gör att även de kliniska assistenterna i butikerna kan göra mycket av de nödvändiga mätningarna. Det möjliggör i sin tur att optikernas arbete optimeras:

- Kvaliteten i bedömningen av eventuell åtgärdsplan för kunden blir också bättre, den nya utrustningen ger mig som optiker mer data och jag får en bredare bild av kundens behov, och vi kommer att hinna hjälpa fler, säger Linus Johansson, som öppnar den nya butiken i C4 Shopping i Kristianstad på fredag.

Det nya butikskonceptet avlastar alltså optikern, som i sin tur kan hjälpa fler kunder, då den moderna utrustningen effektiviserar hanteringen av kundernas undersökningar. Linus Johansson drar parallellen till röntgenundersökning, en läkare behöver inte vara med vid själva röntgentillfället däremot vid analysen av röntgenplåtarna.

- Ett ökat tryck i sjukvården har lett till långa köer. Att kliniska assistenter kan utföra flera av de nödvändiga mätningarna som optikerna använder sig av i synundersökningar går alldeles utmärkt. Jag tror att detta ligger rätt i tiden, jag som optiker kommer att hinna hjälpa fler kunder och det tycker jag är en viktig poäng. Vi kommer att kunna hantera ett större kundflöde, och därmed hjälpa kunder på ett annat sätt.  Man frigör tid för optikern så att de ska kunna göra mer avancerade och djupdykande undersökningar av kundens synhälsa.

Det nya konceptet ökar också närheten till kunder genom att det gör det möjligt för Specsavers att öppna på fler platser, och mindre orter. Nytt är också möjligheten att glasögon kan skickas hem till kunden i stället för att gå och hämta dem i butiken. Det nya butikskonceptet kommer att rullas ut de kommande åren i hela landet.

Fem personer anställs i den nya butiken som öppnar på fredag den 22 april. De öppnar för övrigt bara några veckor efter att Specsavers rankats som Sveriges bästa arbetsplats av organisationen Great Place to Work, som genom en medarbetarundersökning rankar de arbetsplatser i Sverige där medarbetarna har det bäst.

- Det är ju en utmärkelse att vara stolt över, och vi ska förstås jobba för att göra den nya butiken lika bra, säger Linus Johansson.

Linus Johansson, som öppnar den nya butiken i C4 Shopping i Kristianstad på fredag. Foto: Specsavers
Håkan Johansson, som öppnar den nya butiken i C4 Shopping i Kristianstad på fredag. Foto: Specsavers

Sveriges bästa arbetsplats öppnar i Västervik8.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kommer Sveriges bästa arbetsplats till Västervik - Specsavers som öppnar butik på fredag fick häromveckan utmärkelsen i en stor medarbetarundersökning som görs årligen. – Det är något att vara stolt över, och vi har märkt en stor efterfrågan på att öppna här så vi ser verkligen fram emot att komma till Västervik, säger Patricia Stavervik, optiker och en av delägarna till den nya Specsaversbutiken.

Vivienne Westwood-kollektion exklusivt designad för Specsavers4.4.2022 15:23:16 CEST | Pressmeddelande

Den 4 april lanserar Specsavers sitt senaste designsamarbete med Vivienne Westwood. Vivienne Westwood-kollektionen kommer att vara exklusivt tillgänglig hos Specsavers och inkluderar 13 glasögonbågar och 3 solglasögonmodeller. Alla glasögonbågar kan också fås som solglasögon eller med tonade glas och solglasögonbågarna kan fås som glasögon, vilket innebär att kollektionen faktiskt är ännu större. De stilsäkra bågarna är delvis tillverkade av ”Acetate renew” från Eastman, vilket är en kombination av återvunnen engångsplast och biobaserade material som kommer från hållbart framställd trämassa.

Specsavers i Kristianstad först ut med nyhet i optikbranschen: Kortar köer till synundersökningar1.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande