Specsavers nyöppnar i Gränbystaden – möter ökat behov

Specsavers butik i Gränbystaden har fått ett rejält ansiktslyft med fler undersökningsrum, fler optiker och ny teknik som effektiviserar arbetet: – Efter pandemin har Uppsalaborna blivit mer medvetna om ögonhälsa och vi behövde rusta för en ökad efterfrågan, säger Henrik Askestad, optiker och delägare.

Tillsammans med delägarpartnern Hannah Hübinette äger och driver Henrik Askestad två Specsaversbutiker i Uppsalatrakten. Foto: Specsavers (fri för publicering)

Tillsammans med delägarpartnern Hannah Hübinette äger och driver Henrik Askestad sedan tidigare såväl Specsaversbutiken i centrala Uppsala som en butik i Gränbystaden, och det är den senare som genomgått en stor förändring:

– Vi har ökat butiksytan, fått fler undersökningsrum, anställt fler optiker för att möta efterfrågan på synundersökningar och investerat i ny teknik som effektiviserar och förenklar sättet vi gör synundersökningar på, säger Henrik Askestad, optiker och delägare.

Portarna till den nygamla butiken slås upp den 10 juni.  Att satsningen på att göra om butiken, som kommer att ha öppet sju dagar i veckan, sker just nu är ingen slump menar Henrik Askestad:

– Vi har sedan restriktionerna släpptes dragits med långa väntetider och gör nu detta för att kunna hjälpa fler människor med sin syn snabbare. Som tur är har vi en väldigt stor andel kliniska assistenter som med hjälp av ny teknik kan göra betydligt fler moment i synundersökningarna. Detta innebär att vi kan göra fler undersökningar och hjälpa fler kunder. Optikerna kan också fokusera på mer avancerade och djupgående analyser av våra kunders synhälsa.

Ni driver två butiker i Uppsala – hur medvetna är Uppsalabornas ögonhälsa och vad ser ni som er viktigaste uppgift i trakten?

– Folk har blivit mer medvetna om ögonhälsa nu efter pandemin när så många jobbat hemma.

Behovet av terminalglasögon har krupit ned i åldrarna nu när både jobb och kollegor finns på skärmen. Vi gör en komplett synundersökning med ögonbottenfotografering och tryckmätning. Viktigt för oss att alla ska ha råd med synundersökning och glasögon. Vi har välutbildad personal med bred kunskap för att kunna hjälpa varje kund med deras specifika behov, det är viktigt att vi kan ge den tryggheten, säger Henrik.

Specsavers vann nyligen utmärkelsen Great place to Work, ni utsågs till Sveriges bästa arbetsplats - vad tror du att det beror på?

– Vi satsar mycket på utbildning internt och det finns goda möjligheter till personlig utveckling på arbetet, som att få nya roller och medverka i nya projekt, vilket gör att personalen stannar länge på arbetsplatsen. Fokus på ledarskap för partners. Supportkontor som stöttar, men lokala entreprenörer som driver butikerna, personalen jobbar alltid nära sina chefer. Firar framgångar och har roligt tillsammans.

Ny rapport om barns ögonhälsa: 8 av 10 föräldrar vill se rutiner för synundersökning i skolan30.5.2022 09:12:42 CEST | Pressmeddelande

Närsynthet ökar kraftigt bland barn, men alltför få fall upptäcks i god tid. Skulle rutiner för synundersökningar av eleverna i grundskolan vara en väg framåt? Ja absolut, säger 8 av 10 svenska föräldrar i en undersökning gjord av Kantar Sifo som publiceras i färska rapporten ”Barns ögon ska hålla hela livet” från Specsavers. – Årliga och obligatoriska synundersökningar i skolan vore ett bra sätt att tidigare upptäcka och bromsa ner utvecklingen av närsynthet, säger Pelsin Demir, doktorand vid Linnéuniversitetet.

Specsavers i Kristianstad förnyar optikbranschen: Kortar köer till synundersökningar22.4.2022 13:11:07 CEST | Pressmeddelande

Kristianstad blir först med en innovation inom optikbranschen – en butik med högteknologisk utrustning som innebär att man kan erbjuda fler synundersökningar vilket innebär att köer kan kortas. – Konceptet är helt nytt för optikkedjan Specsavers och hela optikbranschen och det är väldigt spännande att vara pionjär, säger Linus Johansson, optiker som tillsammans med sin delägarpartner Håkan Johansson öppnar den nya butiken på fredag i C4 Shopping.

Sveriges bästa arbetsplats öppnar i Västervik8.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kommer Sveriges bästa arbetsplats till Västervik - Specsavers som öppnar butik på fredag fick häromveckan utmärkelsen i en stor medarbetarundersökning som görs årligen. – Det är något att vara stolt över, och vi har märkt en stor efterfrågan på att öppna här så vi ser verkligen fram emot att komma till Västervik, säger Patricia Stavervik, optiker och en av delägarna till den nya Specsaversbutiken.