Specsavers nyöppnar på Torp Köpcentrum

Specsavers har öppnat i nya lokaler på Torp Köpcentrum, men inne i butiken finns det mycket rutin – här har butikschefen Maria Palmberg arbetat i femton år: – Vi har märkt en större medvetenhet om ögonhälsan under pandemin och här kan kunderna känna sig trygga och välkomna, säger hon.

Maria Palmberg, butikschef på Specsavers, nyöppnar på Torp. Foto: Specsavers

Maria Palmberg är butikschef på Specsavers i Uddevalla och har under sina 15 år i butiken byggt upp en fin och bra relation med kunderna. Nu öppnar butiken upp i nya lokaler på Torp med Specsavers nya inredningskoncept. Ljus miljö med vita väggar, trägolv, ny belysning samt ljusa färger underlättar för kunderna att välja rätt bågar.

– Vi har valt att göra den här satsningen nu trots pågående pandemi. Det känns tryggare och säkrare för både kunder och personal med en större yta och vi är väldigt nöjda med vår nya butiks utseende.

Maria Palmberg med sin långa erfarenhet tycker att det finns en större medvetenhet om vikten av att göra regelbundna synundersökningar idag:

– Våra kunder har ofta ett stort intresse för sin ögonhälsa och de blir allt bättre på att tänka förebyggande och där har vi möjlighet att till exempel fotografera näthinnan med hjälp av ögonbottenfotografering för att i god tid upptäckta eventuella problem.

Har hon då märkt av att fler kommer in nu med tanke på att många sitter hemma och arbetar ännu fler timmar framför skärm än före pandemin?

– Jo, vi har märkt av att allt fler kunder behöver terminalglasögon och här ser jag ju vår betydelse eftersom vår optiker kan ordinera styrka på glasen efter hur kundens arbetssituation ser ut. Här har vi stor möjlighet att hjälpa kunderna med olika lösningar och vi gör verkligen skillnad för många och det är riktigt roligt.

Att pandemin har märkts i övrigt vore en underdrift, den har präglat mycket av verksamheten det sista året.

– För oss i personalen är det viktigt att alla kunder ska känna sig välkomna in och känna trygghet när ni besöker oss.

När jag ser att mina kollegors kunskap når fram och kunden verkligen blir nöjd med sitt besök hos oss så gör det mig verkligen stolt och glad!

Fakta: Detta gör Specsavers för att skapa trygga besök i butiken

• Alla anställda i butikerna bär visir eller munskydd

• Alla kunder som bokar en undersökning uppmanas att tvätta sina händer noga inför ett besök och att omboka sin undersökning om man har förkylningssymtom eller har varit i kontakt med någon som har covid-19.

• Kunder uppmanas att använda handsprit samt munskydd när de kommer till butiken.

• All utrustning och alla glasögonbågar desinficeras när de har använts.

• Alla kunder uppmanas att hålla avstånd inne i butiken och vi har minimerat antal som samtidigt får vistas i butiken.

• Anställda tvättar händerna noga och använder handsprit innan kundbesök.

• Flera butiker har utökat sina öppettider för att kunna erbjuda personer i riskgrupp att vara ensam kund i butiken under en speciell tid.

Maria Palmberg, butikschef på Specsavers, nyöppnar på Torp. Foto: Specsavers