Specsavers relanserar välkänt marknadsföringskoncept

Den ledande optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till” med berättande historier inbyggt i erbjudandekommunikationen. Ett antal nya reklamfilmer är inspelade och klara för sändning.

Optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till”. Foto: Specsavers

De flesta svenskar känner igen uttrycket ”Skulle gått till Specsavers”, en slogan förknippad med åtskilliga komiska reklamfilmer med utgångspunkt i onödiga synproblem. Under 3 år har konceptet legat i träda – men nu är semestern över.

- På senare tid har vår kommunikation haft ett annat och tydligare fokus på strategiska erbjudanden för att locka kunder till våra butiker. Men nu vill vi stärka vårt varumärke på ett mer långsiktigt sätt - och vad är väl mer logiskt än att uppdatera en så älskad institution som ”Skulle ha gått till Specsavers”, men i en mer modern och lokal tolkning, som kan hjälpa oss att både kommunicera våra starka kommersiella erbjudanden och bygga upp Specsavers varumärkespopularitet säger Pia Niemann, Marknadsdirektör för Specsavers i Norra Europa.

Traditionellt har konceptet utvecklats för den brittiska marknaden och därefter anpassats lokalt. Nu har allt skapats och producerats av Specsavers kreativa team i Köpenhamn – om än i nära samarbete med huvudkontorets in-house-byrå i Storbritannien.

- Konceptet har skräddarsytts för de nordeuropeiska länderna. Detta för att garantera en bättre anpassning till kultur, miljöer och skådespelare – men också när det gäller regionala humornyanser, säger Pia Niemann.

En ytterligare skillnad från det ursprungliga konceptet är att det komiska problemet med dålig syn får sällskap av ett faktiskt erbjudande från Specsavers. En underhållande situation länkas till en attraktiv möjlighet för kunderna.

- Som marknadsförare har man en självklar respekt för en slogan som är så klassisk som ”Skulle ha gått till”, men nu adderar vi nyttan för konsumenten, historien leder till en anledning till VARFÖR huvudpersonen i filmen borde ha gått till Specsavers i stället…På så sätt överbryggar vi det traditionella gapet mellan taktisk och strategisk kommunikation.

Niemann och Specsavers menar att uppgraderingen av det över 20 år gamla marknadsföringskonceptet innebär att den klassiska diskussionen om uppdelning av marknadsföringen i taktisk kommunikation som driver kunder till butikerna och strategisk kommunikation som formar varumärkesuppfattningen har fått en mer nyanserad inriktning för optikkedjan.

- Vi luckrar upp den skarpa uppdelningen mellan taktisk och strategisk kommunikation och istället skapar vi taktisk erbjudandekommunikation som bidrar positivt till själva varumärket – vi kallar detta Bractivation”, säger Pia Niemann och hänvisar till sammanslagningen av orden Brand och Activation.

TV är fortfarande den viktigaste kanalen för att aktivera Specsavers målgrupp och för att väcka uppmärksamhet.

-Det råder ingen tvekan om att digitala och sociala medier har diversifierat alla återförsäljares kommunikationsplattformar och att dessa kanaler möjliggör en både mer riktad och personlig marknadsföring, men när det gäller att bjuda in kunderna till våra butiker är TV fortfarande den viktigaste kanalen. Vi har producerat flera nya TV-reklamfilmer för nylanseringen som kommer att släppas gradvis och med olika relevanta erbjudanden. Men precis som för andra konsumentföretag så har digitala och sociala medier blivit allt viktigare i våra insatser för att engagera målgruppen. Även om vår slogan Skulle gått till har funnits med längre än sociala medier har funnits, så fungerar konceptet perfekt för att aktiveras i sociala medier. Vi ser hur vår målgrupp i hela regionen engagerar sig i vår älskade slogan på så många olika kreativa och humoristiska sätt, säger Pia Niemann.

Pia Niemann, Marknadsdirektör för Specsavers i Norra Europa. Foto: Specsavers

Specsavers i Kristianstad förnyar optikbranschen: Kortar köer till synundersökningar22.4.2022 13:11:07 CEST | Pressmeddelande

Kristianstad blir först med en innovation inom optikbranschen – en butik med högteknologisk utrustning som innebär att man kan erbjuda fler synundersökningar vilket innebär att köer kan kortas. – Konceptet är helt nytt för optikkedjan Specsavers och hela optikbranschen och det är väldigt spännande att vara pionjär, säger Linus Johansson, optiker som tillsammans med sin delägarpartner Håkan Johansson öppnar den nya butiken på fredag i C4 Shopping.

Sveriges bästa arbetsplats öppnar i Västervik8.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kommer Sveriges bästa arbetsplats till Västervik - Specsavers som öppnar butik på fredag fick häromveckan utmärkelsen i en stor medarbetarundersökning som görs årligen. – Det är något att vara stolt över, och vi har märkt en stor efterfrågan på att öppna här så vi ser verkligen fram emot att komma till Västervik, säger Patricia Stavervik, optiker och en av delägarna till den nya Specsaversbutiken.

Vivienne Westwood-kollektion exklusivt designad för Specsavers4.4.2022 15:23:16 CEST | Pressmeddelande

Den 4 april lanserar Specsavers sitt senaste designsamarbete med Vivienne Westwood. Vivienne Westwood-kollektionen kommer att vara exklusivt tillgänglig hos Specsavers och inkluderar 13 glasögonbågar och 3 solglasögonmodeller. Alla glasögonbågar kan också fås som solglasögon eller med tonade glas och solglasögonbågarna kan fås som glasögon, vilket innebär att kollektionen faktiskt är ännu större. De stilsäkra bågarna är delvis tillverkade av ”Acetate renew” från Eastman, vilket är en kombination av återvunnen engångsplast och biobaserade material som kommer från hållbart framställd trämassa.

Specsavers i Kristianstad först ut med nyhet i optikbranschen: Kortar köer till synundersökningar1.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Specsavers utsedd till Sveriges bästa arbetsplats31.3.2022 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges bästa arbetsplats har korats i en stor medarbetarundersökning: optikkedjan Specsavers kammade hem förstaplatsen. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som årligen genomför världens största medarbetarundersökning. – Mycket hedrande! Respekt för varandra och att känna sig sedd och involverad i verksamheten är viktigt för oss som organisation, säger Marita Bertilson, Country Manager Specsavers Sverige.