Specsavers relanserar välkänt marknadsföringskoncept

Den ledande optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till” med berättande historier inbyggt i erbjudandekommunikationen. Ett antal nya reklamfilmer är inspelade och klara för sändning.

Optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till”. Foto: Specsavers

De flesta svenskar känner igen uttrycket ”Skulle gått till Specsavers”, en slogan förknippad med åtskilliga komiska reklamfilmer med utgångspunkt i onödiga synproblem. Under 3 år har konceptet legat i träda – men nu är semestern över.

- På senare tid har vår kommunikation haft ett annat och tydligare fokus på strategiska erbjudanden för att locka kunder till våra butiker. Men nu vill vi stärka vårt varumärke på ett mer långsiktigt sätt - och vad är väl mer logiskt än att uppdatera en så älskad institution som ”Skulle ha gått till Specsavers”, men i en mer modern och lokal tolkning, som kan hjälpa oss att både kommunicera våra starka kommersiella erbjudanden och bygga upp Specsavers varumärkespopularitet säger Pia Niemann, Marknadsdirektör för Specsavers i Norra Europa.

Traditionellt har konceptet utvecklats för den brittiska marknaden och därefter anpassats lokalt. Nu har allt skapats och producerats av Specsavers kreativa team i Köpenhamn – om än i nära samarbete med huvudkontorets in-house-byrå i Storbritannien.

- Konceptet har skräddarsytts för de nordeuropeiska länderna. Detta för att garantera en bättre anpassning till kultur, miljöer och skådespelare – men också när det gäller regionala humornyanser, säger Pia Niemann.

En ytterligare skillnad från det ursprungliga konceptet är att det komiska problemet med dålig syn får sällskap av ett faktiskt erbjudande från Specsavers. En underhållande situation länkas till en attraktiv möjlighet för kunderna.

- Som marknadsförare har man en självklar respekt för en slogan som är så klassisk som ”Skulle ha gått till”, men nu adderar vi nyttan för konsumenten, historien leder till en anledning till VARFÖR huvudpersonen i filmen borde ha gått till Specsavers i stället…På så sätt överbryggar vi det traditionella gapet mellan taktisk och strategisk kommunikation.

Niemann och Specsavers menar att uppgraderingen av det över 20 år gamla marknadsföringskonceptet innebär att den klassiska diskussionen om uppdelning av marknadsföringen i taktisk kommunikation som driver kunder till butikerna och strategisk kommunikation som formar varumärkesuppfattningen har fått en mer nyanserad inriktning för optikkedjan.

- Vi luckrar upp den skarpa uppdelningen mellan taktisk och strategisk kommunikation och istället skapar vi taktisk erbjudandekommunikation som bidrar positivt till själva varumärket – vi kallar detta Bractivation”, säger Pia Niemann och hänvisar till sammanslagningen av orden Brand och Activation.

TV är fortfarande den viktigaste kanalen för att aktivera Specsavers målgrupp och för att väcka uppmärksamhet.

-Det råder ingen tvekan om att digitala och sociala medier har diversifierat alla återförsäljares kommunikationsplattformar och att dessa kanaler möjliggör en både mer riktad och personlig marknadsföring, men när det gäller att bjuda in kunderna till våra butiker är TV fortfarande den viktigaste kanalen. Vi har producerat flera nya TV-reklamfilmer för nylanseringen som kommer att släppas gradvis och med olika relevanta erbjudanden. Men precis som för andra konsumentföretag så har digitala och sociala medier blivit allt viktigare i våra insatser för att engagera målgruppen. Även om vår slogan Skulle gått till har funnits med längre än sociala medier har funnits, så fungerar konceptet perfekt för att aktiveras i sociala medier. Vi ser hur vår målgrupp i hela regionen engagerar sig i vår älskade slogan på så många olika kreativa och humoristiska sätt, säger Pia Niemann.

Pia Niemann, Marknadsdirektör för Specsavers i Norra Europa. Foto: Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.

Inled det nya året med stil i trendiga bågar från Specsavers nya LUXe-kollektionen7.12.2022 16:07:31 CET | Pressmeddelande

Specsavers egen kollektion LUXe är tillbaka med en andra kollektion. Den består av 11 bågar i flera olika trendiga modeller och tvåfärgad metall – en av de största trenderna just nu. LUXe-bågarna är delvis tillverkade av återvunnen metall (mellan 52 % och 81,7 %). Kollektionen lanseras den 5 december 2022 i alla Specsavers butiker. Alla bågar kan fås med valfritt glas som solglas, färgade glas eller varför inte Specsavers SuperDigital Boost-glas som passar dig som ofta använder digitala enheter.

Specsavers i Eslöv nyöppnar i dubbelt så stora lokaler29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Pernilla Svedberg och optikern Linus Magnusson har tillsammans drivit Specsavers butik i Eslöv i sju år. Eslövsborna är duktiga på att ta hand om sin ögonhälsa och med ökad efterfrågan på synundersökningar blev det trångbott i lokalen. Nu har Pernilla och Linus öppnat dörrarna till en ny och större butikslokal snett över gatan. – Med dubbelt så stor butiksyta i Specsavers allra senaste butikskoncept, som vi är först i Sverige med, kan vi ge ännu bättre service och göra fler synundersökningar, säger Pernilla Svedberg.

Specsavers satsar i Karlstad10.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu expanderar Specsavers i Karlstad – butiken på Drottninggatan har byggts om och blivit större. Nyöppning sker fredagen den 11 november. Fler personer har anställts och befintlig personal har vidareutbildats under året, allt för att öka kapaciteten för bland annat synundersökningar. – Vi satsar för fullt, efterfrågan är stor och nu kan vi ta hand om fler kunder, säger Tomas Hagvall och Helena Sääker, som tillsammans äger Specsaversbutiken i centrala Karlstad och även butiken i köpcentrumet Bergvik.

Valerie lanserar 4 nya bågar hos Specsavers8.11.2022 12:10:28 CET | Pressmeddelande

Efter en framgångsrik första lansering 2020 är den svenska designern Valerie Aflalo tillbaka med 4 nya bågar. Den nya kollektionen lanserades den 7 november 2022 i alla Specsavers butiker. Alla bågar i kollektionen kan fås som glasögon eller solglasögon. Snäckskalet är ett välkänt kännetecken för varumärket, och återkommer här som ett präglat reliefmönster på metalldelar, gångjärn och skalmtoppar