Specsavers stöttar Synlinjen

Ett samtal till Synlinjen kan ge synskadade och deras anhöriga hjälp med olika utmaningar och svårigheter i vardagen. Men resurserna för detta informationscenter som drivs av Synskadades Riksförbund (SRF) är knappa. I Specsavers 115 butiker över hela landet lanseras nu ”Din femma gör skillnad”, en avrundningskampanj till förmån för Synlinjen.

Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund och Marita Bertilson, VD för Specsavers i Sverige i en av de många Specsaversbutiker som nu lanserar en kampanj till förmån för Synlinjen. Foto: Emilia Arnstrand.

200 000 svenskar lever idag med synnedsättning eller är blinda, och över två miljoner svenskar har fått en diagnos på ögonsjukdom av en ögonläkare.  En person med synnedsättning möter utmaningar genom livet, och Synlinjen, som drivs av Synskadades Riksförbund (SRF), är en stödlinje som ger råd och hjälp i alla frågor som rör synnedsättningar.

Synlinjen svarar på en mängd olika slags frågor via telefon eller e-post om till exempel rehabilitering, arbete, studier, hjälpmedel, rättigheter och annat. En viktig verksamhet, som samtidigt bedrivs med knappa resurser.

Kampanjen ”Din femma gör skillnad” lanseras nu i Specsavers samtliga 115 butiker över hela landet. Kunder i butiken kan runda upp belopp på sitt köp, och mellanskillnaden går oavkortat till Synlinjens verksamhet.

–Specsavers vill skapa en bättre vardag för alla med synnedsättning. Därför stöttar vi vår mångåriga samarbetspartner Synskadades Riksförbund på många olika sätt. Synlinjen gör ett viktigt arbete och är oerhört duktiga på det gör, det kändes självklart att bidra till att verksamheten med vår kampanj, säger Marita Bertilson, VD för Specsavers i Sverige.

Synskadades Riksförbund (SRF) är landets företrädare för personer med synnedsättning. De startade Synlinjen 2020 som sedan dess har blivit ett viktigt verktyg i arbetet med att underlätta för synskadade. Synlinjens rådgivare har egen erfarenhet av att leva med en synnedsättning.

– En avgörande sak när man får en synnedsättning är att prata med andra som har erfarenhet av att hantera de svårigheter vi ställs inför. Därför satsar Synskadades Riksförbund på Synlinjen, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund och fortsätter:

– Vi ser Synlinjen som en del av en god rehabilitering. Det handlar både om att ge tips om hur vi kan hantera de utmaningar vi ställs inför och att ge svar på frågor man aldrig funderat på tidigare. Förhoppningsvis kan Synlinjen göra livet lite lättare för den som får en synnedsättning.

Kampanjen Din femma gör skillnad pågår i Specsavers butiker till och med vecka 4 2022.

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.

Inled det nya året med stil i trendiga bågar från Specsavers nya LUXe-kollektionen7.12.2022 16:07:31 CET | Pressmeddelande

Specsavers egen kollektion LUXe är tillbaka med en andra kollektion. Den består av 11 bågar i flera olika trendiga modeller och tvåfärgad metall – en av de största trenderna just nu. LUXe-bågarna är delvis tillverkade av återvunnen metall (mellan 52 % och 81,7 %). Kollektionen lanseras den 5 december 2022 i alla Specsavers butiker. Alla bågar kan fås med valfritt glas som solglas, färgade glas eller varför inte Specsavers SuperDigital Boost-glas som passar dig som ofta använder digitala enheter.

Specsavers i Eslöv nyöppnar i dubbelt så stora lokaler29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Pernilla Svedberg och optikern Linus Magnusson har tillsammans drivit Specsavers butik i Eslöv i sju år. Eslövsborna är duktiga på att ta hand om sin ögonhälsa och med ökad efterfrågan på synundersökningar blev det trångbott i lokalen. Nu har Pernilla och Linus öppnat dörrarna till en ny och större butikslokal snett över gatan. – Med dubbelt så stor butiksyta i Specsavers allra senaste butikskoncept, som vi är först i Sverige med, kan vi ge ännu bättre service och göra fler synundersökningar, säger Pernilla Svedberg.

Specsavers satsar i Karlstad10.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu expanderar Specsavers i Karlstad – butiken på Drottninggatan har byggts om och blivit större. Nyöppning sker fredagen den 11 november. Fler personer har anställts och befintlig personal har vidareutbildats under året, allt för att öka kapaciteten för bland annat synundersökningar. – Vi satsar för fullt, efterfrågan är stor och nu kan vi ta hand om fler kunder, säger Tomas Hagvall och Helena Sääker, som tillsammans äger Specsaversbutiken i centrala Karlstad och även butiken i köpcentrumet Bergvik.

Valerie lanserar 4 nya bågar hos Specsavers8.11.2022 12:10:28 CET | Pressmeddelande

Efter en framgångsrik första lansering 2020 är den svenska designern Valerie Aflalo tillbaka med 4 nya bågar. Den nya kollektionen lanserades den 7 november 2022 i alla Specsavers butiker. Alla bågar i kollektionen kan fås som glasögon eller solglasögon. Snäckskalet är ett välkänt kännetecken för varumärket, och återkommer här som ett präglat reliefmönster på metalldelar, gångjärn och skalmtoppar