Specsavers stöttar Synlinjen

Ett samtal till Synlinjen kan ge synskadade och deras anhöriga hjälp med olika utmaningar och svårigheter i vardagen. Men resurserna för detta informationscenter som drivs av Synskadades Riksförbund (SRF) är knappa. I Specsavers 115 butiker över hela landet lanseras nu ”Din femma gör skillnad”, en avrundningskampanj till förmån för Synlinjen.

Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund och Marita Bertilson, VD för Specsavers i Sverige i en av de många Specsaversbutiker som nu lanserar en kampanj till förmån för Synlinjen. Foto: Emilia Arnstrand.

200 000 svenskar lever idag med synnedsättning eller är blinda, och över två miljoner svenskar har fått en diagnos på ögonsjukdom av en ögonläkare.  En person med synnedsättning möter utmaningar genom livet, och Synlinjen, som drivs av Synskadades Riksförbund (SRF), är en stödlinje som ger råd och hjälp i alla frågor som rör synnedsättningar.

Synlinjen svarar på en mängd olika slags frågor via telefon eller e-post om till exempel rehabilitering, arbete, studier, hjälpmedel, rättigheter och annat. En viktig verksamhet, som samtidigt bedrivs med knappa resurser.

Kampanjen ”Din femma gör skillnad” lanseras nu i Specsavers samtliga 115 butiker över hela landet. Kunder i butiken kan runda upp belopp på sitt köp, och mellanskillnaden går oavkortat till Synlinjens verksamhet.

–Specsavers vill skapa en bättre vardag för alla med synnedsättning. Därför stöttar vi vår mångåriga samarbetspartner Synskadades Riksförbund på många olika sätt. Synlinjen gör ett viktigt arbete och är oerhört duktiga på det gör, det kändes självklart att bidra till att verksamheten med vår kampanj, säger Marita Bertilson, VD för Specsavers i Sverige.

Synskadades Riksförbund (SRF) är landets företrädare för personer med synnedsättning. De startade Synlinjen 2020 som sedan dess har blivit ett viktigt verktyg i arbetet med att underlätta för synskadade. Synlinjens rådgivare har egen erfarenhet av att leva med en synnedsättning.

– En avgörande sak när man får en synnedsättning är att prata med andra som har erfarenhet av att hantera de svårigheter vi ställs inför. Därför satsar Synskadades Riksförbund på Synlinjen, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund och fortsätter:

– Vi ser Synlinjen som en del av en god rehabilitering. Det handlar både om att ge tips om hur vi kan hantera de utmaningar vi ställs inför och att ge svar på frågor man aldrig funderat på tidigare. Förhoppningsvis kan Synlinjen göra livet lite lättare för den som får en synnedsättning.

Kampanjen Din femma gör skillnad pågår i Specsavers butiker till och med vecka 4 2022.

Ny rapport: Äldre bör kolla ögonen varje år - få gör det26.10.2021 08:10:54 CEST | Pressmeddelande

Kolla synen varje år. Det råder ger optiker till personer som är 65 år eller äldre. Men bland denna åldersgrupp är det bara 29 procent som har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under det senaste året. – Med stigande ålder blir det viktigare att gå tätare och kolla ögonen för att upptäcka ögonsjukdom i tid, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers som nu släpper rapporten ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre”.

World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas12.10.2021 08:40:30 CEST | Pressmeddelande

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.