Specsavers utnämnda till Europas 6:e bästa arbetsplats

Specsavers vann tidigare i år utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats av Great Place to Work, och har nu utnämnts till Europas 6:e bästa arbetsplats när samma organisation rankat de bästa arbetsplatserna i Europa 2022. – Vårt arbete med att skapa en kultur inom företaget som värderar respekt för varandra högt och att medarbetarna känner sig sedda och involverade har varit framgångsrikt, utmärkelserna ser jag som ett kvitto på det, säger Marita Bertilson, Country Director Specsavers Sverige.

Specsavers har utnämnts till Europas 6:e bästa arbetsplats av Great Place To Work.

Great Place to Work rankar varje år de arbetsplatser i Sverige och Europa där medarbetarna trivs bäst. Rankingen bygger dels på enkätsvar där Great Place to Work har utvärderat medarbetarnas upplevelse av sin arbetsplats, dels på en bedömning av hur väl verksamheterna är organiserade för att erbjuda en bra arbetsplats för alla.

I våras erövrade Specsavers den åtråvärda utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats. Som ett av de högst rankade företagen nationellt kvalificerades Specsavers också till Great Place to Works europeiska ranking, och det var i kategorin Multinationella företag som företaget nyligen utnämndes till Europas 6:e bästa arbetsplats. Listan baseras på undersökningsdata från 1,4 miljoner anställda från över 3 000 företag i 37 europeiska länder.

–  För att nå denna fina utmärkelse har vi blivit utvärderade av våra medarbetare när det kommer till deras upplevelser av förtroende, innovation, företagsvärderingar och ledarskap, säger Marita Bertilson, Country Director Specsavers Sverige.

Listan baseras på data från medarbetarenkäter, där medarbetarna anonymt tagit ställning till över 60 påståenden om sina ledare och sin arbetsplats.

–  Med alla utmaningar som globala marknader står inför de kommande åren blir fokus på arbetsplatskulturen avgörande för att överleva som organisation. De som gör det kommer att utvecklas och nå framgång, säger Maria Grudén, vd för Great Place to Work® i Sverige.

Fakta/ Great Place to Work

Great Place to Work undersöker varje år arbetsplatskulturen för 11,5 miljoner medarbetare i 90 länder. Flera decenniers forskning om vad som utmärker en bra arbetsplats ligger till grund för hur kriterierna i bedömningen utformats.

Great Place to Work identifierar de bästa arbetsplatserna i Europa genom att analysera företagens arbetsplatsprogram och undersöka över 1,4 miljoner anställda om de nyckelfaktorer som forskning visar skapar en riktigt bra arbetsplats för alla.

Marita Bertilson, Country Director Specsavers Sverige.

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.

Fokus på synskadades vardag: Grön linje i centrala Gävle15.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag möts Gävleborna av en ovanlig syn – en flera hundra meter lång grön linje som löper längs centrala gator i Gävles citykärna. Linjen tar omvägar runt hinder som en synskadad kan möta i vardagen. Syftet: att rikta uppmärksamhet mot Synlinjen, en hjälp som synskadade kan vända sig till med utmaningar och problem i vardagen. – Med den gröna linjen vill vi påminna om att vardagen för människor med synnedsättning kan vara fylld av utmaningar, säger Christina Lundgren, ordförande Synskadades Riksförbund, SRF Gävleborg

Hon doktorerar på barns närsynhet: Utomhusvistelse viktigt för barns ögon30.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det finns ett samband mellan mängden utomhusvistelse och utveckling av närsynthet hos barn, och för barn med närsynta föräldrar är det extra viktigt att vara utomhus mycket. Det visar ett unikt forskningsprojekt vid Linnéuniversitetet där bland andra Pelsin Demir, tidigare optiker på Specsavers, medverkat. Nu doktorerar hon i ämnet: – Det är ett väldigt spännande område, inte minst för att det krävs mer forskning för att förstå varför närsynthet ökar i vissa delar av världen och hur man ska kunna bromsa utvecklingen.

Ny rapport om barns ögonhälsa: 8 av 10 föräldrar vill se rutiner för synundersökning i skolan30.5.2022 09:12:42 CEST | Pressmeddelande

Närsynthet ökar kraftigt bland barn, men alltför få fall upptäcks i god tid. Skulle rutiner för synundersökningar av eleverna i grundskolan vara en väg framåt? Ja absolut, säger 8 av 10 svenska föräldrar i en undersökning gjord av Kantar Sifo som publiceras i färska rapporten ”Barns ögon ska hålla hela livet” från Specsavers. – Årliga och obligatoriska synundersökningar i skolan vore ett bra sätt att tidigare upptäcka och bromsa ner utvecklingen av närsynthet, säger Pelsin Demir, doktorand vid Linnéuniversitetet.