Specsavers utsedd till Sveriges bästa arbetsplats

Sveriges bästa arbetsplats har korats i en stor medarbetarundersökning: optikkedjan Specsavers kammade hem förstaplatsen. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som årligen genomför världens största medarbetarundersökning. – Mycket hedrande! Respekt för varandra och att känna sig sedd och involverad i verksamheten är viktigt för oss som organisation, säger Marita Bertilson, Country Manager Specsavers Sverige.

För 20:e året i rad har Great Place to Work rankat de arbetsplatser i Sverige där medarbetarna har det bäst, och i år erövrade Specsavers den åtråvärda förstaplatsen. De allra bästa organisationerna rankas varje år på nationella listor. Listan över Sveriges bästa arbetsplatser bygger dels på enkätsvar där Great Place to Work har utvärderat medarbetarnas upplevelse av sin arbetsplats, dels på en bedömning av hur väl verksamheterna är organiserade för att erbjuda en bra arbetsplats för alla.

– Det är mycket hedrande att bli utnämnd till Sveriges bästa arbetsplats, jag ser det som ett kvitto på att vi tillsammans skapat en kultur inom företaget som värderar respekt för varandra högt samt att medarbetarna känner sig sedda och involverade, säger Marita Bertilson, Country Manager Specsavers Sverige.

I enkätundersökningen som medarbetarna svarar på mäts bland annat graden av tillit, gemenskap och stolthet inom verksamheten. Specsavers deltar i kategorin Stora organisationer (250 eller fler medarbetare), och har succesivt klättrat upp i rankingen under flera år. Förra året kom optikkedjan på en nionde plats, men i år blev det alltså storslam med en förstaplats, baserad på de poäng som företagets anställda gett i enkätundersökningen:

– Arbetet med att skapa en stolthet i organisationen är i ständig utveckling och sker med öppet sinne, tydlighet och ett stort engagemang, det tror jag är avgörande för att skapa en stark delaktighet och förståelse för företagets verksamhet hos medarbetarna, säger Marita Bertilson.

Great Place to Work undersöker varje år arbetsplatskulturen för 11,5 miljoner medarbetare i 90 länder. Flera decenniers forskning om vad som utmärker en bra arbetsplats ligger till grund för hur kriterierna i bedömningen utformats:

– Specsavers har arbetat medvetet och strategiskt med sin arbetsplatskultur under lång tid. De ledare som jag har träffat från Specsavers har gjort stort intryck på mig just för att det är så tydligt att de lever och andas de här frågorna varje dag. De pratar inte bara utan har utvecklat arbetssätt och metoder som stöttar både medarbetare och ledare i deras dagliga arbete. Det märks, inte bara i mätningarna hos oss, utan hela vägen ut till kund, säger Maria Grudén, VD Great Place to Work.

Specsavers har sedan de etablerade sig i Sverige 2004 med sina 116 butiker blivit en av Sveriges största optikerkedjor. Supportkontoret, som stöttar allt kring butikernas drift med has sin bas i Göteborg. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har idag över 1 600 optikbutiker med cirka 32 500 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zealand, Kanada och Australien.

Fakta/Sveriges Bästa Arbetsplatser™2022

Sveriges Bästa Arbetsplatser™ bygger på en grundlig genomgång av företagskulturen där organisationen bedöms utifrån två perspektiv; medarbetarnas upplevelse av arbetsplatskulturen och organisationens insatser för att skapa en riktigt bra arbetsplats. Great Place to Work® använder två metoder i utvärderingen av Sveriges Bästa Arbetsplatser™. Graden av tillit, stolthet och gemenskap mäts i medarbetarundersökningen Trust Index™, som består av 60 påståenden som medarbetarna får ta ställning till. I en Culture Audit™ ställs öppna frågor till beslutsfattarna som får redovisa för vilken HR- och ledarskapspraxis och hur den skapar en miljö som attraherar och behåller talanger.

Sveriges bästa arbetsplats har korats i en stor medarbetarundersöknin:optikkedjan Specsavers kammade hem förstaplatsen.

Specsavers i Kristianstad förnyar optikbranschen: Kortar köer till synundersökningar22.4.2022 13:11:07 CEST | Pressmeddelande

Kristianstad blir först med en innovation inom optikbranschen – en butik med högteknologisk utrustning som innebär att man kan erbjuda fler synundersökningar vilket innebär att köer kan kortas. – Konceptet är helt nytt för optikkedjan Specsavers och hela optikbranschen och det är väldigt spännande att vara pionjär, säger Linus Johansson, optiker som tillsammans med sin delägarpartner Håkan Johansson öppnar den nya butiken på fredag i C4 Shopping.

Sveriges bästa arbetsplats öppnar i Västervik8.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kommer Sveriges bästa arbetsplats till Västervik - Specsavers som öppnar butik på fredag fick häromveckan utmärkelsen i en stor medarbetarundersökning som görs årligen. – Det är något att vara stolt över, och vi har märkt en stor efterfrågan på att öppna här så vi ser verkligen fram emot att komma till Västervik, säger Patricia Stavervik, optiker och en av delägarna till den nya Specsaversbutiken.

Vivienne Westwood-kollektion exklusivt designad för Specsavers4.4.2022 15:23:16 CEST | Pressmeddelande

Den 4 april lanserar Specsavers sitt senaste designsamarbete med Vivienne Westwood. Vivienne Westwood-kollektionen kommer att vara exklusivt tillgänglig hos Specsavers och inkluderar 13 glasögonbågar och 3 solglasögonmodeller. Alla glasögonbågar kan också fås som solglasögon eller med tonade glas och solglasögonbågarna kan fås som glasögon, vilket innebär att kollektionen faktiskt är ännu större. De stilsäkra bågarna är delvis tillverkade av ”Acetate renew” från Eastman, vilket är en kombination av återvunnen engångsplast och biobaserade material som kommer från hållbart framställd trämassa.