Specsaversbutik i ny kostym: Uppsalabornas ögonhälsa i fokus

Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept: – Många Uppsalabor jobbar hemma framför skärmar, det medför större belastning på ögonen. Nu står vi väl rustade inför framtiden för att ge fortsatt god service och ta hand om kundernas ögonhälsa, säger Henrik Askestad, optiker och delägare.

Henrik Askestad, optiker och delägare, driver butiken i Uppsala tillsammans med Hannah Hübinette, också delägare. Foto: Specsavers

I många av landets Specsaversbutiker rullas ett helt nytt inredningskoncept ut, och nu var turen kommen till butiken på Dragarbrunnsgatan Uppsala City att välkomna sina kunder till en ny fräsch butik.

– I takt med ett ökat intresse för ögonhälsa känns det rätt i tiden att också satsa på en ny inredning. Det nya konceptet blir en mer nordisk stil med vita väggar, trägolv, ny belysning och rena färger, säger Henrik Askestad, optiker och delägare som driver butiken tillsammans med Hannah Hübinette.

Pandemin har på ett år ändrat våra livsvillkor på många sätt, inte minst för att så många numera jobbar eller studerar hemifrån vilket innebär mer skärmarbete, ofta med laptop eller till och med surfplattor och mobiltelefoner, vilket belastar ögonen mer än vanligt.  I Specsaversbutiken har man märkt av en ökad medvetenhet hos kunderna om ögonhälsan:

– Vi har många lokala företagsavtal som ger de anställda chansen att kolla synen en gång per år. På så vis kan vi ta hand om kundernas ögonhälsa och ge dem feedback på hur deras syn utvecklas och förändras. Vi märker att man blivit mer varse vikten av att regelbundet kolla sin syn, och vi rekommenderar alla våra kunder att undersöka sin syn varje eller vartannat år.

Henrik Askestad har en positiv känsla inför framtiden:

– 2020 har varit ett år av anpassningar för att göra butiken trygg för både kunder och kollegor, och vi är stolta över att Specsavers var först i branschen med att införa skyddsutrustning och tydliga hygienrutiner på arbetet. Våra kunder är det viktigaste vi har, vi strävar alltid efter att ge bästa möjliga kundservice, genom att vara lyhörda, personliga och professionella. Vårt mål är att alla ska känna sig hemma i butiken och att vi ska ha bågar som passar alla.

Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept. Foto:Specsavers
Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept. Foto: Specsavers

Specsavers på Götgatan nyöppnar: Stort tryck att kolla ögonen hos Söderborna23.2.2021 08:30:00 CETPressmeddelande

Söderborna blev pandemimedvetna om vikten av att ta hand om sin syn, vilket ställer nya krav på optikerna: – Många som jobbar hemma behöver nu undersöka synen. Med strikta hygienrutiner och kedjans nya inredningskoncept kan vi garantera en säker och professionell miljö för kunderna, säger Seta Norin, optiker och delägare i Specsavers Götgatan på Söder i Stockholm.