Specsaversbutik i ny kostym: Uppsalabornas ögonhälsa i fokus

Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept: – Många Uppsalabor jobbar hemma framför skärmar, det medför större belastning på ögonen. Nu står vi väl rustade inför framtiden för att ge fortsatt god service och ta hand om kundernas ögonhälsa, säger Henrik Askestad, optiker och delägare.
Henrik Askestad, optiker och delägare, driver butiken i Uppsala tillsammans med Hannah Hübinette, också delägare. Foto: Specsavers

I många av landets Specsaversbutiker rullas ett helt nytt inredningskoncept ut, och nu var turen kommen till butiken på Dragarbrunnsgatan Uppsala City att välkomna sina kunder till en ny fräsch butik.

– I takt med ett ökat intresse för ögonhälsa känns det rätt i tiden att också satsa på en ny inredning. Det nya konceptet blir en mer nordisk stil med vita väggar, trägolv, ny belysning och rena färger, säger Henrik Askestad, optiker och delägare som driver butiken tillsammans med Hannah Hübinette.

Pandemin har på ett år ändrat våra livsvillkor på många sätt, inte minst för att så många numera jobbar eller studerar hemifrån vilket innebär mer skärmarbete, ofta med laptop eller till och med surfplattor och mobiltelefoner, vilket belastar ögonen mer än vanligt.  I Specsaversbutiken har man märkt av en ökad medvetenhet hos kunderna om ögonhälsan:

– Vi har många lokala företagsavtal som ger de anställda chansen att kolla synen en gång per år. På så vis kan vi ta hand om kundernas ögonhälsa och ge dem feedback på hur deras syn utvecklas och förändras. Vi märker att man blivit mer varse vikten av att regelbundet kolla sin syn, och vi rekommenderar alla våra kunder att undersöka sin syn varje eller vartannat år.

Henrik Askestad har en positiv känsla inför framtiden:

– 2020 har varit ett år av anpassningar för att göra butiken trygg för både kunder och kollegor, och vi är stolta över att Specsavers var först i branschen med att införa skyddsutrustning och tydliga hygienrutiner på arbetet. Våra kunder är det viktigaste vi har, vi strävar alltid efter att ge bästa möjliga kundservice, genom att vara lyhörda, personliga och professionella. Vårt mål är att alla ska känna sig hemma i butiken och att vi ska ha bågar som passar alla.

Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept. Foto:Specsavers
Specsaversbutiken i Uppsala City nyöppnar i veckan med optikkedjans helt nya inredningskoncept. Foto: Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.

Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.

Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande

Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.

Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande

Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.