Spektakulära fartygsnyheter hos Ving

Rederierna Royal Caribbean International och Celebrity Cruises presenterade nyligen de två nya fartygen Symphony of The Seas och Celebrity Edge som, vid premiärkryssningarna under 2018, blir världens största respektive ett av de mest avancerade kryssningsfartygen på marknaden. Nu finns kryssningar med fartygen i Karibien och Medelhavet även till försäljning hos Ving.

Läcker design och tilltalande miljöer står i fokus när de två nya fartygen nu byggs. Likaså satsas det mycket på modern teknologi ombord. På Celebrity Edge blir nyckelkorten till hytterna överflödiga och ersätts istället med resenärernas egna smartphones genom vilka de får access till sina hytter. Med telefonerna kan gästerna även slå av och på ljuset i hytterna, beställa frukost och boka såväl utflykter som träningsklasser. Även Symphony of The Seas kommer att ha alla tänkbara spektakulära faciliteter ombord och får dessutom 28 fler hytter än föregångaren Harmony of The Seas, världens idag största kryssningsfartyg.

- Den moderna resenären ställer allt högre krav på sin semester och att ta bort det som skaver har rederierna verkligen tagit fasta på. Att slippa nyckelkort till hytterna tror jag kommer att bli väldigt uppskattat bland kryssningsgästerna. Likaså är det ju något alldeles extra att få kryssa med världens största kryssningsfartyg, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Svävande glasveranda och förstärkt havskänsla på Celebrity Edge

Celebrity Egde är designat för att ge gästerna en kryssningsupplevelse som tar dem ännu närmare havet och de resmål som passeras under rutten. Bland annat får fartyget en helt ny typ av balkonghytter – Infinite Balcony, där hela vardagsrummet görs om till en balkong genom en knapptryckning. ”Magic carpet” är annars den stora nyheten. Denna imponerade glasveranda rör sig mellan däck 2 och 16 och funktionen varierar beroende på var och när på dygnet den dockar de olika däcken. På däck 14 blir den exempelvis en del av poolområdet medan den på däck 5 istället byter skepnad till en uteservering. På Celebrity Edge kommer det även att finnas ett sk Resort Deck, ett soldäck där relingen är gjord i glas och där alla solstolar vetter mot havet för att förstärka havskänslan. Innan lanseringen av fartyget kommer fler nyheter att presenteras löpande.

Världens högsta rutschkana ute till havs

Ultimate Abyss – världens högsta rutschkana ute till havs, blev en uppmärksammad nyhet när den lanserades på Harmony of the Seas förra året. Rutschkanan, där äventyrslystna kryssningsresenärer kan åka på en fartfylld färd mellan tio däck, kommer även att finnas på Symphony of The Seas. Vill man ha fler faciliteter finns underhållning med Broadway-shower och vattenakrobatik, surfsimulatorer, Bionic Bar med robotbartenders, zip line och många andra innovativa aktiviteter att sysselsätta sig med. På fartyget finns även stora poolområden och ett brett utbud av både restauranger och barer.

Lansering 2018

Symphony of the Seas sjösätts under våren 2018 och kryssar sedan i Medelhavet under perioden april-oktober 2018 med hemmahamn i Barcelona. Stopp görs sedan på Mallorca, i Marseilles, La Spezia, Rom och Neapel. Från november erbjuds sedan exotiska kryssningar i Karibien. Celebrity Edge gör sin jungfrufärd under hösten 2018 och kryssar sedan i Karibien från den 16 december 2018 med hemmahamn i Fort Lauderdale. Rutten inkluderar sedan stopp på Puerto Rico, Tortula och St Marteen. Celebrity Edge har plats för 3 373 gäster medan Symphony of The Seas kommer att kunna välkomna 6 780 kryssningsresenärer ombord.

Bokning

Till skillnad från Vings övriga kryssningar säljs kryssningar med de nya fartygen i ett inledande skede ej som kryssningspaket. De kan därmed inte bokas online. Kunder hänvisas istället att ringa in för bokning.

Prisexempel:

Kryssning med Celebrity Edge i östra Karibien (VVVV+), 7 nätter. Avresa den 13 januari 2019 från Fort Lauderdale, Florida. Boende i insideshytt inklusive helpension och dricks, från 10 195 kronor per person (flyg tillkommer).

Kryssning med Symphony of The Seas i västra Medelhavet (VVVV+), 7 nätter. Avresa den 7 oktober 2018 från Barcelona. Boende i insideshytt inklusive helpension och dricks, från 10 695 kronor per person (flyg tillkommer).

Önskas ytterligare information, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 , magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa11.10.2018 10:38Pressmeddelande

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa