Spelifierad lärplattform gav positiva resultat – fler elever klarar skolan
Färre avhopp och fler som blir klara med sin utbildning på kortare tid - det är några av resultaten efter satsningen på spelifierat innehåll i NTI-skolans digitala komvuxutbildningar. De goda resultaten har gjort att NTI-skolan nu beslutat att gå vidare till fas två i samarbetet med spelifieringsföretaget Insert Coin. Under kommande år ska spelifierade moment implementeras i fler kurser på NTI-skolans lärplattform Omniway.

Under föregående verksamhetsår deltog NTI-skolan tillsammans med flera aktörer i det Vinnova-finansierade pilotprojektet GARFIEID, lett av spelifieringsföretaget Insert Coin tillsammans med bland annat Chalmers Tekniska Högskola och Högskolan i Skövde.
- Pilotprojektet som startade hösten 2019 har gett fantastiska resultat i form av färre studieavbrott och fler elever som fullföljde sin utbildning. Resultaten av projektet i sin helhet har visat en ökad genomströmning på mellan 8-15 procent beroende på kurs och utbildning, säger Peter Wilcke, verksamhetschef på NTI-skolan.
Fler kan nå sina studiemål
NTI-skolan med lärplattformen Omniway har nu tagit beslut om att fortsätta samarbetet med Insert Coin och planerar för nästa utvecklingsfas inom spelifiering av lärplattformen.
- Vi har som ambition att vara en ledande aktör inom distansundervisning och digitalt lärande. Vi jobbar ständigt med att utveckla undervisningen och i dagens digitala landskap är spelifiering en given del i arbetet. Vår förhoppning är att fortsatt spelifiering som inslag i undervisningen kan inspirera och bidra till att fler elever når sina studiemål, säger Peter Wilcke.
Inspiration från spelbranschen
Spelifiering (gamification på engelska) innebär att man lägger in spelmoment inom verksamheter där man traditionellt inte använt sig av spel. Det är ett sätt att göra uppgifter roligare och att öka exempelvis interaktion och engagemang. Fenomenet är hämtat från datorspelsbranschen.
Frida Monsén, Chief Experience Officer och Learning Specialist på Insert Coin förklarar:
- Bra spelifiering handlar om att förstå vad som motiverar människor i olika sammanhang, och skapa en design som utgår ifrån och ger feedback på det som är meningsfullt för användaren. Med spelifiering vill vi förstärka positiva beteenden i relation till studierna, för att ge fler elever rätt förutsättningar att lyckas med sitt digitala lärande.
Spelifieringsprojektet har bedrivits som ett pilotprojekt, men kommer under nästa år att implementeras på lärplattformen.
Fakta
NTI-skolan
NTI-skolan är specialister på distansundervisning. Med över 90 000 kursdeltagare årligen och 280 kurser är NTI-skolan en av Sveriges största aktörer inom vuxenutbildning på distans. Läs mer på NTI-skolans hemsida.
Mer om spelifiering på NTI-skolans lärplattform
Forskningsstudien GARFIEID
GARFIEIDs syfte var att öka genomströmning inom utbildning och fortbildning via ett spelifierat API. Artikeln om NTI-studien är under granskning och beräknas var klar för publicering i slutet av april 2021. Läs mer på Vinnovas hemsida.
Nyckelord
Kontakter
Peter WilckeVerksamhetschefNTI-skolan
Tel:08-506 375 56Tel:070-606 94 56peter.wilcke@nti.seBilder





Om
Det självklara valet för allas livslånga lärande
NTI-skolan grundades 1968 och är specialister på lärarledd vuxenutbildning på distans. Med över 90 000 kursdeltagare årligen är NTI-skolan en av Sveriges största aktörer inom distansutbildning. Genom utbildning helt på distans är vi tillgängliga för alla genom hela livet oberoende av tid, rum och livssituation. Med kvalitet, kompetens och personlig kontakt vill vi hjälpa människor till nästa steg i livet. Läs mer på NTI-skolans hemsida >>
Följ AcadeMedia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia
Atheneskolan välkomnar fler elever till hösten13.1.2021 07:10:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart att Atheneskolan i Visby kan ta emot fler elever till nästa läsår. Bygglovsansökan som lämnades in under hösten har godkänts av regionen och under våren byggs skolan ut.
Skolledare erbjuds forskningsbaserade verktyg för att leda i pandemin21.12.2020 08:40:19 CET | Pressmeddelande
Coronapandemin ställer helt nya krav på ledare i alla slags branscher, inte minst i skolan. Nu har Pysslingen Skolor och AcadeMedia tagit fram en utbildning om att leda i lågintensiva kriser tillsammans med Aida Alvinius, krisexpert vid Försvarshögskolan. Utbildningens innehåll är tillgängligt för alla.
Elever på Vittra Rösjötorp brevväxlar med Edsbergs äldre8.12.2020 10:05:40 CET | Pressmeddelande
Barnen på grundskolan Vittra Rösjötorp International i Sollentuna har denna höst fått brevvänner på Edsbergs äldreboende. Genom skolprojektet "kvartersmålen" får barnen möjlighet att sprida glädje till de äldre, som under pandemin inte får ta emot besök av sina anhöriga.
Hamnskolans högstadium startar på Södermalm3.12.2020 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför nästa läsår startar Hamnskolans högstadium i nyrenoverade skollokaler vid Vintertullstorget på Södermalm. Fastigheten intill Blecktornsparken renoveras nu för att bereda plats för en högstadieskola. Högstadiet kommer att ligga i anslutning till Hamnskolans för- och grundskola.
Läsande elever i Jönköping bidrar till Musikhjälpen1.12.2020 09:51:02 CET | Pressmeddelande
Nu drar årets direktsända insamling Musikhjälpen igång. Eleverna på grundskolan Vittra Samset i Jönköping läser för att rädda liv, ju mer de läser desto mer pengar skänks av skolan.
AcadeMedias remissvar inlämnade till regeringen30.11.2020 16:58:12 CET | Pressmeddelande
Idag lämnar AcadeMedia sina svar på två viktiga och omfattande skolutredningar. - En del av utredningarnas förslag är bra. De problembilder som målas upp håller vi till viss del med om. Vi skulle dock främst när det gäller gymnasieutredningen vilja se betydligt bättre lösningar, säger Marcus Strömberg, VD på AcadeMedia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum