Spelschemat klart - Så spelas Bandyallsvenskan 2021/22

16 lag har blivit 13 samtidigt som det kommer spelas fler matcher än tidigare. Så ser nästa säsong av Bandyallsvenskan ut som avgörs under 26 omgångar 2021/22.

Foto: Lasse Jansson

Det har gått fyra år sedan Bandyallsvenskan blev en nationell serie med 16 lag. Sedan dess har tillvägagångssättet varit att dela in lagen i två “pooler” och spela totalt 22 omgångar med dubbelmöten inom den egna “poolen” och enkelmöten mot den andra. Till den kommande säsongen 2021/22 har det som en följd av pandemin varken flyttats ner några lag från Elitserien eller flyttats upp från Division 1. Av den anledningen blir det i år en ny variant på den ofta så jämna och spännande serien.

Den ursprungliga planen var att spela serien på 14 lag och då göra en rak serie med dubbelmöten, vilket har efterfrågats av många under lång tid i sökandet efter mer sportslig rättvisa. Efter det begärde dock Jönköping Bandy utträde ur serien och kvar fanns bara 13 lag. Serien kommer därför att spelas över 26 omgångar, där avsaknaden av Jönköping gör att ett lag står över varje omgång.

– Tack vare ett väldigt bra samarbete mellan Allsvenska Serieföreningen, tävlingskommittén, tävlingsenheten och inte minst alla föreningar är nu spelprogrammet klart och fastställt, säger Micael Eriksson, tävlingsansvarig på Svenska Bandyförbundet.

– Det är otroligt positivt att dialogen mellan klubbarna gått snabbt och lösningsorienterat, inte minst med tanke på det rådande ekonomiska läget. Klubbarna har varit tillmötesgående mot till exempel Kalix, som får möjlighet att minimera sina resor tack vare fem dubbelmöten på bortaplan, avslutar Micael Eriksson, tävlingsansvarig på Svenska Bandyförbundet.

Gott samarbete föreningar emellan

Med den femte bandyallsvenska säsongen för dörren så konstaterar även ligan att samarbete och samförstånd mellan föreningarna fortsätter att vara ledord i utvecklingen.

– Det här är andra året som serieläggningen genomförs digitalt och där det stora ansvaret legat på föreningarna själva. Via stort engagemang från alla föreningar ser vi att det finns ett alternativt arbetssätt för framtida serieläggning vilket är ett steg i rätt riktning, säger Nichlas Lindén, sportsligt ansvarig i Allsvenska Serieföreningen.

Så spelas Bandyallsvenskan 2021/22:

Premiäromgången, lördag 30 oktober:

Kalix Bandy - UNIK Bandy, Fomab Arena

IF Boltic - Falu BS, Tingvalla Isstadion

Nässjö IF - TB Västerås, Stinsen Arena

Lidköpings AIK - IFK Kungälv, Sparbanken Lidköping Arena

Gripen Trollhättan BK - Västanfors IF, Slättbergshallen

Åby/Tjureda IF - Katrineholm Bandy, Eriksson Arena

Annandagsomgången, söndag 26 december:

Lidköpings AIK - Åby/Tjureda IF, Sparbanken Lidköping Arena

Falu BS - Kalix Bandy, ICANIWILL Arena

Västanfors IF - Ljusdals BK, Västanfors IP

IF Boltic - UNIK Bandy, Tingvalla Isstadion

TB Västerås - Katrineholm Bandy, ABB Arena

IFK Kungälv - Gripen Trollhättan BK, Skarpe Nord

Micael Eriksson
Tävlingsansvarig, Svenska Bandyförbundet
micke.eriksson@svenskbandy.se

Foto: Lasse Jansson

Svenska Bandyförbundet har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt.

Här är spelarna som är uttagna till damlandslagets läger i Skövde inför Dam-VM i januari 202226.11.2021 15:42:24 CET | Pressmeddelande

Förbundskapten Olle Wiberg och assisterande förbundskapten Hanna Dahlström har valt ut 20 spelare till kommande landslagsläger för damlandslaget i Skövde den 3 – 5 december. Lägret är den sista gemensamma samlingen inför Dam-VM i Stockholm den 9 – 16 januari 2022. Samlingen är den största landslagssamlingen någonsin då samtliga flick- och damtrupper samlas för landskamper och träningsmatcher i samband med invigningen av det nya taket över Arena Billingens isbana.

Förbundskaptener utsedda till ny historisk U21 Dam-landslagstrupp4.11.2021 11:41:44 CET | Pressmeddelande

Christer Andersson har utsetts till förbundskapten och Frida Rutqvist till assisterande förbundskapten för den helt nya, och därmed historiska, U21 Dam-truppen. Tidigare i höstas kunde Svenska Bandyförbundet berätta att ett nytt landslag har inrättats. Luckan mellan F17 och damlandslaget kompletteras nu med en U21 Dam-trupp och Andersson och Rutqvist har fått förtroendet att leda truppen.