Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Spendrups tar nu nästa steg i arbetet med att ställa om till fossilfria transporter, och ansluter sig till målsättningen om fossilfria inrikes transporter till 2025.

DLF:s Transportinitiativ har som målsättning att inrikes transporter, egenutförda och köpta, i DLF:s medlemsföretag, ska vara fossilfria senast 2025. Spendrups har sedan många år drivit ett ambitiöst arbete med att öka andelen förnybart bränsle som de egna lastbilarna kör på. Idag är cirka 90 procent av de egna transporterna fossilfria.

– Våra egna transporter är på god väg att bli fossilfria, bland annat genom vårt samarbete med Energifabriken där vi har tankar med HVO och RME på flera av våra terminaler. Därigenom skapar vi bra förutsättningar för att köra fossilfritt, säger Martin Valdemarsson som är chef för Supply Chain på Spendrups.

Spendrups ställer även krav på de inköpta transporterna. Det arbetet kommer nu att intensifieras för att kunna nå målsättningen om fossilfria inrikes transporter till 2025.

– De transporter som Spendrups köper in är en större utmaning. Eftersom dryck distribueras till hela landet krävs bland annat en infrastruktur, med tillgång till fossilfritt bränsle överallt. Vi gör nu ett kartläggningsarbete för att förstå vad som krävs för att klara omställningen, säger Martin Valdemarsson.

Spendrups har höga ambitioner i klimatarbetet och detta blir en viktig del i Spendrups övergripande målsättning, att bli en fossilfri verksamhet till 2025.

Läs mer om Spendrups hållbarhetsarbete här: http://hallbarhetsredovisning.spendrups.se/

Läs mer om DLF:s Transportinitiativ här: https://www.dlf.se/transportinitiativet-2025/

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups. rose-marie.hertzman@spendrups.se, 0708-952567

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

25 000 liter festivalöl riskerar att vaskas13.8.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Inför årets alla festivaler har Norrlands Ljus tagit fram en ny burk – speciellt anpassad för att avnjutas till toner av riktigt bra livemusik. Festivalsommaren ställdes in men ölen i den snygga burken finns kvar. Däremot finns den inte på butikshyllorna bland Systembolagets ordinarie sortiment och riskerar därför att falla i glömska. För att undvika onödigt resursslöseri släpps ölen nu till försäljning genom Systembolagets beställningssortiment.

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager6.8.2020 17:32:02 CESTPressmeddelande

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager från Systembolaget och restauranger som en försiktighetsåtgärd. Det gäller flaskor med bäst före 26.10.2020, 02.11.2020 och 10.05.2021. På innehållsförteckningen saknas information om att ölet innehåller vetemalt. Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför all Wisby Alkoholfri Lager. Produkten har inte funnits i detaljhandeln. Wisby Lager 4,7 % alk. innehåller inte vetemalt. Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver. Wisby Alkoholfri Lager med korrekt innehållsförteckning kommer åter att finnas för leverans från mitten av september. Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.