Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Spendrups tar nu nästa steg i arbetet med att ställa om till fossilfria transporter, och ansluter sig till målsättningen om fossilfria inrikes transporter till 2025.

DLF:s Transportinitiativ har som målsättning att inrikes transporter, egenutförda och köpta, i DLF:s medlemsföretag, ska vara fossilfria senast 2025. Spendrups har sedan många år drivit ett ambitiöst arbete med att öka andelen förnybart bränsle som de egna lastbilarna kör på. Idag är cirka 90 procent av de egna transporterna fossilfria.

– Våra egna transporter är på god väg att bli fossilfria, bland annat genom vårt samarbete med Energifabriken där vi har tankar med HVO och RME på flera av våra terminaler. Därigenom skapar vi bra förutsättningar för att köra fossilfritt, säger Martin Valdemarsson som är chef för Supply Chain på Spendrups.

Spendrups ställer även krav på de inköpta transporterna. Det arbetet kommer nu att intensifieras för att kunna nå målsättningen om fossilfria inrikes transporter till 2025.

– De transporter som Spendrups köper in är en större utmaning. Eftersom dryck distribueras till hela landet krävs bland annat en infrastruktur, med tillgång till fossilfritt bränsle överallt. Vi gör nu ett kartläggningsarbete för att förstå vad som krävs för att klara omställningen, säger Martin Valdemarsson.

Spendrups har höga ambitioner i klimatarbetet och detta blir en viktig del i Spendrups övergripande målsättning, att bli en fossilfri verksamhet till 2025.

Läs mer om Spendrups hållbarhetsarbete här: http://hallbarhetsredovisning.spendrups.se/

Läs mer om DLF:s Transportinitiativ här: https://www.dlf.se/transportinitiativet-2025/

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups. rose-marie.hertzman@spendrups.se, 0708-952567

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Bartendern Aron Larsson Firouzbakhsh och hemmamixaren Örjan Westerlund vann tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 20191.9.2019 21:06:14 CESTPressmeddelande

För femte året i rad arrangerar Schweppes tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. Hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Förstaplatserna gick till bartendern Aron Larsson Firouzbakhsh och hemmamixaren Örjan Westerlund, som charmade juryn genom att bjuda på såväl tradition som kreativitet.

Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl29.5.2019 15:28:18 CESTPressmeddelande

Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.

Ekologisk och efterlängtad – Melleruds Moderna Ale är här9.5.2019 15:17:03 CESTPressmeddelande

Perfekt till intågandet av sommarens solsäkra dagar och långa ljusa nätter lanseras Melleruds Moderna Ale, ett efterlängtat tillskott till Melleruds Utmärkta Pilsner som snabbt blivit en favorit hos många. Melleruds Moderna Ale är humleblommig och balanserad med inslag av citrus, smaker som gifter sig fint med mat från det svenska köket. Under början av maj rullar den ekologiska brygden ut från bryggeriet och anländer på fat till en krog eller restaurang i dina hemtrakter.