Spendrups börjar med 100 procent återvunnet material i plastsvepen

Från och med årsskiftet går Spendrups över till 100 procent återvunnen plast på alla svep för multipack som säljs i svenska butiker. Det minskar klimatpåverkan med 400 ton koldioxid per år.

Spendrups har under året arbetat intensivt med sin leverantör av plastsvep för att kunna gå över till 100 procent återvunnet material. Genom ökad tillgång är det nu möjligt att göra förändringen på alla plastsvep som säljs i Sverige. Några exempel är fyrpack och sexpack för Mariestads och Norrlands Guld samt sexpack och 12-pack för Loka, Trocadero och Nygårda julmust.

Detta är ytterligare ett steg framåt i Spendrups hållbarhetsarbete, där cirkulär resursanvändning och minskad klimatpåverkan är två viktiga fokusområden.

– En av de stora hållbarhetsutmaningarna är att använda plast smartare och mer cirkulärt. Ett sätt är att gå över till mer återvunnet material. Genom den här förändringen sparar vi nära 200 ton ny plast på årsbasis och minskar klimatavtrycket med 50 procent, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri.

Sedan 2015 använder Spendrups 50 procent återvunnen plast i alla sina PET-flaskor för vatten och läsk, en årlig besparing av ny plast på 2 500 ton. Under hösten gick Spendrups också över till återvunnen plast i de plastglas som säljs till festivaler, hotell, arenor och restauranger.

– Det finns en lång tradition i bryggeribranschen att arbeta cirkulärt med förpackningar, med alltifrån returglas till återvinning av PET-flaskor och burkar i pantsystemet. Nu tar vi ytterligare viktiga kliv framåt för att sluta kretsloppet, säger Anna Lidström.

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups, 0701-82 78 73 anna.lidstrom@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.