Spendrups Bryggeri AB

Spendrups börjar med 100 procent återvunnet material i plastsvepen

Dela
Från och med årsskiftet går Spendrups över till 100 procent återvunnen plast på alla svep för multipack som säljs i svenska butiker. Det minskar klimatpåverkan med 400 ton koldioxid per år.

Spendrups har under året arbetat intensivt med sin leverantör av plastsvep för att kunna gå över till 100 procent återvunnet material. Genom ökad tillgång är det nu möjligt att göra förändringen på alla plastsvep som säljs i Sverige. Några exempel är fyrpack och sexpack för Mariestads och Norrlands Guld samt sexpack och 12-pack för Loka, Trocadero och Nygårda julmust.

Detta är ytterligare ett steg framåt i Spendrups hållbarhetsarbete, där cirkulär resursanvändning och minskad klimatpåverkan är två viktiga fokusområden.

– En av de stora hållbarhetsutmaningarna är att använda plast smartare och mer cirkulärt. Ett sätt är att gå över till mer återvunnet material. Genom den här förändringen sparar vi nära 200 ton ny plast på årsbasis och minskar klimatavtrycket med 50 procent, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri.

Sedan 2015 använder Spendrups 50 procent återvunnen plast i alla sina PET-flaskor för vatten och läsk, en årlig besparing av ny plast på 2 500 ton. Under hösten gick Spendrups också över till återvunnen plast i de plastglas som säljs till festivaler, hotell, arenor och restauranger.

– Det finns en lång tradition i bryggeribranschen att arbeta cirkulärt med förpackningar, med alltifrån returglas till återvinning av PET-flaskor och burkar i pantsystemet. Nu tar vi ytterligare viktiga kliv framåt för att sluta kretsloppet, säger Anna Lidström.

För mer information, kontakta:

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups, 0701-82 78 73 anna.lidstrom@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye