Spendrups bygger nytt i Grängesberg

Spendrups ledning har beslutat att bygga ut bryggeriet i Grängesberg och investerar därför i en ny byggnad för 45 miljoner kronor. Området som bebyggs kallas Gränden

Det blir en 16 meter hög byggnad mellan brygghuset och tappningshallen. Bryggeriets område utökas inte, utan byggnationen inryms på befintlig yta. Byggnaden blir indelad i två delar, dels en stor tankhall, dels tre våningar med omklädningsrum, kontor och verkstad.

- Vi är väldigt nöjda med den här lösningen som ger oss bättre lagerkapacitet för öl, samtidigt som vi får nya lokaler för personalen. Byggnaden ger oss också möjlighet att bygga om i andra steg i bryggeriet. Allt eftersom bryggeriet har växt har vi tvingats hitta tillfälliga lösningar med diverse biutrymmen till produktionsutrustning och materialförråd. För vår del innebär den här byggnaden att vi kan fortsätta hitta lösningar för våra medarbetare i Grängesberg, säger Helena Nylén som är direktör för bryggeriet i Grängesberg.

Innan sommaren ska spaden sättas i marken och i början av 2022 kommer byggnaden att tas i drift, med omklädningsrum för 80 personer och ett 15-tal kontorsplatser och en stor tankhall med sex nya lagertankar för öl.

Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör, 070-819 57 57, helena.nylen@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Internationella succén White Claw Hard Seltzer har kommit till Sverige1.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

En dryckesnyhet som funkar vid alla tillfällen har landat i Systembolagets beställningssortiment. White Claw Hard Seltzer Lime är bubblig, fräsch och ett perfekt komplement till vår nuvarande svenska dryckeskultur. Den är glutenfri, snål på socker och har ett lågt kaloriinnehåll. Den första smaken som lanseras i Sverige 1 juni är White Claw Hard Seltzer Lime, perfekt för sommarens aktiviteter.

Lazy Estate lanserar nu ännu ett Sparkling Tea – ett somrigt rosébubbel: Pink Grapefruit & Pear17.5.2021 14:23:50 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt med sommarvärmen lanserar nu uppstickaren Lazy Estate en uppföljare till det alkoholfria succébubblet Sparkling Tea Lemongrass & Mint. Pink Grapefruit & Pear är ett rosébubbel som passar perfekt till heta sommardagar, välkyld, tillsammans med friska jordgubbar på stranden. Sparkling Tea Pink Grapefruit & Pear släpps på Systembolaget 1 juni men finns redan nu hos några av Lazy Estates restaurangkunder.