Spendrups byter plast mot papper med helt ny teknik

Idag invigde Spendrups en helt ny tappningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg – en investering på 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack i dagligvaruhandel – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper. Detta innebär en besparing på 100 ton plast per år.

Keel Clip, Spendrups bryggeri i Grängesberg

Investeringen i en ny tappningslinje är den största på många år i bryggeriet i Grängesberg. Den höga efterfrågan på burk som förpackning för såväl öl som läsk och vatten och övergången till så kallad ”Sleek can” ligger bakom satsningen. Linjen kommer att kunna producera 60 000 burkar per timme. En del av satsningen innebär också att en helt ny förpackningstyp för burk i flerpack introduceras i Sverige. Keel Clip - som lösningen heter - är 100 procent pappersbaserad och kommer till en början att finnas på Trocadero och Mariestads.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025. Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där. Det är en förpackning som passar både konsument och dagligvaruhandeln, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Besparingen av plast kommer att bli cirka 100 ton per år när hela burksortimentet har övergått till Keel Clip. Detta kommer att ske gradvis, eftersom det krävs två produktionslinjer för att täcka hela burkvolymen. Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.

– Vi gör en miljonsatsning i det här nya förpackningsslaget och vi gör det med ett långsiktigt perspektiv. Vi är först ute på den svenska marknaden, och i de konsumentundersökningar vi har gjort har vi fått mycket positiv respons. Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt och enhetligt intryck på hyllan i dagligvaruhandeln, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Att hitta rätt format och förpackning är en viktig faktor för att vi ska få ett mer effektivt varuflöde när vi exempelvis ska bygga pallar och expolösningar som passar dagligvaruhandeln. Under vecka 14 kommer vi gå över till sleekformat på burkar.

Burk, en växande trend

Med den nya förpackningslösningen kommer Spendrups storsatsa på läsk och alkoholfri öl på burk. Allt fler konsumenter efterfrågar dryck på burk, inte bara i Sverige utan också internationellt. Burken är intressant ur ett hållbarhetsperspektiv då den väger mindre, tar mindre plats och är enklare att återvinna. 2020 återvanns 89,1 procent av alla burkar.

Mattias Lindqvist, projektledare, 024088122, mattias.lindqvist@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Keel Clip, Spendrups bryggeri i Grängesberg
Keel Clip - Trocadero
Keel Clip - Trocadero Zero
Keel Clip - Mariestads 3,5 % 33 cl
Keel Clip - Mariestads 2,8 %, 50 cl

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn10.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under våren har Spendrups och Lantmännen startat ett nytt samarbete där maltkorn, som är huvudingrediens i öl, för första gången, odlas enligt Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur. Det innebär att odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden kommer att användas. Grödan är redan i jorden och maltkornet skördas under hösten, för att sedan användas i öl som bryggs i början av 2023.

Melleruds Mästarpilsner 2021 är en lager på lager29.3.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är inte bara ära, berömmelse och Årets Kock-titeln som hägrar när Årets Kock koras. Det är också en tradition att Årets Kock får brygga sin egen öl tillsammans med en annan mästare - chefsbryggmästaren Bengtsson på Spendrups. Melleruds Mästarpilsner 2021 som har skapats av Gustav Leonhardt och Richard Bengtsson släpps till försäljning på Systembolaget i en limiterad upplaga den 4 april.

White Claw Hard Seltzer ökar – lanserar ny mangosmak i Sverige1.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter en lyckad lansering under 2021 där Spendrups introducerade White Claw Hard Seltzer Lime på den svenska marknaden är det nu dags för ytterligare en smak: Mango. Kategorin hard seltzer, som är dryck av kolsyrat vatten, alkohol och en smaksättare, växer stadigt över hela världen. White Claw Hard Seltzer är den globala marknadsledaren. Ett globalt fenomen som dominerat sociala medier och nästan fått kultstatus i en målgrupp som värdesätter en aktiv livsstil. Lanseringen i Sverige mottogs väl och White Claw är idag nummer ett av internationella hard seltzers på Systembolaget. Inför en sommar utan restriktioner laddar Spendrups och White Claw nu upp för att möta efterfrågan från krogar såväl som konsumenter.