Spendrups Bryggeri AB

Spendrups får Scandics Hållbarhetspris 2022

Dela

Ett strategiskt hållbarhetsarbete i framkant som inspirerar andra – det resulterade i vinst för Spendrups när hotellkedjan Scandic delade ut 2022 års Hållbarhetspris under sin ledarkonferens i Stockholm i början av veckan.

Drygt 600 ledare inom Scandic Sverige deltog när hotellkedjan höll ledarkonferens och leverantörsmässa på Scandic Infra City norr om Stockholm. Hållbarhetspriset har delats ut sedan 2018 med två års uppehåll under pandemin och igår var det dags igen. Prisutdelningen skedde under festliga former på kvällen och vinnare blev alltså Spendrups Bryggeri. 

– Det är en ära att få detta pris, inte minst eftersom vi vet att Scandic ställer höga krav på hållbarhet hos sina leverantörer och att de övriga nominerade ligger i framkant. Att få den här utmärkelsen sporrar oss att bli ännu bättre, säger Spendrups hållbarhetschef Anna Lidström.

Priset delades ut av Martin Löfgren, inköpsdirektör på Scandic Hotels group. Nominerade till årets pris var också Löfbergs och Orkla Foods Sverige.

– Vi på Scandic har sedan 1993 drivit hållbarhetsfrågorna i besöksnäringen. Det innebär att vi inte bara ställer höga krav på oss själva, utan även på våra leverantörer. Spendrups har under många år drivit ett hållbarhetsarbete som ligger i framkant och på ett tydligt och mätbart sätt stöttat våra hållbarhetsmål, säger Martin Löfgren.

Motiveringen löd:

Den vinnande leverantören …

… har under många år arbetat målmedvetet och ambitiöst med sitt hållbarhetsarbete.

… har ett strategiskt hållbarhetsarbete som sträcker sig över produkternas hela livscykel, från odling av råvaror, transporter, produktion, förpackning och till förtäring.

… har under många år drivit ett hållbarhetsarbete som ligger i framkant och som inspirerar konkurrenterna till förändring.

… hjälper oss som kund att göra hållbara val och stöder på ett tydligt och mätbart sätt Scandics hållbarhetsmål.

För den vinnande leverantören handlar hållbarhet om att brygga för framtida generationer.

Bild från vänster: Martin Löfgren, Scandic, Henrik Nyberg, Spendrups och Anna Lidström, Spendrups

För mer information, kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups: rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070-895 25 67

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups: anna.lidstrom@spendrups.se, 070-182 78 73

Kontakter

För mer information, kontakta:

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i  centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Spendrups får ny marknadsdirektör22.11.2022 13:47:07 CET | Pressmeddelande

Spendrups nya marknadsdirektör heter Anna-Stina Hallberg. Hon har jobbat på Spendrups marknadsavdelning i olika roller sedan 2008, senast som marknadschef för Spendrups alkoholfria sortiment. Rekryteringsprocessen som pågått sedan i somras lockade många väl kvalificerade sökanden, men valet föll alltså på en intern kandidat med lång och djup erfarenhet av att marknadsföra Spendrups breda produktportfölj. För Anna-Stina är uppdraget som marknadsdirektör en fortsättning på vad som började som ett drömjobb som biträdande produktchef för LOKA för 14 år sedan. – Jag minns fortfarande den fantastiska känslan när jag fick mitt första jobb på Spendrups! Nu känns det jätteroligt att återigen få vara ”ny på jobbet” och ta mig an hela vår fantastiska produktportfölj. Jag är respektfull inför uppgiften och ser verkligen fram emot att lära mig mer. Men jag känner mig trygg i att vi har så mycket kompetens och kunnande inom organisationen och en rad goda byråsamarbeten som kommer att vara en grund f

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum