Spendrups får Scandics Hållbarhetspris 2022

Ett strategiskt hållbarhetsarbete i framkant som inspirerar andra – det resulterade i vinst för Spendrups när hotellkedjan Scandic delade ut 2022 års Hållbarhetspris under sin ledarkonferens i Stockholm i början av veckan.

Drygt 600 ledare inom Scandic Sverige deltog när hotellkedjan höll ledarkonferens och leverantörsmässa på Scandic Infra City norr om Stockholm. Hållbarhetspriset har delats ut sedan 2018 med två års uppehåll under pandemin och igår var det dags igen. Prisutdelningen skedde under festliga former på kvällen och vinnare blev alltså Spendrups Bryggeri.

– Det är en ära att få detta pris, inte minst eftersom vi vet att Scandic ställer höga krav på hållbarhet hos sina leverantörer och att de övriga nominerade ligger i framkant. Att få den här utmärkelsen sporrar oss att bli ännu bättre, säger Spendrups hållbarhetschef Anna Lidström.

Priset delades ut av Martin Löfgren, inköpsdirektör på Scandic Hotels group. Nominerade till årets pris var också Löfbergs och Orkla Foods Sverige.

– Vi på Scandic har sedan 1993 drivit hållbarhetsfrågorna i besöksnäringen. Det innebär att vi inte bara ställer höga krav på oss själva, utan även på våra leverantörer. Spendrups har under många år drivit ett hållbarhetsarbete som ligger i framkant och på ett tydligt och mätbart sätt stöttat våra hållbarhetsmål, säger Martin Löfgren.

Motiveringen löd:

Den vinnande leverantören …

… har under många år arbetat målmedvetet och ambitiöst med sitt hållbarhetsarbete.

… har ett strategiskt hållbarhetsarbete som sträcker sig över produkternas hela livscykel, från odling av råvaror, transporter, produktion, förpackning och till förtäring.

… har under många år drivit ett hållbarhetsarbete som ligger i framkant och som inspirerar konkurrenterna till förändring.

… hjälper oss som kund att göra hållbara val och stöder på ett tydligt och mätbart sätt Scandics hållbarhetsmål.

För den vinnande leverantören handlar hållbarhet om att brygga för framtida generationer.

Bild från vänster: Martin Löfgren, Scandic, Henrik Nyberg, Spendrups och Anna Lidström, Spendrups

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups: rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070-895 25 67

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups: anna.lidstrom@spendrups.se, 070-182 78 73

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Bartendern Anton Petersson och hemmamixaren Mårten Noréus gör Sveriges Bästa Gin & Tonic 20224.9.2022 19:49:37 CEST | Pressmeddelande

Gin och Tonic är favoriten för många, men vem blandar den bäst i år? Idag har en expertjury korat två guldmedaljörer i Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Nu står det klart att läraren Mårten Noréus och bartendern Anton Petersson blandar årets bästa GTs, med smaker av lingon respektive lavendel, rosépeppar och ros. Här kommer recepten och Anton Peterssons tips för att blanda en oemotståndlig GT!

Gröna Lunds populära nattklubbskoncept NIGHT RIDER återvänder9.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets succé är det dags igen för NIGHT RIDER att inta Gröna Lund i samarbete med Heineken. Under sex kvällar i augusti förvandlas tivolit till Sveriges mest unika nattklubbsmiljö. En pulserande upplevelse för alla sinnen där åkattraktioner, spel och barer utrustas med extra ljusshow, ljud och DJ’s som skapar en maxad feststämning under sommarkvällen. Nytt för i år är efterfesten ”Playground” som öppnar vid midnatt. Biljetterna släpps 16 juni kl 12.00.