Spendrups fortsätter att minska utsläppen av koldioxid vid transporter

Sedan 2009 har 50 lastbilar, från BIBAB som distribuerar drycker från Spendrups bryggerier, svensk raps (RME) i sina tankar. Nu går man vidare i sitt miljöarbete och startar upp med HVO som förnybart drivmedel. Första HVO-tanken installerades vid terminalen i Mariestad i våras och nu finns även en tank vid Spendrups huvudkontor i Vårby utanför Stockholm. Leverantör av det förnybara bränslet HVO är Energifabriken i Linköping.

BIBAB, som är Spendrups transportleverantör, var pionjärer när det gällde att använda förnybart drivmedel. Redan 2009 började man använda RME (raps) i sina tankar och undan för undan har man gått över till förnybart bränsle på  ungefär hälften av sin fordonsflotta. Genom att nu även börja tanka HVO kommer fler fordon att kunna köra fossilfritt, vilket skapar en möjlighet att helt fasa ut fossil diesel.

• Spendrups vill ha de bästa leverantörerna och vi säkerställer detta genom att granska leverantörer vid inköpsbeslut. Transporter har stor miljöpåverkan och vi ställer därför tuffa miljökrav på de företag som sköter varutransporterna. BIBAB:s och Spendrups gemensamma satsningar på förnyelsebara bränslen har resulterat i en minskning av koldioxidutsläppen med 65% under perioden 2010-2015*. Nästa steg är att vi även börja tanka HVO på vårt bryggeri i Grängesberg - säger Claes Åkesson, Miljö- och hållbarhetsdirektör på Spendrups.

• Idag ser vi att användningen av biodrivmedel ökar mycket snabbt. Fler förnybara bränslen att välja bland gör att fler väljer bort fossil diesel. BIBAB har jobbat målmedvetet med förnybara bränslen sedan länge och har visat ett genuint intresse av att minska sin klimatpåverkan. Idag har många transportköpare lärt sig att ställa krav på förnybara bränslen, mycket tack vare föregångare som BIBAB, som visat att det går, säger Karin Varverud, delägare Energifabriken.

• En övergång till förnyelsebart bränsle ger stora resultat för miljö och ekonomi. Vi märker ett stort intresse från nya kunder av att vi använder förnybart bränsle. En del kunder har krav på 100% fossilfritt bränsle vilket gör att vi hela tiden måste följa med i utvecklingen av nya fossilfria drivmedel. Tillsammans med en effektiv transportplanering, samdistribution och en modern fordonsflotta minskar vi vår miljöpåverkan ytterligare, säger Jens Boström, VD BIBAB.

För att minimera miljöbelastningen är moderna lastbilar och alternativa bränslen ett viktigt krav. Hos Spendrups transportleverantör BIBAB är alla fordon av godkänd miljöklass och mer än hälften av de 100 lastbilarna körs på förnybart bränsle.   ./.

Fakta – HVO

HVO är ett enkel, klimatsmart och ekonomiskt alternativ till fossil diesel. Den HVO som Energifabriken levererar är 100 % förnybart. Det är en 100% förnybar diesel som framställs genom hydrering av växt och djurfetter. HVO kan användas på alla typer av dieselmotorer och har utmärkta köldegenskaper och klarar drift ner till minus 34 grader. Det behövs inget omställningsarbete från fossil diesel till HVO

*Miljöberäkningen är gjord på användningen av drivmedlet, dvs mängden fossila växthusgasutsläpp när drivmedlet förbränns i motorn också kallat Tank to Wheel (TTW).

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 070 283 02 75,

rose-marie.hertzman@spendrups.se

Jens Boström, VD BIBAB, 070 301 37 68, jens.bostrom@bryggeritransport.se

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.