Spendrups fortsätter att minska utsläppen av koldioxid vid transporter

Sedan 2009 har 50 lastbilar, från BIBAB som distribuerar drycker från Spendrups bryggerier, svensk raps (RME) i sina tankar. Nu går man vidare i sitt miljöarbete och startar upp med HVO som förnybart drivmedel. Första HVO-tanken installerades vid terminalen i Mariestad i våras och nu finns även en tank vid Spendrups huvudkontor i Vårby utanför Stockholm. Leverantör av det förnybara bränslet HVO är Energifabriken i Linköping.

BIBAB, som är Spendrups transportleverantör, var pionjärer när det gällde att använda förnybart drivmedel. Redan 2009 började man använda RME (raps) i sina tankar och undan för undan har man gått över till förnybart bränsle på  ungefär hälften av sin fordonsflotta. Genom att nu även börja tanka HVO kommer fler fordon att kunna köra fossilfritt, vilket skapar en möjlighet att helt fasa ut fossil diesel.

• Spendrups vill ha de bästa leverantörerna och vi säkerställer detta genom att granska leverantörer vid inköpsbeslut. Transporter har stor miljöpåverkan och vi ställer därför tuffa miljökrav på de företag som sköter varutransporterna. BIBAB:s och Spendrups gemensamma satsningar på förnyelsebara bränslen har resulterat i en minskning av koldioxidutsläppen med 65% under perioden 2010-2015*. Nästa steg är att vi även börja tanka HVO på vårt bryggeri i Grängesberg - säger Claes Åkesson, Miljö- och hållbarhetsdirektör på Spendrups.

• Idag ser vi att användningen av biodrivmedel ökar mycket snabbt. Fler förnybara bränslen att välja bland gör att fler väljer bort fossil diesel. BIBAB har jobbat målmedvetet med förnybara bränslen sedan länge och har visat ett genuint intresse av att minska sin klimatpåverkan. Idag har många transportköpare lärt sig att ställa krav på förnybara bränslen, mycket tack vare föregångare som BIBAB, som visat att det går, säger Karin Varverud, delägare Energifabriken.

• En övergång till förnyelsebart bränsle ger stora resultat för miljö och ekonomi. Vi märker ett stort intresse från nya kunder av att vi använder förnybart bränsle. En del kunder har krav på 100% fossilfritt bränsle vilket gör att vi hela tiden måste följa med i utvecklingen av nya fossilfria drivmedel. Tillsammans med en effektiv transportplanering, samdistribution och en modern fordonsflotta minskar vi vår miljöpåverkan ytterligare, säger Jens Boström, VD BIBAB.

För att minimera miljöbelastningen är moderna lastbilar och alternativa bränslen ett viktigt krav. Hos Spendrups transportleverantör BIBAB är alla fordon av godkänd miljöklass och mer än hälften av de 100 lastbilarna körs på förnybart bränsle.   ./.

Fakta – HVO

HVO är ett enkel, klimatsmart och ekonomiskt alternativ till fossil diesel. Den HVO som Energifabriken levererar är 100 % förnybart. Det är en 100% förnybar diesel som framställs genom hydrering av växt och djurfetter. HVO kan användas på alla typer av dieselmotorer och har utmärkta köldegenskaper och klarar drift ner till minus 34 grader. Det behövs inget omställningsarbete från fossil diesel till HVO

*Miljöberäkningen är gjord på användningen av drivmedlet, dvs mängden fossila växthusgasutsläpp när drivmedlet förbränns i motorn också kallat Tank to Wheel (TTW).

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 070 283 02 75,

rose-marie.hertzman@spendrups.se

Jens Boström, VD BIBAB, 070 301 37 68, jens.bostrom@bryggeritransport.se

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.