Spendrups investerar i nytt, biobaserat förpackningsslag

Dela
Under hösten installerar Spendrups en ny förpackningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg, en investering på mer än 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper. Detta innebär en besparing på 100 ton plast per år.
Keel Clip på Mariestads Alkoholfri 6-pack
Keel Clip på Mariestads Alkoholfri 6-pack

Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022. Samtidigt går Trocadero och Mariestads, som de första två varumärkena ut i Spendrups burksortiment, över till en ny typ av sekundärförpackning (det vill säga den förpackning som håller ihop flerpack av burkar när de säljs till konsument i butik): Keel Clip, som är 100 procent pappersbaserad.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025. Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Besparingen av plast kommer att bli cirka 100 ton per år när hela burksortimentet har övergått till Keel Clip. Detta kommer att ske gradvis, eftersom det krävs två produktionslinjer för att täcka hela burkvolymen. Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.

– Vi gör en miljonsatsning i det här nya förpackningsslaget och vi gör det med ett långsiktig perspektiv. Vi kommer vara först ute på den svenska marknaden, och i de konsumentundersökningar vi har gjort har vi fått mycket positiv respons. Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt och enhetligt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen i butik runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Redan 2020 tog Spendrups ett viktigt steg mot ökad cirkularitet i förpackningarna genom att byta till 100 procent återvunnen plast i alla plastsvep för flerpack som säljs på den svenska marknaden, vilket innebär att klimatavtrycket minskar med cirka 50 procent jämfört med ny plast.

För mer information, kontakta:

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups:
anna.lidstrom@spendrups.se
070-182 78 73

Magnus Willén, produktutvecklingschef Förpackning:
magnus.willen@spendrups.se
070-188 65 71

Nyckelord

Bilder

Keel Clip på Mariestads Alkoholfri 6-pack
Keel Clip på Mariestads Alkoholfri 6-pack
Ladda ned bild

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye