Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn

Under våren har Spendrups och Lantmännen startat ett nytt samarbete där maltkorn, som är huvudingrediens i öl, för första gången, odlas enligt Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur. Det innebär att odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden kommer att användas. Grödan är redan i jorden och maltkornet skördas under hösten, för att sedan användas i öl som bryggs i början av 2023.

Fredrik Spendrup och Magnus Kagevik på Högesta Gård.

Spendrups har sedan många år tillbaka använt maltkorn från Lantmännen. Samarbetet kring Lantmännens odlingskoncept Klimat & Natur är ett gemensamt grepp för mer hållbar odling och ett naturligt nästa steg på Lantmännens och Spendrups hållbarhetsresa.

– Äkthet är en viktig grundvärdering både på Spendrups och för oss som ägarfamilj. Därför tar vi inga genvägar, vi brygger öl på malt, humle, jäst och vatten. Genom vårt långa samarbete med Lantmännen har vi kunnat använda 90 procent svenskt maltkorn och utvecklat odlingen av ekologiskt maltkorn i Sverige. Det har varit viktigt för oss och nu tar vi tillsammans nästa steg som hjälper oss att minska klimatpåverkan och samtidigt gynnar den så viktiga biologiska mångfalden. Och det är också viktigt för att vi ska kunna hjälpa våra kunder att nå sina höga ambitioner på hållbarhetsområdet, säger Fredrik Spendrup, vd och koncernchef Spendrups Bryggeri.

Odlingsmetoderna i Klimat & Natur minskar koldioxidutsläppen med upp till 30 procent* genom klimatsmart växtnäring, fossilfria bränslen och precisionsodlingar. Därtill stärks den biologiska mångfalden av blommande zoner och kemikaliefri utsädesbehandling.

– Det är glädjande att få välkomna Spendrups in i det här partnerskapet. Vi är stolta över vårt odlingsprogram som är avgörande för hur vi fortsätter vara ledande i utvecklingen av framtidens jordbruk. För det är genom Klimat & Natur som vi skapar förutsättningarna för att möta konsumenters efterfrågan på hållbara produkter samtidigt som vi skapar incitament för lantbrukarna att odla mer hållbart, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef Lantmännen.

190 hektar maltkorn kommer att odlas på Högesta Gård i Ystad för Spendrups räkning och användas i öl som bryggs i början av 2023. Av 3 000 ton maltkorn ska det bryggas ungefär 18 miljoner liter öl.

– Det är väldigt bra att programmet växer eftersom vi tillsammans behöver ta ett helhetsgrepp för att gynna klimatet och den biologiska mångfalden. I och med det här samarbetet har vi dessutom möjlighet att odla alla de fyra sädesslagen inom ramen för Klimat & Natur. Det är bra för oss lantbrukare, för jorden vi brukar och för klimatet, säger Christian Negendanck, vd Högesta Gård.

Lantmännen ligger i framkant när det kommer till forskning och utveckling och leder utvecklingen av framtidens jordbruk. Odlingsprogrammet Klimat & Natur är ett viktigt initiativ för att konkretisera hållbarhetsstrategier, nå högt satta klimatmål och gynna den biologiska mångfalden.

FAKTARUTA KLIMAT & NATUR

• Klimat & Natur är Lantmännens program för Framtidens jordbruk. Det innehåller specifika åtgärder, som exempelvis blommande kantzoner och kemikaliefri utsädesbehandling, för att minska odlingens klimatpåverkan och öka den biologiska mångfalden.
  • Lantbrukare som deltar i programmet odlar enligt programmet på sina egna gårdar.
  • *Med programmet har Lantmännen minskat klimatavtrycket från odlingen av vete med närmare 30 procent sedan 2015 och kommer minska klimatavtrycket från korn med lika mycket.
  • Programmet är dynamiskt och kriterier som ingår i programmet adderas löpande för att minska klimatpåverkan ytterligare.

För mer information, kontakta gärna:

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups Bryggeri
E-post:
rose-marie.hertzman@spendrups.se

Lantmännens pressavdelning
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com

Om Lantmännen

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 48 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Om Spendrups Bryggeri

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Fredrik Spendrup och Magnus Kagevik på Högesta Gård.
Fredrik Spendrup, vd för Spendrups, på Högesta Gård.
Fredrik Spendrup och Magnus Kagevik på Högesta Gård.
Magnus Kagevik, vd för Lantmännen.
Christian Negendanck, vd för Högesta gård.

Sankt Eriksgatan 121

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i  centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Spendrups får ny marknadsdirektör22.11.2022 13:47:07 CET | Pressmeddelande