Spendrups och Norr inleder samarbete

Spendrups inleder ett samarbete med The Norr Company, som tillverkar funktionella drycker under varumärket Norr. Spendrups tar över all försäljning och distribution av Norr i Sverige.

– Norr har lyckats skapa ett solitt varumärke som känns helt rätt i tiden, med snygg utsida och ett väl genomarbetat innehåll. De lanserade ju ett år före oss och vi tittade mycket på dem när vi skapade Naia, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfritt på Spendrups.

Norr finns som stilla och kolsyrad dryck och samtliga produkter är koffeinfria. De stilla dryckerna har en låg sockerhalt och de kolsyrade är sockerfria. De senaste dryckerna i sortimentet är dessutom berikade med vitaminer. Drycken passar lika bra vid återhämtning efter träning som till lättdrucken törstsläckare på språng. Norr har ett stort hållbarhetsfokus och arbetar efter en One for One-modell som innebär att för varje såld dryck donerar Norr Company en enhet vätskeersättning till Rädda barnen. Företaget arbetar efter visionen att ingen i världen ska behöva dö av vätskebrist.

– Det Norr gör ligger helt i linje med våra värderingar och sortimentet kompletterar samtidigt Naia väldigt bra i portföljen. Med det här samarbetet stärker vi ytterligare upp vårt sortiment av funktionella drycker, säger Anna-Stina Hallberg.

– Vi på Norr är väldigt glada över vårt partnerskap med Spendrups. Vi har funnits på marknaden i drygt två år och när det nu är dags för vårt nästa steg så känns det helt rätt och ärofyllt att få växa vidare med Sveriges största familjeägda bryggeri, säger Adriano Sannelli som är vd och en av grundarna på Norr Company.

Han fortsätter:

– Att Spendrups dessutom delar våra värderingar och värdesätter vårt One for One-arbete känns viktigt för oss.

Om Norr

The Norr Company grundades 2017 av Adriano Sannelli, Christian Nordenborg och Joakim Bolin. Målet var att ta fram en dryck av hög kvalitet, utan onödigt innehåll och med låg sockerhalt – helt enkelt en produkt som kunde göra skillnad i människors liv, på riktigt. Sedan starten har man donerat vätskeersättningspaket för varje såld produkt till de som behöver det som mest via organisationer som UNICEF och Rädda Barnen. I dag finns fem stilla och tre kolsyrade drycker i sortimentet.

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

25 000 liter festivalöl riskerar att vaskas13.8.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Inför årets alla festivaler har Norrlands Ljus tagit fram en ny burk – speciellt anpassad för att avnjutas till toner av riktigt bra livemusik. Festivalsommaren ställdes in men ölen i den snygga burken finns kvar. Däremot finns den inte på butikshyllorna bland Systembolagets ordinarie sortiment och riskerar därför att falla i glömska. För att undvika onödigt resursslöseri släpps ölen nu till försäljning genom Systembolagets beställningssortiment.

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager6.8.2020 17:32:02 CESTPressmeddelande

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager från Systembolaget och restauranger som en försiktighetsåtgärd. Det gäller flaskor med bäst före 26.10.2020, 02.11.2020 och 10.05.2021. På innehållsförteckningen saknas information om att ölet innehåller vetemalt. Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför all Wisby Alkoholfri Lager. Produkten har inte funnits i detaljhandeln. Wisby Lager 4,7 % alk. innehåller inte vetemalt. Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver. Wisby Alkoholfri Lager med korrekt innehållsförteckning kommer åter att finnas för leverans från mitten av september. Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.