Spendrups Bryggeri ABSpendrups Bryggeri AB

Spendrups rekryterar Anders Wendler

Spendrups Bryggeri välkomnar Anders Wendler till företaget. Han kommer bland annat att ha ansvar för bygget av Gotlands Bryggeris nya hantverksbryggeri i Visby.

Anders Wendler

Anders Wendler är civilingenjör inom kemi med examen från Lunds Universitet och är också utbildad bryggmästare vid Köpenhamns Bryggeriskola. Under åren 2004–2013 var han ansvarig för många av Spendrups tekniska projekt, bland annat för den stora omstruktureringen 2010-2013 då verksamheten konsoliderades till Grängesberg och kapaciteten fördubblades.

- Vi är mycket glada att åter få ta del av Anders breda och djupa kompetens inom ölhantverkets alla dimensioner. Det kommer väl till pass när vi nu påbörjar projekteringen av ett nytt bryggeri på Gotland, säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups.

Under de senaste fyra åren har Anders varit ansvarig bryggmästare på Nya Carnegiebryggeriet i Carlsbergskoncernen. Under våren går han in i rollen som projektledare på Spendrups och kommer bland annat ansvara för bygget av Gotlands Bryggeris nya hantverksbryggeri i Visby.

- Jag ser verkligen fram emot att jobba tillsammans med Gotlands Bryggeris skickliga bryggmästare i detta spännande uppdrag. Det är inte var dag man får projektleda ett helt nytt bryggeri. Det är kul att Spendrups och Gotlands Bryggeri fortsätter att satsa på hantverksöl, säger Anders Wendler.

Anders Wendler börjar den 20 februari 2018.

Helena Nylén, Varuförsörjningsdirektör Spendrups Bryggeri,
0708 19 57 57, helena.nylen@spendrups.se

Anders Wendler

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.

spendrups.se

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.