Spendrups satsar 200 miljoner på ny burklinje - trots pandemitider

Dela
Pandemin satte stopp ett tag, men nu har Spendrups styrelse beslutat om att investera 200 miljoner på ett nytt tomburkslager, ny tappningslinje, anpassningar av produktionsytor – och en besöksbalkong.
Från vänster; Per Olofsson, inköpare Spendrups, MichL Biedrzyycki, Krones Nordic, Dirk Cichon, vd Krones Nordic och från Spendrups: inköpschef Michael Hellström och projektledarna Mattias Åhman och Mattias Lindqvist.
Från vänster; Per Olofsson, inköpare Spendrups, MichL Biedrzyycki, Krones Nordic, Dirk Cichon, vd Krones Nordic och från Spendrups: inköpschef Michael Hellström och projektledarna Mattias Åhman och Mattias Lindqvist.

Spendrups investerar 200 miljoner på ett nytt tomburkslager, ny tappningslinje, anpassningar av produktionsytor – och en besöksbalkong. Den nya tappningslinjen installeras i befintliga lokaler, mellan den äldsta och den senaste tappningslinjen. Redan nu är ett tomburkslager byggt på baksidan av bryggeriet.

Produktionsytorna är cirka 1700 m2 men totalt kommer 2800 m2 anpassas för den nya tappningslinjen. Tomburkslagret är på 400 m2 och besöksbalkongen som snart är färdig står för drygt 350 m2.

-        Vi har reserverat plats för en ny burklinje​ i bryggeriet och nu kan vi ta nästa steg. Projekteringsarbetet med de utländska maskinleverantörerna har varit svår under pandemin men nu är upphandlingen av den nya tappningslinjen klar, berättar varuförsörjningsdirektör Helena Nylén.

Mindre plaståtgång, mer flexibilitet och ökad produktionsförmåga på burkfronten. Det är några av fördelarna med den planerade burklinjen, som enligt planerna kommer att installeras under vintern 2021/2022. Totalt kommer tappningslinjen att kunna leverera totalt 24 olika format på förpackningar.

För mer information, kontakta: 

Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör, 070-819 57 57, helena.nylen@spendrups.se 

Rose-Marie Hertzman, presschef, 070-895 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Bilder

Från vänster; Per Olofsson, inköpare Spendrups, MichL Biedrzyycki, Krones Nordic, Dirk Cichon, vd Krones Nordic och från Spendrups: inköpschef Michael Hellström och projektledarna Mattias Åhman och Mattias Lindqvist.
Från vänster; Per Olofsson, inköpare Spendrups, MichL Biedrzyycki, Krones Nordic, Dirk Cichon, vd Krones Nordic och från Spendrups: inköpschef Michael Hellström och projektledarna Mattias Åhman och Mattias Lindqvist.
Ladda ned bild

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye