Spendrups satsar 200 miljoner på ny burklinje - trots pandemitider

Pandemin satte stopp ett tag, men nu har Spendrups styrelse beslutat om att investera 200 miljoner på ett nytt tomburkslager, ny tappningslinje, anpassningar av produktionsytor – och en besöksbalkong.

Från vänster; Per Olofsson, inköpare Spendrups, MichL Biedrzyycki, Krones Nordic, Dirk Cichon, vd Krones Nordic och från Spendrups: inköpschef Michael Hellström och projektledarna Mattias Åhman och Mattias Lindqvist.

Spendrups investerar 200 miljoner på ett nytt tomburkslager, ny tappningslinje, anpassningar av produktionsytor – och en besöksbalkong. Den nya tappningslinjen installeras i befintliga lokaler, mellan den äldsta och den senaste tappningslinjen. Redan nu är ett tomburkslager byggt på baksidan av bryggeriet.

Produktionsytorna är cirka 1700 m2 men totalt kommer 2800 m2 anpassas för den nya tappningslinjen. Tomburkslagret är på 400 m2 och besöksbalkongen som snart är färdig står för drygt 350 m2.

-        Vi har reserverat plats för en ny burklinje​ i bryggeriet och nu kan vi ta nästa steg. Projekteringsarbetet med de utländska maskinleverantörerna har varit svår under pandemin men nu är upphandlingen av den nya tappningslinjen klar, berättar varuförsörjningsdirektör Helena Nylén.

Mindre plaståtgång, mer flexibilitet och ökad produktionsförmåga på burkfronten. Det är några av fördelarna med den planerade burklinjen, som enligt planerna kommer att installeras under vintern 2021/2022. Totalt kommer tappningslinjen att kunna leverera totalt 24 olika format på förpackningar.

Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör, 070-819 57 57, helena.nylen@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 070-895 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Internationella succén White Claw Hard Seltzer har kommit till Sverige1.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

En dryckesnyhet som funkar vid alla tillfällen har landat i Systembolagets beställningssortiment. White Claw Hard Seltzer Lime är bubblig, fräsch och ett perfekt komplement till vår nuvarande svenska dryckeskultur. Den är glutenfri, snål på socker och har ett lågt kaloriinnehåll. Den första smaken som lanseras i Sverige 1 juni är White Claw Hard Seltzer Lime, perfekt för sommarens aktiviteter.