Spendrups satsar på plastglas i återvunnen plast

Nu styr Spendrups om sina inköp av plastglas till återvunnen plast, vilket minskar klimatpåverkan med 50 procent. Detta genom ett nytt samarbete med Duni AB.

På Spendrups omsätts årligen miljontals plastglas, som säljs till kunder på festivaler, restauranger, hotell och arenor. Under hösten byts hela sortimentet till plastglas av återvunnen plast.

Förändringen är efterfrågad bland kunder, där många har högt fokus på hållbarhet och vill medverka till en hållbar plastanvändning. Det är också ett viktigt steg i Spendrups hållbarhetsarbete, där cirkulär resursanvändning är ett fokusområde.

-          En av de stora hållbarhetsutmaningarna är att använda plast på ett smartare sätt. Det kan vi göra genom att bli mer cirkulära, till exempel genom att använda mer återvunnet material. Därför är vi glada att vi nu kan erbjuda våra kunder glas i åter-vunnen plast, som också halverar klimatpåverkan, säger hållbarhetschefen Anna Lidström.

Plastglasen är tillverkade av 80 procent rPET (returPET) från återvunna plastflaskor och har cirka 50 procent lägre koldioxidavtryck än nytillverkad plast. Efter användning kan de återvinnas som vanlig plast. På så sätt sluts cirkeln.

-          Med våra återvunna plastglas utnyttjas resursen i tusentals plastflaskor. Det är ett bra val för att minska klimatpåverkan, säger Elisabeth Gierow som är CSR Director på Duni group.

Spendrups arbetar sedan länge cirkulärt med förpackningar. Som ett exempel så ingår majoriteten av Spendrups förpackningar i pantsystemet, där 85 procent av alla burkar och PET-flaskor återvinns (2018 års siffror). Spendrups har idag 50 procent återvunnen plast i sina PET-flaskor för vatten och läsk.

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups, 0701-82 78 73 anna.lidstrom@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.