Spendrups Bryggeri AB

Spendrups satsar på plastglas i återvunnen plast

Dela
Nu styr Spendrups om sina inköp av plastglas till återvunnen plast, vilket minskar klimatpåverkan med 50 procent. Detta genom ett nytt samarbete med Duni AB.

På Spendrups omsätts årligen miljontals plastglas, som säljs till kunder på festivaler, restauranger, hotell och arenor. Under hösten byts hela sortimentet till plastglas av återvunnen plast.

Förändringen är efterfrågad bland kunder, där många har högt fokus på hållbarhet och vill medverka till en hållbar plastanvändning. Det är också ett viktigt steg i Spendrups hållbarhetsarbete, där cirkulär resursanvändning är ett fokusområde.

-          En av de stora hållbarhetsutmaningarna är att använda plast på ett smartare sätt. Det kan vi göra genom att bli mer cirkulära, till exempel genom att använda mer återvunnet material. Därför är vi glada att vi nu kan erbjuda våra kunder glas i åter-vunnen plast, som också halverar klimatpåverkan, säger hållbarhetschefen Anna Lidström.

Plastglasen är tillverkade av 80 procent rPET (returPET) från återvunna plastflaskor och har cirka 50 procent lägre koldioxidavtryck än nytillverkad plast. Efter användning kan de återvinnas som vanlig plast. På så sätt sluts cirkeln.

-          Med våra återvunna plastglas utnyttjas resursen i tusentals plastflaskor. Det är ett bra val för att minska klimatpåverkan, säger Elisabeth Gierow som är CSR Director på Duni group.

Spendrups arbetar sedan länge cirkulärt med förpackningar. Som ett exempel så ingår majoriteten av Spendrups förpackningar i pantsystemet, där 85 procent av alla burkar och PET-flaskor återvinns (2018 års siffror). Spendrups har idag 50 procent återvunnen plast i sina PET-flaskor för vatten och läsk.

För mer information, kontakta:

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups, 0701-82 78 73 anna.lidstrom@spendrups.se

Nyckelord

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye