Spendrups ställer om sitt energisystem för att lindra betesbristen

Spendrups Bryggeri, Sveriges Nötköttsproducenter och Grenhab Åkeri arbetar på att snabbt få ut drav – en näringsrik restprodukt från öltillverkning - till bönderna som foderersättning för att klara den extrema torkan i Sverige och på så sätt undvika nödslakt. Vi hoppas att det här kan bidra till att lindra den akuta situationen för bönderna.

Samtidigt som vi gläds åt det fina vädret som vi haft i Sverige sedan i början i maj pågår det en torkkatastrof bland de svenska bönderna. Det lär vara den värsta torkan som vi upplevt sedan 1955. Och alla har förstått allvaret i den här situationen.

-          Spendrups har sedan länge en nära koppling till bönderna i Sverige då vi köper maltkorn från dem och levererar olika restprodukter som foder till kor och grisar, samt dravaska till fälten som gödsel. Drav används idag främst i vårt cirkulära hållbarhetsarbete och utnyttjas som energikälla i stället för olja som användes tidigare säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups.

-          För att hjälpa bönderna över den här torkperioden ställer vi åter om vår energiförsörjning och ersätter draven genom att istället köpa träpellets. Det gör draven tillgänglig för de bönder som behöver foderersättning. Genom samarbetet med ett lokalt åkeri har vi möjlighet att leverera ca 100 ton drav per dag, berättar Helena Nylén.

Drav är ett högvärdigt och proteinrikt foder och enligt Sveriges Nötköttsproducenter bör all omställning av foder ske under en längre period. Spendrups, Sveriges Nötköttsproducenter och det lokala åkeriet Grenhab i Grängesberg tittar nu på hur leveranserna till stora och små gårdar ska organiseras. Tillsammans för vi en dialog med ett 60-tal bönder inom en radie av 25 mil från Grängesberg. Vi hoppas att det här kan bidra till att lindra den akuta situationen för bönderna.

-          I en extrem situation som sommarens torka måste alla hjälpa till. Vår personal i Grängesberg och på huvudkontoret i Vårby är djupt engagerade i detta. Alla jobbar intensivt för att komma igång med leveranserna så snart som möjligt, fortsätter Helena Nylén.

Bönder som vill köpa drav till sina djur uppmanas att kontakta Peter Landqvist på Grenhab Åkeri, 070-333 37 37, grenhab@telia.com.

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups Bryggerier, 0708-95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Helena Nylén, Varuförsörjningsdirektör, Spendrups Bryggerier, 0708–19 57 57, helena.nylen@spendrups.se

Jan Forssell, Ordf. Sveriges Nötköttsproducenter, 070-750 60 39, jan.forssell@bjurslantbruk.com

Peter Landqvist, Grenhab Åkeri, 070-333 37 37,grenhab@telia.com.