Spendrups stora transportupphandling klar

I början av 2017 gick Spendrups Bryggeri ut för att upphandla koncernens transporter till och från Spendrups anläggningar, leverantörer och kunder. Nu är upphandlingen för fjärr- och närtransporterna klar.

Spendrups har tittat på vilka synergier som kan finnas med leverantörernas befintliga flöden för att transporterna ska bli så effektiva och hållbara som möjligt. En annan viktig del i upphandlingen har varit att på ett effektivt sätt samordna direktleveranser, fjärrleveranser och närdistribution för att minska omlastningar och körsträckor och därmed minska miljöpåverkan.

- Miljö och hållbarhet har varit avgörande vid val av leverantör. Vår ambition är en fossilfri transport och de leverantörer som inte lever upp till det i dagsläget har gjort en treårsplan där de förbinder sig att minska användningen av fossilt drivmedel, säger Jens Boström, transportchef på Spendrups Bryggeri.

Avtal för fjärrtransporterna har slutits med DSV, DHL, Kjellbergs och Maserfrakt. För närtransporterna har avtal slutits med Logex, FSB, PostNord Termo, RB Logistik i Växjö och Börje Bengtsson.

Upphandlingen omfattar transporter av mer än 300 000 ton gods årligen och till ett värde av knappt 100 miljoner kronor.

- Vi är nöjda med upphandlingen och ser fram emot en lösning där vi kan erbjuda fler leveransdagar per vecka till våra kunder i stora delar av landet, säger Jens Boström.

Upphandlingen av transporttjänster för Spendrups import, export och gränshandel planeras vara avslutad under kvartal 2, 2018.

Jens Boström, transportchef, Spendrups Bryggeri, 0703 01 37 68, jens.bostrom@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.

www.spendrups.se

Gotlands Bryggeri har hittat sitt nya hem vid Hällarna16.4.2018 12:30Pressmeddelande

Nu är det klart att Gotlands Bryggeri bygger sitt nya bryggeri vid Hällarna i den södra delen av Visby. Tomten, på Cypressgatan 3 B, ligger ovanför den nya kryssningskajen och motsvarar kraven på ett nytt bryggeri med bra produktionsförutsättningar och ett bra läge. Bygglovshandlingarna kommer att lämnas in i början av hösten. Investeringen ligger på ca 80 miljoner kronor och det nya bryggeriet beräknas stå klart våren 2020.