Spendrups stora transportupphandling klar

I början av 2017 gick Spendrups Bryggeri ut för att upphandla koncernens transporter till och från Spendrups anläggningar, leverantörer och kunder. Nu är upphandlingen för fjärr- och närtransporterna klar.

Spendrups har tittat på vilka synergier som kan finnas med leverantörernas befintliga flöden för att transporterna ska bli så effektiva och hållbara som möjligt. En annan viktig del i upphandlingen har varit att på ett effektivt sätt samordna direktleveranser, fjärrleveranser och närdistribution för att minska omlastningar och körsträckor och därmed minska miljöpåverkan.

- Miljö och hållbarhet har varit avgörande vid val av leverantör. Vår ambition är en fossilfri transport och de leverantörer som inte lever upp till det i dagsläget har gjort en treårsplan där de förbinder sig att minska användningen av fossilt drivmedel, säger Jens Boström, transportchef på Spendrups Bryggeri.

Avtal för fjärrtransporterna har slutits med DSV, DHL, Kjellbergs och Maserfrakt. För närtransporterna har avtal slutits med Logex, FSB, PostNord Termo, RB Logistik i Växjö och Börje Bengtsson.

Upphandlingen omfattar transporter av mer än 300 000 ton gods årligen och till ett värde av knappt 100 miljoner kronor.

- Vi är nöjda med upphandlingen och ser fram emot en lösning där vi kan erbjuda fler leveransdagar per vecka till våra kunder i stora delar av landet, säger Jens Boström.

Upphandlingen av transporttjänster för Spendrups import, export och gränshandel planeras vara avslutad under kvartal 2, 2018.

Jens Boström, transportchef, Spendrups Bryggeri, 0703 01 37 68, jens.bostrom@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.

www.spendrups.se

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.