Spendrups storinvesterar - utökar inom ekoöl i bryggeriet i Grängesberg

Nu satsar Spendrups vidare på hållbar produktion. Bryggeriet i Grängesberg, som är landets största klimatsmarta bryggerianläggning och under 2016 kommer att vara närapå självförsörjande på bioenergi, förstärks nu med två nya silor för att lagra ekologisk malt som används vid bryggning av ekologiskt öl. Dessa silor är 17 meter höga, 4,6 meter i diameter och rymmer 120 ton vardera - totalt 240 ton malt - som motsvarar en produktionsvolym på 1,5 miljon liter ekologiskt öl.

De senaste åren har svenskarnas ölintresse exploderat. Det finns fler bryggerier och ölsorter än någonsin och allt fler testar att brygga öl hemma. Konsumenterna vill ha allt fler typer av öl i olika genrer, smaker och prisklasser - men förväntar sig även ett brett utbud av ekologiskt framställda alternativ. I dag finns det över 100 ekologiska öl på Systembolaget och försäljningen har fyrdubblats på två år. Omkring en miljon liter ekologiskt öl passerar igenom kassorna på Systembolaget varje månad och Spendrups ser ett tydligt ökat intresse även från restaurangkunderna.

• Än så länge utgör ekoölet en mindre del av de över 180 miljoner liter öl som bryggs av Spendrups årligen, men det ökar snabbt. Idag är hela 20 procent av allt ekologiskt öl som Systembolaget säljer bryggt av Spendrups och vi ser en fortsatt tydlig ökning i efterfrågan på ekologiskt öl från marknaden. Trenden mot en mer hållbar konsumtion är tydlig och vi investerar aktivt för att möta den i vår produktion, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups Bryggeri .

Spendrups är en av de största aktörerna inom ekologiskt öl med bland annat Brutal Brewings ekologiska öl Pistonhead Kustom Lager. Spendrups ekologiska ölsorter omfattar även Norrlands Guld ljus, Hale to Nothing, Mariestads Dunkel, Melleruds Utmärkta Pilsner Melleruds Klassiska Ale och Spendrups Bistro Lager. De bryggs alla i bryggeriet i Grängesberg.

• Spendrups är ett av de ledande bryggerierna i Sverige, men det räcker inte för oss - vi vill vara ett bryggeri i världsklass. För att vara det måste vi leda även när det gäller hållbarhet och ta ett långsiktigt och aktivt ansvar. Det betyder bland annat att vi satsar på högkvalitativa ekologiska produkter. Vi har redan investerat stora belopp i bryggeriet i Grängesberg för att minska vår miljöpåverkan och nu satsar vi ytterligare för att öka kapaciteten inom ekologiskt öl. Ekoölet är här för att stanna, säger Fredrik Spendrup, VD för Spendrups Bryggeri .

För att möta kraven på ekologisk produktion krävs att bryggeriet har separata silor och vattentäta skott mellan ”vanlig” maltförvaring och ekomaltförvaring. Grängesbergs-bryggeriet har sammanlagt åtta silor och minst två av dessa kommer ständigt att användas för att lagra malt till ekoöl.

Om Spendrups ekologiska utbud:

• Att ölet är ekologiskt innebär att odlingen av jordbruksråvarorna skett enligt hårda regler kring kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, samt att tillverkningen av ölet uppfyller en rad olika krav. Finns ekologiskt-märket i hyllan eller på systembolaget.se betyder det att drycken är certifierad av en oberoende kontrollorganisation och att den uppfyller EU:s krav för att få kallas ekologisk.
  • I dagsläget har Spendrups nedanstående ekologiska ölsorter, men satsar på att de ska bli betydligt fler:
    • Pistonhead Kustom Lager
    • Hale to Nothing
    • Mariestads Dunkel Eko
    • Melleruds Utmärkta Pilsner
    • Melleruds Klassiska Ale
    • Norrlands Guld ljus
    • Grängesbergs ekologisk lättöl 2.1
    • Spendrups Bistro Lager

Om Spendrups bryggeri i Grängesberg:

• Bryggeriet ligger i Grängesberg i Dalarna och grundades 1897
  • 1923 köpte Louis Spendrup bryggeriet för 65 000 kronor och då producerades 700 flaskor öl om dagen
  • Idag produceras totalt ca 400 miljoner liter dryck om året i Spendrups tre bryggerier i Grängesberg, Hällefors och Visby varav det i Grängesberg står för lejonparten av produktionen
  • Spendrups verksamhet ger upphov till stora mängder restprodukter. Huvuddelen av dessa är drav, en organisk restprodukt från ölframställningen (korn- eller veterester). Årligen producerar Spendrups ca 180 miljoner liter öl, vilket ger cirka 30 000 ton drav
  • Grängesbergs dravförbränningsanläggning är en av de första i världen och gör bryggeriet unikt i Sverige. Man tar draven, restprodukten, torkar det och gör om det till pellets, som sedan används som bioenergi. Även avloppsvattnet renas och de restprodukter som samlas upp görs till biogas som används som bioenergi.
  • Förbränning av den egna organiska restprodukten, drav, kommer att stå för cirka hälften av bryggeriets energibehov och minska företagets CO2-utsläpp med 80 procent per liter dryck. Resten av energiförsörjningen till bryggeriet kommer från el från förnybara källor
  • Spendrups är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierat enlig FSSC 22000

För mer information, vänligen kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups

rose-marie.hertzman@spendrups.se , 070-283 02 75
Richard Bengtsson, chefsbryggmästare Spendrups

richard.bengtsson@spendrups.se , 0702-156 899

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.