Spendrups stöttar Stockholms nattliv tillsammans med United We Stream STHLM

Internationella fenomenet United We Stream kommer till Sverige. Den 6 juni arrangeras United We Stream STHLM – en livesänd festival på åtta olika platser under 24 timmar med syfte att samla in pengar till drabbade venues, tekniska producenter, konstnärer och artister i Stockholm.
Foto: Björn Olin/mediabank.visitstockholm.com

På Sveriges nationaldag, den 6 juni, livesänds United We Stream STHLM från åtta olika platser i Stockholm med fokus på livemusik, dj-sets och konst. Initiativtagare till projektet är Nattrådet med bland andra Jakob Grandin (Gather Festival, Trädgården) och Johanna Beckman (kreativ chef Trädgården).

– Det här är en chans att på riktigt få visa upp Stockholm som den levande och vibrerande stad den faktiskt är, 24 timmar om dygnet. Vi blir första land i världen som genom United We Stream visar upp åtta magiska platser som representerar Stockholms mångfald och uttryck, säger Jakob Grandin.

United We Stream Sthlm arrangeras i samarbete med Stockholms stad, Visit Stockholm, Spendrups genom varumärket Norrlands Ljus Alkoholfri, fastighetsbolaget Atrium Ljungberg och biljettsajten Tickster.

– Norrlands Ljus har alltid vurmat för musik och kultur, bland annat som mångårig huvudsponsor för stora festivaler som Way out west, Popaganda och förra årets Lollapalooza. I det rådande läget vill vi bidra till att hitta nya vägar för kulturen och Stockholms nattliv att leva och överleva, och för människor att få njuta av fantastisk musik och underhållning. Vi är oerhört glada och stolta att få vara med på denna resa, med otroligt duktiga arrangörer och aktörer involverade, säger Charlotte Liljewall, produktchef för Norrlands Ljus på Spendrups.

Alla livesändningar visas gratis via United We Stream STHLM:s plattformar. Donationer till projektet skänks via unitedwestream.se. Det kommer även gå att köpa stödbiljetter på Tickster.

– Initiativet i Berlin lyckades samla in över tre miljoner kronor första veckan, och det är vår vision att försöka matcha det – om inte bräcka det. Det är så otroligt många som behöver ekonomiskt stöd för att inte gå under. Vi måste tillsammans se till att det finns något nattliv att gå tillbaka till när pandemin är över, säger Jakob Grandin.

Om United We Stream

Coronapandemin har ställt världens kultur- och musikscener inför en av sina största utmaningar någonsin. Inte minst i Berlin, där nattklubbsscenen officiellt stängdes den 23 mars för att hindra spridningen av viruset. Tiotusentals personer inom kultur- och musikscenen stod då plötsligt utan inkomst och många aktörer, klubbar och festivaler som vanligtvis utgör en stor del av stadens identitet riskerade konkurs. Här startade initiativet United We Stream, med livesändningar nästan varje dag från klubbar som Watergate, Berghain, KaterBlau, Wilden Renate och Tresor. Sändningarna hade fler än fem miljoner visningar första veckan och efter 14 dagar hade United We Stream Berlin samlat in över 330 000 euro. I dag har initiativet spridits till världens alla hörn. Den 6 juni blir Sverige och United We Stream Stockholm först i världen med att genomföra en 24 timmar lång livesändning från åtta olika platser. Partners är Stockholms stad, Visit Stockholm, Spendrups, Atrium Ljungberg och Tickster.

Foto: Björn Olin/mediabank.visitstockholm.com

Sankt Eriksgatan 121

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se