SPF Seniorerna lanserar skriftserie – del 1: reglerna som styr premiepensionsutbetalningarna

Syftet med SPF Seniorernas nya skriftserie är att på djupet belysa olika frågor som berör seniorer. Den första skriften handlar om premiepensionen – hur påverkas utbetalningarna av reglerna för förskott och efterlevandeskydd?

I den första delen av SPF Seniorernas nya skriftserie studeras premiepensionen.
Varför kan utbetalningarna minska när de fonder man placerat pengarna i gått bra?
Hur kan kapitalet på ens premiepensionskonto fortsätta att växa när den återstående förväntade livslängden som pensionär krymper?
Är utbetalningarna från premiepensionen tillräckligt stora för att kapitalet ska ta slut som förväntat?
Författare till den första delen i skriftserien "Premiepensionen – hur påverkas den av förskott och efterlevandeskydd?" är Tomas Pousette, ekon lic och konsult till SPF Seniorerna.

SPF Seniorernas nya skriftserie riktar sig till såväl medlemmar som andra intresserade för att på djupet belysa olika frågor som berör seniorer. Skrifterna kommer att ta upp frågeställningar som rör seniorers ekonomi, boende, digitalisering, sociala relationer samt vård och omsorg. Både förbundets sakkunniga och utomstående experter kommer att vara författare till skrifterna. Skrifterna kommer att publiceras på SPF Seniorernas webbsida

SPF Seniorernas skriftserie del 2: "Pensionärer söker lån, funkar det?"3.9.2021 08:20:00 CEST | Nyheter

Seniorer nekas banklån och har problem med att byta kreditgivare, trots att de har klarat att betala lån tidigare och har en god betalningshistorik. Om detta skriver Ylva Yngveson, privatekonomisk analytiker för SPF Seniorerna i skriften "Pensionärer söker lån, funkar det? Om lånemöjligheter för den som avslutat sitt yrkesliv och börjat ta ut pension". Med skriften väcks frågan om vilka förändringar som skulle behövas på kreditmarknaden.