Spinnrocka loss!

10.8.2016 14:00 | Stiftelsen Skansen

För första gången anordnar Slöjd Stockholm tillsammans med Skansen en tävling i att spinna ull - Spinnrocka loss! - den 21 augusti i Bragehallen på Skansen. Den yngsta deltagaren är 22 år och den äldsta runt 70.

Ull.

Det har blivit inne att spinna. Idag söker många en djupare kunskap om hur naturmaterial framställs och vad de består av. Som motvikt till det alltmer digitaliserade samhället kommer nu en ökad trend mot att arbeta med händerna. Människor vill ingå i sammanhang där naturen har en självklar plats och där förståelsen för miljö och hållbarhet är central.

Varför ska man tävla i att spinna ull? Enligt Charlotte Hellsten Husman, som är länshemslöjdskonsulent i textil på Slöjd Stockholm, finns det helt klart ett ökat intresse för att göra tråden själv.

​​– Många som stickar söker nya garner och vill göra tråden från grunden, men även de som väver är intresserade av att spinna. Det blir en bättre förståelse och känsla för hela processen om man får kunskap om hur man tillverkar ett garn. En tävling ökar intresset för att spinna för hand. Vi hoppas att tävlingen ska kunna bli ett återkommande evenemang som gör att fler blir intresserade av att spinna ull.

Går det att tävla i att spinna ull?

​​ ​– Absolut, säger Charlotte. Man väger och mäter och utifrån det får man fram finheten på garnet det vill säga hur många meter tråd som 1 kg garn består av. Det gäller att spinna ett så långt garn som möjligt. Ju hårdare garnet är spunnet desto mer hållfast blir det.

Tävlingen, som är uppdelad i två klasser, en i slända och en i spinnrock, äger rum i Bragehallen på Skansen. Deltagarna kommer både från Stockholms län och från andra delar av Sverige. Juryn som bedömer de tävlandes resultat består av tre personer som hör till de skickligaste i landet inom ämnet. På samma gång som tävlingen lockar skickliga spinnare i Sverige att delta är det en underhållande tävling inför publik.

​​ ​– Idag är det viktigt att vi för vidare kunskapen om hur man spinner en tråd och att vi ser den närproducerade ullen som en viktig tillgång. Istället för att slänga svensk ull går det att göra många nya produkter av den, säger Charlotte.

​​ ​– På Skansen tycker vi att det är viktigt att slå vakt om gammalt hantverk som lever vidare just genom att det utövas och förs vidare från generation till generation och från människa till människa, säger Eva Sundström, chef för Skansens klädkammare. Skansen, med sina kulturhistoriska miljöer och pedagoger i tidsenliga kläder av traditionella material, är en plats där våra gäster får ta del av sådan kunskap på ett inspirerande och fängslande sätt.

Varje år anordnar Skansen evenemanget Lin och ull i slutet av augusti, i år den 20-23 augusti. Tävlingen Spinnrocka loss! är ett nytillskott som äger rum den 21 augusti, med start kl 12.00 och avrundning kl 15.00 efter prisutdelning till vinnarna. Programledare för Spinnrocka loss! är länshemslöjdskonsulent Charlotte Hellsten Husman och chefen för Skansens klädkammare Eva Sundström.

Fakta
Att spinna är en mycket gammal kunskap som uppstod ca 6000 f Kr i Europa. Man spann i nästan alIa gårdar runt om i landet fram till det att industrialiseringen tog över produktionen i mitten av 1800-talet.

Kontakt:
Charlotte Hellsten Husman: Länshemslöjdskonsulent,
charlotte.hellsten.husman@stockholmslansmuseum.se, 076-526 94 71
Anette Björlin: Producent Skansen, anette.bjorlin@skansen.se, 0708 - 78 11 74
Lenita Gärde: Kommunikationsansvarig, lenita.garde@stockholmslansmuseum.se, 076-526 94 24

Ull.
Spinnrocka loss! Tävling på Skansen 21 augusti 2016.
Stefan Mober spinner.
Lin på tork. Foto: Jouni Suomalainen.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.