Split går om Mallorca som mest bokade resmål i sommar

Fler svenskar än i fjol vill resa utomlands i sommar, och resebokningarna ökar med knappt 12 procent. Den nutida klassikern Split, som är inkörsporten till Kroatiens alla ljuvliga sol- och badresmål, tar över som det mest bokade resmålet efter Mallorca, som under lång tid legat på plats nummer ett. Även Bangkok ökar rejält, men Lissabon är dock sommarens främsta reseraket, enligt ny statistik från Ticket.

- Sommarens mest populära resmål är verkligen en spännande blandning av helt olika restyper. Allt ifrån sol och bad vid Medelhavet, till storstadsbesök i New York, och kombinationen av stad och bad i Bangkok och Thailand lockar svenskarna i sommar, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Svenska resenärer tenderar att boka sommarens semestrar lite senare än för ett par år sedan, men trots detta är januari och februari mycket populära resebokningsmånader då många av sommarens resor bokas in. Utbudet av resor och hotellrum är fortfarande stort, och dessutom finns det ofta fördelaktiga boka tidigt-rabatter att utnyttja.

Mallorca har länge varit ett av svenskarnas mest älskade resmål, men får inför sommarens utlandsresor kliva åt sidan för kroatiska Split med sina många näraliggande badorter.

- Kroatien har blivit en nutida semesterklassiker, med ett stort utbud av både charterresor och flygstolar. Vackra Split är till stor del en bilfri stad, och otroligt mysig att promenera omkring i. De flesta resenärer väljer dock att tillbringa större delen av semestern på någon av de näraliggande öarna eller badorterna längsmed den kroatiska rivieran, säger Katarina Daniels.

Thailand har gått från att vara en vinterdestination till att bli en favorit året runt, och ökar bokningarna inför sommaren ökar med knappt 11 procent. Den mysiga storstadsfavoriten Lissabon är dock sommarens raket, och ökar antalet bokningar med drygt 39 procent. Lissabon är en lagom stor storstad och lockar resenärer med alla typer av semesterönskemål, oavsett om det handlar om sol och bad, gastronomiska upplevelser eller som avstamp för att uppleva andra delar av Portugal.

Mest populära resmål sommaren 2020

1. Split (3)
  2. Mallorca (1)
  3. Kreta (2)
  4. Bangkok (10)
  5. Rhodos (4)
  6. Cypern (6)
  7. Lissabon (ny)
  8. Alanya (7)
  9. Malaga (9)
  10. Alicante (10)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m den 20 februari 2020 med avresa den 1 juni – 31 augusti 2020.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.