Sport och nyheter i tittartoppen under 2021

Under 2020 dominerade nyheter listorna över mest tittat tv-innehåll, en trend som höll i sig även under 2021. Det rapporterar tv-distributören Allente, som tagit sig en titt på vad bolagets dryga en miljon kunder helst sett på tv under det gångna året.

Att covid-året 2020 dominerades av nyheter i hela Norden var kanske ingen överraskning, och trenden fortsatte hos Allente under 2021. Under 2021 hamnade även sport på topplistan över mest tittat tv-innehåll, med vissa skillnader mellan länderna: I Sverige dominerade fotboll, i Danmark handboll, i Finland Formel 1 och i Norge hann vintersportsändningarna ta sig in på topplistan.

Lokalt och thrillers på seriefronten

Även om Yellowstone var den mest tittade serien både i Sverige, Danmark och Finland (i Norge kom Yellowstone på tredje plats, med Neste sommer på förstaplats), var lokalt innehåll mest populärt på serielistan, följt av thrillers – och lokala thrillers verkar ha varit allra mest populärt med tanke på att titlar som Huss, Jägarna, Den som dræber och Maria Wern låg högt upp på listan. Vilket även den charmiga norska komedin Pørni gjorde.

Action går hem

Vad gäller film dominerade genrerna action, barn och drama, och de mest populära hyrfilmerna var The Marksman i Sverige och Norge, Druk i Danmark och Tenet i Finland.

”Tv:n har fortsatt varit en viktig följeslagare för många under 2021, och vi är glada att året inte bara levererade dramatiska nyheter, utan också fantastiska sportsändningar. Många tittar på tv främst för en stunds avkoppling i vardagen, och där ser vi att våra tittare uppskattar de stora satsningar som görs på spännande lokala serier och kvalitetsfilmer”, säger Mahmoud Mustapha, CCO på Allente.

Mahmoud Mustapha, CCO Allente

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Allente har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Brett sportutbud på puben via Allente1.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, har ingått ett samarbete med sportplattformen StayPublic. Allente kan nu som enda distributör erbjuda offentlig visningslicens för StayPublics breda portfölj av internationell, nationell och lokal sport. “StayPublics portfölj av sportsändningar är otroligt intressant både för den som vill följa en stor liga som Ligue 1, eller det lokala bandylaget,” säger Martin Askatraud, säljchef för B2B, på Allente.

Prisbelönt tv-box lanseras på svenska marknaden22.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den nordiska tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, lanserar nu sin tv-box Allente 1. Boxen var en av de första att integrera Google Common Broadcast Stack i en Androidbaserad tv-box, vilket innebär att den är en del av Googles ekosystem av röst- och tv-tjänster. Allente 1 lanseras i de nordiska länderna under 2022, med start i Sverige idag. “Lanseringen av Allente 1 är en viktig milstolpe för oss, våra kunder och våra partners”, säger Allentes teknologichef Jon Espen Nergård.

6 månaders fullbetald föräldraledighet ska attrahera talanger hos Allente21.1.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Tv-operatören Allente, en sammanslagning av Viasat och Canal Digital, erbjuder sina anställda i Sverige att behålla 100% av sin lön i upp till sex månader vid föräldraledighet. Detta som ett sätt att attrahera och behålla talanger på en snabbrörlig arbetsmarknad, och samtidigt bidra till ökad jämställdhet. "Få saker i livet är så stora som att få barn, och vi vill göra det möjligt för våra medarbetare att ta ut en ordentlig föräldraledighet. Vi hoppas att vi kan uppnå en bättre jämställdhet genom att erbjuda samma villkor för alla anställda, oavsett hur familjesammansättningen ser ut", säger Elisabeth Monrad-Hansen, HR-chef på Allente.