Sport och nyheter i tittartoppen under 2021

Under 2020 dominerade nyheter listorna över mest tittat tv-innehåll, en trend som höll i sig även under 2021. Det rapporterar tv-distributören Allente, som tagit sig en titt på vad bolagets dryga en miljon kunder helst sett på tv under det gångna året.

Att covid-året 2020 dominerades av nyheter i hela Norden var kanske ingen överraskning, och trenden fortsatte hos Allente under 2021. Under 2021 hamnade även sport på topplistan över mest tittat tv-innehåll, med vissa skillnader mellan länderna: I Sverige dominerade fotboll, i Danmark handboll, i Finland Formel 1 och i Norge hann vintersportsändningarna ta sig in på topplistan.

Lokalt och thrillers på seriefronten

Även om Yellowstone var den mest tittade serien både i Sverige, Danmark och Finland (i Norge kom Yellowstone på tredje plats, med Neste sommer på förstaplats), var lokalt innehåll mest populärt på serielistan, följt av thrillers – och lokala thrillers verkar ha varit allra mest populärt med tanke på att titlar som Huss, Jägarna, Den som dræber och Maria Wern låg högt upp på listan. Vilket även den charmiga norska komedin Pørni gjorde.

Action går hem

Vad gäller film dominerade genrerna action, barn och drama, och de mest populära hyrfilmerna var The Marksman i Sverige och Norge, Druk i Danmark och Tenet i Finland.

”Tv:n har fortsatt varit en viktig följeslagare för många under 2021, och vi är glada att året inte bara levererade dramatiska nyheter, utan också fantastiska sportsändningar. Många tittar på tv främst för en stunds avkoppling i vardagen, och där ser vi att våra tittare uppskattar de stora satsningar som görs på spännande lokala serier och kvalitetsfilmer”, säger Mahmoud Mustapha, CCO på Allente.

Mahmoud Mustapha, CCO Allente