Sportbilsfonden

Sportbilar är en bättre investering än börsen

Dela

Sportbilsfonden erbjuder något så ovanligt som delägareskap i en samling klassiska sportbilar, redan nu ingår ett 20-tal vackra klassiker, främst Ferrari men också klassiska märken som Maserati, Porsche och Jaguar för att nämna några. Man erbjuder inte enbart en intressant investering med historiskt hög avkastning som slår det mesta, utan också olika aktiviteter och event med nära anknytning till intresset för klassiska bilar för andelsägarna i Sportbilsfonden. Till skillnad från många andra placeringsområden är en investering i klassiska sportbilar något som är tilltalande både för avkastningen, lika mycket som för det egna nöjet. Klassiska sportbilar som tillgångsslag är en internationellt tydligt trend, detta framgår exempelvis av de undersökningar som MHRF, Motorhistoriska Riksförbundet och dess internationella motsvarighet FIVA genomfört och som bland uppmärksammades för en tid sedan i TV4-nyheterna.

Ferrari Testarossa F110 1990
Ferrari Testarossa F110 1990

Klassiska sportbilar tilltalar inte bara den som vill se sitt kapital växa, utan också den som uppskattar dessa bilars vackra former, teknik och dess historia. Det har tidigare i regel varit en möjlighet enbart förbehållet de som har kapital, intresse, tid och kunskap att själva förvalta en samling klassiska fordon. Sportbilsfondens idé är att erbjuda de som inte vill eller har möjlighet till detta samma chans och möjligheter till både en god investering och ett delägarskap som ger tillträde till interassanta aktiviteter och nätverk. 
Det senaste 10 åren har klassiska sportbilar ökat i värde med ca 500 % vilket är mer än de flesta börser och fonder. 

Ökad efterfrågan internationellt

Man ser en tydlig trend med ökad efterfrågan internationellt. I exempelvis BRIC-länderna är intresset för klassiska bilar är på stark tillväxt. Dessa länder har inte samma egna traditioner av bilindustri, eller någon eget större bestånd av klassiska bilar vilket gör att efterfrågan av klassiker bedöms bli ganska betydande Detta påverkar i sin tur också  den globala klassikermarknaden. Sverige släpar generellt sett efter något i prisutvecklingen i en internationell jämförelse, vilket gör den svenska marknaden intressant för den som vill bygga upp en samling av klassiska bilar.

 

Ferrari, en säker investering.

Ett exempel är superbilen Ferrari Testarossa som det finns två av Sportbilsfondens samling, Testarossa designades av det berömda designhuset Pininfarina och när den lanserades 1984 ersatte den föregångaren Ferrari 512 BBi "Boxer" som var den tidens toppmodell. Namnet Testarossa, som förövrigt betyder 'rödhårig/redhead', hämtades från den berömda racersportvagnen 250 Testa Rossa från 50-talet, som med sina karaktäristiskt röda ventilkåpor är ursprunget till namnet. En orenoverad 250 Testa Rossa såldes nyligen i England för nästan ofattbara 350.000.000 kr. 

Motorn i den senare Testarossan är en 5-liters 180 graders V-12 motor med 4 ventiler per cylinder och den har en effekt strax under 400 hk. Prestandan var för den tiden mycket imponerande med en toppfart på nästan 300 km/h och en acceleration från 0-100 på dryga 5 sekunder.  Bilen är fortfarande den bredaste bilen som Ferrari någonsin tillverkat med en bredd på nästan 2 meter. Bilens enorma bredd kom ifrån att man placerade bilens kylare på sidorna vilket också var anledningen till de stora och signifikanta gälförsedda luftintagen på bilens sidor.

För bara några år sedan var en fin Ferrari Testarossa nere i 300.000-400.000 skr. Idag skall man vara mycket nöjd om man hittar en fin bil för under 1.200.000 kr. Det är inte ovanligt att fina exemplar bjuds ut för 2.000.000 kr. Testarossa blev kultförklarad genom TV-serien Miami Vice där den kördes av seriens Sonny Crockett som spelades av Don Johnson. Kuriosa är att den vita Ferrarin som ses i de flesta av sekvenserna i serien var en replika byggd på en De Tomaso Pantera, vilket för övrigt är en annan av de billar som ingår i Sportbilsfondens samling. 

Italiensk superbil med amerikanska motor

Samlingens De Tomaso Pantera är av specialversionen GT5s av vilken det bara tillverkades 170 stycken av. Endast ett fåtal av dessa finns kvar i dag. GT5s skiljer sig mot vanliga Panteran genom bland annat att den har en stor v-formad vinge baktill, stora skärmbreddare och mycket bredare hjul med fälgar i magnesium från den berömda fälgtillverkaren Campagnolo. 

De Tomaso var en italiensk sportbilstillverkare med argentinska rötter som grundades 1959 av Alejandro de Tomaso, som också var ägare till Maserati under en period på 1970-talet. Den stora skillnaden med De Tomasos bilar jämfört med flertalet av dåtidens övriga Italienska superbilar var ett man använde motorer från amerikanska Ford vilket gjorde dem driftsäkra och billiga att underhålla. Detta har gjort att man ofta ser De Tomaso som gått betydligt fler mil än andra italienska supersportbilar tack vare deras högre driftsäkerhet och lägre driftkostnad jämfört med andra supersportbilar. Sportbilsfondens Pantera är om möjligt ännu mer unik, inte bara för att det är av den mycket ovanliga GT5s modellen, utan också för att den har rullat knappt 3000 mil, med originallacken fortfarande i ett fantastiskt bra skick, precis som resten av bilen..    

En  stolt Pantera-ägare var "The King" Elvis Presley som hade en knallgul De Tomaso Pantera från 1971. Elvis hade den fula ovanan att avreagera sig på den stackars bilen, detta gjorde han genom att skjuta på bilden den med sin revolver.  Bilen, som Elvis köpte till sin dåvarande flickvän Linda Thompson, blev beskjuten såväl i motorrum som på flera andra ställen. 

En annan celebritet med förkärlek för De Tomaso Pantera är amerikanske programledaren Jay Leno som anser att De Tomaso Panteran är en av de mest undervärderande bilarna som finns. Leno som har en omfattande bilsamling får dock se sig slagen av sultanen av Brunei med en samling som omfattar över ofattbara 7000 bilar.

Även i Sverige finns det flera fantastiska bilsamlingar, Exempel på bilsamlingar som är öppna för allmänheten är Nisse Nilssons Collection på Autoseum i Simrishamn och Helge Karinens samling vid Sparreholms Slott, inte långt från Flen. Båda dessa är väl värda ett besök.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ferrari Testarossa F110 1990
Ferrari Testarossa F110 1990
Ladda ned bild
Ferrari Testarossa F110 1990
Ferrari Testarossa F110 1990
Ladda ned bild
Ferrari Testarossa F110 1990
Ferrari Testarossa F110 1990
Ladda ned bild
Ferrari Testarossa F110 1990
Ferrari Testarossa F110 1990
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Sportbilsfonden
Trädgårdstvärgränd 2
11131 Stockholm

http://sportbilsfonden.se

Sportbilsfondens verksamhet är att äga och förvalta klassiska veteran och sportbilar med hög värdestegringspotential. Bolaget erbjuder privatpersoner och företag att vara med och investera i klassiska sportbilar, ett tillgångsslag som senaste 10 åren ökat i värde med närmare 500 %. Alla bilar förvaras i ett säkert garage som givetvis är larmat och väl bevakat. Tillträde till garaget ges enbart till våra delägare i samband med delägarevent.

Bolagets grundades av Lars-Erik Gustafsson med 40 års erfarenhet inom Handelsbanken, bolagets VD, Bo Lindman som är ett välkänt namn i motorkretsar, Bo har bland annat affärsutvecklingsfrågor i motorbranschen, samtidigt som han i många år tävlat framförallt i historisk racing, där hans seger på Le Mans Classic 2008 räknas som höjdpunkten hans tävlingskarriär.

Bolagets Advisory Board är skapad för att bredda och förstärka vår interna kompetens. Följande personer är involverade i detta arbete.

Peter Lindén, ledare av vår Advisory Board har en bakgrund som världsmästare på motorcykel i endurance racing och kanske Sveriges mest erfarna och välkända stridsflygare i både Viggen och Gripen. 

Gunnar Dackevall, för de flesta bilentusiaster känd som framgångsrik, programledare, tidningsmakare och journalist, Mannen bakom såväl Auto Motor & Sports svenska utgåva och Gran Turismo Magazine.

Peggen Andersson, känd racerförare med segrar både i DTM och STCC, som han för övrigt var en av initiativtagarna till. Peggen är sedan många år också en hängiven bilsamlare och en driven och erfaren entreprenör som numera också arbetar som fastighetsmäklare och sitter dessutom i Svenska Bilssportsförbundets styrelse.

Anders Vaerneus, till vardags känd båtexpert som driver företaget Sjöexpress, specialiserat på exklusiva klassiska speedboats som Riva, Chris Craft med flera. 

Hans Siljebäck, har till skillnad från våra övriga rådgivare ingen motorbakgrund alls. Däremot en fritänkande affärs och konceptutvecklare med ett stort nätverk i affärsvärlden och flera olika styrelseuppdrag i bagaget. 

 

 

Följ Sportbilsfonden

Abonnera på våra pressmeddelanden.