Sportbladet går in som mediapartner till OBOS Damallsvenskan
De senaste åren har Sportbladet satt fokus på svensk damfotboll, dels genom att sända matcherna i damallsvenskan på Sportbladet Play, men också genom ökad redaktionell bevakning av svensk damfotboll.
– Både redaktionellt och på affärssidan har Sportbladet satt strålkastarljus på damfotbollen de senaste åren. Det är roligt att se att att intresset kring de allsvenska klubbarna växer och det nya upplägget är bra för damfotbollen som nu får ytterligare en stark partner i Nent, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Genom det treåriga avtalet med Elitfotboll Dam, EFD, blir Sportbladet mediapartner till OBOS Damallsvenskan och därmed säkras möjligheterna till en fortsatt långsiktigt redaktionell bevakning av ligan.
Parallellt med det tar Nent över tv-rättigheterna till matcherna.
– Det nya avtalet innebär att Sportbladet fortsätter sända både höjdpunkter och de bästa klippen från matcherna och att vi nu går in som mediapartner innebär att vi kommer att kunna fortsätta vår redaktionella bevakning. Vi är glada att vi kan fortsätta som samarbetspartner till EFD och är trygga i att Damallsvenskan kommer att fortsätta locka till sig intresserade, säger Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.
Tomas Hoszek, EFD:s generalsekreterare, ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med Sportbladet som mediapartner.
– De senaste två åren har inneburit ett stort lyft för kännedomen och identiteten för OBOS Damallsvenskan. Sportbladets satsning har varit starkt bidragande till det ökade intresset och jag ser fram emot att vi nu kan fortsätta den resan och göra ännu mer när det gäller att stärka svensk damfotboll. Att Sportbladet dessutom står för en så stark, oberoende och granskande bevakning är förstås ett plus. Det är viktigt för att hålla intresset vid liv och för att serien ska fortsätta utvecklas.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karl Hahtovirta, kommersiell chef, Aftonbladet. Tel: 070-685 30 86. E-post: karl.hahtovirta@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport i alla kanaler och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets 3,5 miljoner dagliga läsare och tittare.
Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en starkt relation med läsarna.
Sportbladets rosa papperstidning kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum