Sportbladet satsar på direktsänd sport – sänder Elitserien i bandy

Aftonbladet fortsätter satsningen på direktsänd sport. Nu har också rättigheterna för Elitserien i bandy förvärvats. ”Det här är ett strategiskt viktigt steg för oss när det gäller livesänd sport. Dels för att Elitserien är en av landets populäraste serier, men också för att nivån på svensk bandy är i yppersta världsklass. Att kunna erbjuda detta till Sportbladets besökare känns fantastiskt”, säger Aftonbladets sportchef Patric Hamsch.

Aftonbladet fortsätter den strategiskt viktiga satsningen på direktsänd sport. Rättigheterna till Elitserien i bandy har nu förvärvats och i kväll sänds de första matcherna på Sportbladetplay.se.

För Aftonbladet tas nu ytterligare strategiska steg kring livesänd sport, för att möjliggöra en än större affär och en allt starkare position inom området.

När engagemanget och intresset för svensk bandy nu växer säkerställer Sportbladet att ännu fler får möjlighet att ta del av matcherna i den högsta serien. Från och med ikväll erbjuder Sportbladet elitseriematcher i bandy, via pay per view.

– Att Elitserien får landets största sporttidning att satsa på bandy är stort. Svensk Elitbandys satsning på streaming av alla Elitseriens matcher har möjliggjort att fler intresserar sig för vår liga. Vi går nu vidare tillsammans med Sportbladet, säger Svensk Elitbandys ligachef Per Selin.

Först ut bland Sportbladets matcher är kvällens möten mellan AIK Bandy - Frillesås BK, Bollnäs GIF - Hammarby IF, IFK Motala - Villa Lidköping och IK Sirius - Vetlanda BK. Matcherna köps på Sportbladet (sportbladetplay.se) alternativt hos samarbetspartnern Bandyplay.se.

– Elitserien i bandy passar väldigt bra in i Sportbladets strategi såväl när det gäller att nå ut lokalt i landet som att utveckla vår betalaffär. Det är dessutom väldigt roligt att successivt erbjuda mer liveidrott till våra besökare som ytterligare en dimension hos Sportbladet, säger Sportbladets affärschef Katarina Koritz.

Samarbetsavtalet gäller i tre år med option på ytterligare ett år. Rättigheterna omfattar även ett 20-tal matcher i Elitserien för damer som kommer sändas från och med säsongen 2020–2021.

Sportbladet är Sveriges största sportdestination med över en miljon läsare varje dag. Sedan starten i maj 2000 har det rosa Sportbladet byggt en stark position och redaktionen samlar i dag många av Sveriges mest framstående sportjournalister, som Johanna Frändén, Erik Niva, Kristoffer Bergström, Simon Bank och Frida Fagerlund.

Katarina Koritz, affärschef, Sportbladet. Tel: 070-333 12 22. E-post:katarina.koritz@aftonbladet.se
Patric Hamsch, sportchef, Sportbladet. Tel: 070-945 38 70.  E-post: patric.hamsch@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se

– Att kunna erbjuda Elitserien i bandy är ett strategiskt viktigt steg för oss när det gäller livesänd sport, säger Sportbladets chef Patric Hamsch.
Elitserien i bandy passar väldigt bra in i Sportbladets strategi, säger Katarina Koritz, affärschef Sportbladet. Foto: Aftonbladet

Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).

Svenska Dagbladet fortsätter satsa – nyrekryterar reporter till SvD Näringsliv18.12.2019 08:45:23 CETPressmeddelande

Svenska Dagbladet fortsätter satsningen på redaktionen och arbetet med att utveckla den moderna nyhetsjournalistiken. Sophia Sinclair, en av reportrarna bakom höstens uppmärksammade granskning av Isabella Löwengrips bolagssfär, blir fast reporter på SvD Näringsliv. ”Sophia Sinclair får en viktig roll när vi nu tar näringslivsbevakningen in i nästa decennium”, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.