Sportbladets Patrik Brenning är Årets Sportjournalist

Sportbladets Patrik Brenning sällar sig nu till den exklusiva skara sportjournalister som kan titulera sig Årets Sportjournalist. ”Det är framförallt väldigt roligt och smickrande, men även en bekräftelse på att det går att göra sportjournalistik kring så mycket mer än bara elitidrott”, säger Patrik Brenning.
Patrik Brenning, reporter på Sportbladet, har utsetts till Årets Sportjournalist av Svenska Sportjournalistförbundet. Foto: Andreas Bardell/Aftonbladet

Han har ägnat större delen av 2022 till att granska ungdomsidrotten och avslöjat missförhållanden både inom fotboll, ishockey och ridsport. Nu belönas Sportbladets reporter Patrik Brenning för sitt arbete med utmärkelsen Årets Sportjournalist som delas ut av Svenska Sportjournalistförbundet.

Motiveringen lyder:

”För granskning av missförhållanden i ungdoms- och breddidrotten, som stryker under journalistikens grundpelare att ge de utsatta en röst och utrymme.”

Att Patrik Brenning började med journalistik kring ungdomsidrott började lite som en slump:

– Vi fick ett tips om ett fotbollslag, ett ambitionslag, som betedde sig speciellt. Jag hade aldrig hört begreppet; vad sjutton är ett ambitionslag? Jag skrev och så kom fem nya tips. Och när jag kom in på hockeyn så kom inte fem tips utan tvåhundra, säger han.

Ett typexempel på Patrik Brennings journalistik är artikelserien “Utgallrad”, ett annat är “Stallslavarna” tillsammans med Linn Nordström, som ledde till att Svenska ridsportförbundets ordförande avgick.

– Vi på Sportbladet är såklart väldigt stolta och glada. Patrik Brenning är väldigt värd utmärkelsen efter ett långt enträget arbete att lyfta de här frågorna och sätta ljuset på ungdomsidrotten. Det känns viktigt och har också bidragit till att Sportbladet fått ett stort djup i journalistiken, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.

Sportbladet har genom åren bidragit med flera vinnare när Svenska sportjournalistförbundet, SSF, samlats för att utse årets kollega: Lars Sandlin, Lars Östling, Simon Bank, Mats Wennerholm, Erik Niva, Johanna Frändén och Kristoffer Bergström.

Patrik Brenning är 36 år gammal och uppvuxen i Älta utanför Stockholm. Han kom till Sportbladet 2010 och blir nu den åttonde på tidningen att koras till året sportjournalist (DN har haft tre, Radiosporten två och Expressen en).

Patrik Brennings artiklar utgår ofta från den enskilda människans historia. Inte sällan är det en ung idrottare som hamnat snett i en värld som ena stunden sägs vara för alla och i nästa sorterar bort i hopp om att klättra i tabellen.

Patrik Brenning, reporter, Sportbladet. Telefon: 070-525 70 66. E-post: patrik.branning@aftonbladet.se
Magnus Herbertsson, sportchef, Aftonbladet och stf ansvarig utgivare för Sportbladet. Telefon: 070-610 23 62. E-post: magnus.herbertsson@aftonbladet.se.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.