Sportlov på Skansen 25 februari – 5 mars

Ena dagen slår snödropparna ut och andra dagen snöar det vackra flingor. Det verkar ändå som att sportlovet i Stockholmstrakten kan få en vintrig start och på Skansen blir det sportlovsaktiviteter som passar både snö och tö.

Lova på styltor, beskuren. Lova on stilts. Foto: Marie Andersson.

Korvgrillning, sparkar och kälkar

På Bollnästorget kan man grilla korv och få information om vad som händer på Skansen under sportlovet . Det finns möjlighet att köpa korv på plats. Om väderleken tillåter finns det sparkar, kälkar och skidor att prova, annars leks det med styltor, tunnband och annat kul alla sportlovsdagar kl 10.00-16.00

Lyssna på sagor och berättelser framför brasan
I värmen i Back Mats stuga kan man lyssna på Marianne Engström som berättar för små och stora alla sportlovsdagar kl 11.00-15.00

Pröva på täljning
I Skogens hus kanpröva på täljning med kunniga handledare finns på plats för att hjälpa till alla sportlovsdagar kl 10.00-16.00

Öppen cirkusskola
Lär dig balansera på boll, gå på spänd lina, jonglera med bollar, rocka med rockring och klättra i tyg mm alla vardagar på sportlovet mellan kl 11.00 och 16.00. Öppen cirkusskola i Bragehallen pågår sen varje lördag fram till 22 april.

Träffa Skogsmulle
Den 4 mars kl 12.00-14.00 kan man träffa Skogsmulle vid Skogsarbetarkojan.

Sportigt på 1930–talet
Den friluftsintresserade familjen i järnhandlarbostaden tillreder matsäcksmat i köket och Konsumbutiken bredvid håller öppet alla sportlovsdagar 10.00-16.00

Hälsa på i Skogsarbetarkojan
Här kan man se hur skogsarbetarna levde för 100 år sedan alla sportlovsdagar 10.00-16.00.

Djur på vintern
I Skogens hus kan man se utställningen Djur på vintern eller mysa i bokhörnan alla sportlovsdagar 10.00-16.00

Talkabout the reindeer kl 12.30 – 12.40 alla sportlovsdagar. Övriga tider helger 12.30 – 12.40.

Prat om vitryggig hackspett  kl 12.45 – 12.55 alla sportlovsdagar. Övriga tider helger 12.45 – 12.55.

Prat om varg och järv kl 13.30 – 13.40 alla sportlovsdagar. Övriga tider helger 13.30 – 13.40

Cirkus Skansen
Unga artister framför cirkusnummer på högsta nivå med akrobatik, jonglering och magi. En stor show för alla barn med cirkusdrömmar. Föreställningar i Bragehallen varje söndag fram till 23 april kl 12.00 och kl 14.00. Biljett barn 30:-, vuxen 50:-

Lova på styltor, beskuren. Lova on stilts. Foto: Marie Andersson.
Lova på styltor. Walking on stilts. Foto: Cecilia Törnqvist
Evelina åker skidor. Evelina skiing. Foto: Marie Andersson.