Sportlov: Så gäller försäkringarna på resan och i skidbacken

Dags för sportlov och fjällresa? Ha koll på ditt försäkringsskydd och glöm inte bort att dina försäkringar kan ge god hjälp om olyckan är framme. Det rekommenderar oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå.

-  För den som måste avboka fjällstugan, får fel på bilen eller ännu värre skadar sig i skidbacken kan flera försäkringar vara till stor hjälp. Ha koll på dina försäkringar och tveka inte att kontakta ditt försäkringsbolag om du råkar ut för en skada, uppmanar Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Sjuk före eller under din resa

I alla hemförsäkringar ingår ett reseskydd. Det gäller för resor i Sverige om du är borta i minst en eller två nätter, det varier något mellan olika försäkringsbolag. Du kan få ersättning för merkostnader för hemresa och logi om du eller någon medresenär blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall.

I mer omfattande hemförsäkringar ingår också ofta ett avbeställningsskydd. Om du blir akut sjuk eller råkar ut för en olycka som gör att du måste avboka din resa så kan din försäkring till exempel täcka kostnader för din stughyra.

Problem på bilresan

Många resenärer tar bilen till skidorten. I halv- och helförsäkringar ingår en räddningsförsäkring. Den kan ersätta kostnaderna för bärgning till närmaste verkstad om bilen har skadats eller råkat ut för driftsstopp.

Räddningsförsäkringen kan även ersätta kostnader för att transportera förare och passagerare till hemorten eller resmålet. Om föraren blir sjuk eller skadar sig och inte kan köra bilen kan det också vara möjligt att få ersättning för passagerarnas hemresa.

Skador i skidbacken

- Om du skadar dig så att du måste uppsöka vård kan du ha rätt till ersättning från en olycksfallsförsäkring. Tänk på att anmäla skadan till alla olycksfallsförsäkringar som du omfattas av. Om ditt barn skadar sig bör du även anmäla skadan både till barnförsäkringen och skolförsäkringen, tipsar Jenny Sparring, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Stulen utrustning

Om skidutrustningen blir stulen kan du normalt få ersättning från hemförsäkringen, oavsett om det är dina egna skidor eller om de är lånade eller hyrda. Men det finns ett aktsamhetskrav. Du får inte lämna skidorna utan uppsikt för länge.

• Ta reda på vilka försäkringar du har före resan.
  • Kontrollera att alla resenärer har ett reseskydd. Vissa försäkringsbolag kräver att alla personer i hushållet är namngiva i försäkringsbrevet för att omfattas av hemförsäkringen.
  • Se till att få ett läkarintyg om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
  • Du kan få ersättning från flera olika olycksfallsförsäkringar.
  • Ska du ägna dig åt riskfyllda aktiviteter, kontrollera vad din hemförsäkring täcker. Du kan behöva en separat reseförsäkring.

Läs mer om reseskyddet i hemförsäkringar, olycksfallsförsäkringar och bilförsäkringar.