Sportlovsresor kvar till vecka 9 i Branäs

Sportlovsveckorna 7 och 8 har varit fullbokade i Branäs sedan länge, men för gäster från Stockholm och Värmland, med sportlov vecka 9, finns det fortfarande några få platser kvar.

Sportlovsveckorna 7 och 8 har alltid varit stora veckor i Branäs medans vecka 9 har varit lite lugnare. Förra året ökade stockholmsgästerna med 62% med en majoritet under vecka 9. Ökningen beror på en målmedveten satsning som gjorts parallellt med systeranläggningen Kungsberget som har Stockholm som sin huvudmarknad.

-Vecka 7 och 8 ligger på 100% just nu och det enda som finns kvar i boendeväg är eventuellt några enstaka avbokningar. Dessa ligger inte många minuter innan någon kniper dem. Vecka 9 ligger just nu på 88% men trycket är stort och vi räknar med att det skall vara fullbokat fram mot helgen, säger Mikael Elford Försäljningschef för Branäsgruppen.

Branäsgruppen är Sveriges största privatägda skidkoncern och ägare till skidanläggningarna Branäs, Kungsberget, Vallåsen, Ulricehamn Ski Center, Storstenshöjden och Tolvmannabacken. Senaste vintern resulterade i boenderekord. Inför kommande säsong planeras nu ytterligare storsatsningar på anläggningarna.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sportlovsveckorna fullbokade i Kungsberget11.2.2019 14:19:00Pressmeddelande

Sportlovsveckorna 8 och 9 är fullbokade i Kungsberget sedan några veckor tillbaka. Det är en ökning från förra året då vecka 8 endast nådde 90% beläggning. I år verkar Uppsalaborna ha hittat anläggningen och även vecka 8 är nu belagd till 100%. Sportlovsveckorna är de klassiska skidåkarveckorna även om de de senaste åren fått konkurrens av såväl nyårsveckan som julveckan. Det som skiljer veckorna åt är att sportlovsveckorna bokar fullt före jul- och nyårsveckorna. -Det beror antagligen på tradition och invant beteende. Gästerna vet att sportloven kommer att boka fullt och man vill garantera sig ett visst boende, ofta samma som man hade året före. Nu har vi haft två säsonger med gynnsam julledighet och vi har haft i stort sett fullt över jul- och nyårshelgerna. Det skall bli spännande att se om beteendet blir att även de veckorna bokar tidigare till nästa säsong, säger Mikael Elford Försäljningschef för Branäsgruppen. I år har Kungsberget gjort en satsning i Danmark för att locka sportl

Branäs och Kungsberget nominerat till Stora Barnsemesterpriset 20195.2.2019 06:19:00Pressmeddelande

Branäs och Kungsberget har nominerats till Stora Barnsemesterpriset 2019. För Branäs innebär det chansen att knipa en tolfte medalj och för Kungsberget hägrar en tredje pallplats. -Priset är lite speciellt för oss då det är gästerna själva som nominerar och röstar. Att vi i Branäs förärats med det elva gånger känns fantastiskt. För mig, som ny sedan i september, känns det väldigt taggande att arbeta för att få hem en tolfte medalj. Så som säsongen känns hittills så tycker jag att vi förtjänar det men det är upp till gästerna att avgöra säger Henrik Lööv, Platschef i Branäs. Omröstningen pågår fram till 11 mars och vinnaren avsläjas den 14 mars. http://www.barnsemester.se/artiklar/rosta-basta-skidort-for-barnfamiljer

Ännu mer skidåkning i Kungsberget och Branäs30.1.2019 07:42:00Pressmeddelande

En av årets mest uppskattade nyheter i både Branäs och Kungsberget är belysningen i Nintendo Land. Nintendo Land är en äventyrsstig där barnen kan träffa sin hjältar från Super Marios förtrollade värld. Stigen finns i både Branäs och Kungsberget och är på bägge ställena en av de mest populära nedfarterna för de minsta. Det är inte ovanligt med föräldrar som vittnar om 15-20 nedfarter på raken. I år är stigarna om möjligt ännu mer uppskattade och utnyttjade. Till säsongen installerades effektfull belysning med färgade pulserande lampor som skapar en mysig och magisk stämning mellan träden. Belysningen gör att stigen kan hålla öppet lika länge som anläggningen i övrigt, dvs fram till 19.00. Såväl Kungsberget som Branäs har den unika egenskapen att backarna är öppna till 19.00 varje dag, med mer skidåkning än någon annanstans.

Branäsgruppen garanterar en vit jul21.12.2018 11:50:00Pressmeddelande

Tack vare sparad snö, satsningar på snösystem och två kraftfulla snöfabriker kan Branäsgruppen garantera en vit jul från Vallåsen i söder till Kungsberget i norr. Samtliga av skidanläggningsföretagets sex anläggningar är öppna för skidåkning från och med lördag. -Det är svårt att komma ifrån att julen är starkt associerad med snö. Något av det bästa jag vet är ankomstdagarna och att se när barnen bokstavligen stormar ut i snön för första gången. Alla vi som har barn vet att det krävs en hel del för att få in dem i stugvärmen igen, säger Anders Kjällström VD för Branäsgruppen. Alla anläggningar har öppet under mellandagarna. Kungsberget och Branäs har öppet under julafton medans övriga anläggningar passar på och julvilar just den dagen. Under kommande helg beräknas några dagara av kyla att dra in över landet och skidanläggningarna står redo med snösystemen och redo att öppna fler backar. -Jul och nyår har blivit viktiga helger för våra skidanläggningar. För boendeanläggningarna har bokn

Säsongspremiär och familjedag i Ulricehamn 15/1211.12.2018 08:37:00Pressmeddelande

Branäsgruppens projekt "Bäst på snö" med ambitionen att bli bäst på snöhantering börjar bära frukt. Med hjälp av sparad snö från fjolårets rekordsäsong kan Ulricehamn Ski Center öppna liftarna redan lördag 15/12. Sedan tidigare är årets familjedagar inplanerade till fredag 14 december och lördag 15 december, med bla final på säsongskortskampanjen. Nu kryddas lördagen med snö och skidåkning. Inför säsongen har skidhyran byggts ut med en filial i barnområdet, Björnbuseland. Här hämtar alla som bokat skidor under 120 cm ut sin utrustning. -Det kommer att göra en enorm skillnad för ivriga må knattar att slippa gå bort till den ordinarie skiduthyrningen som ligger vid de större backarna. Om utrustningen är förbokad är det dessutom bara att gå in och hämta grejerna och glida rakt ut på snön. säger Per Johansson som är platsansvarig på Ulricehamn Ski Center. Under premiärhelgen 15-16/12 kommer Björnbuseland att hålla öppet, med Björnbuseliften och åkbandet Premiärpriser Vuxen & Ungdom 50:- Kn