Sportlovsveckor: Här inträffar flest olyckor på vintervägarna

E6 genom Göteborg är den vägsträcka där det inträffat flest vinterolyckor de senaste åren. If har kartlagt längs vilka av de stora vägarna det sker flest svåra olyckor. Kombinationen av mer trafik, hala vägar och stressade förare gör sportlovstrafiken extra riskfylld.
För många är bilfärden på sportlovet den enda gången på året som man kör på tidigare okända vintervägar. Håll avstånd och planera in pauser.

De här veckorna är det många som är ute på vägarna för att göra sportlovsresor. If har analyserat historisk data från Transportstyrelsen över svåra olyckor i februari och mars för att få en bild av var det inträffar flest olyckor.

E6:an genom Göteborgs kommun är den väg där polisen rapporterat flest olyckor i februari och mars under åren 2018 till 2022: sammanlagt 70 stycken. Därefter följer en rad vägsträckor i och omkring Stockholm. Även E4:an genom Skellefteå har drabbats av ett 30-tal svårare olyckor.

– Statistiken reflekterar delvis var trafikmängden är störst. De här trafikplatserna är inte nödvändigtvis de farligaste, men risken för att råka ut för en olycka är högre. Listan ger en bra fingervisning om var det sker flest olyckor och var man bör vara extra vaksam som förare, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Vägsträcka

30

E4 genom Norrköping

27

Det är värt att notera att den här statistiken endast omfattar de olyckor som rapporterats av polisen. Alla lättare olyckor, som inte lett till personskador, ingår inte.

Över tid har antalet svåra trafikolyckor minskat markant. I landet som helhet rapporterades åren 2020 till 2022 60 procent färre svårt skadade under februari och mars än för 15 år sedan och 38 procent färre lindrigt skadade.

– Under pandemin såg vi en något minskad trafik i samhället, vilket även återspeglar sig i olycksstatistiken, men det är tydligt att arbetet med att göra vägarna säkrare har kommit långt genom att antalet mötesfria vägar ökar i antal och framför allt att moderna bilar är mer krocksäkra vilket också hjälper till att minska framför allt de svåra skadorna, säger Johan Granholm.

Sportlovstrafiken kommer med särskilda utmaningar.

– För många är bilfärden på sportlovet den enda gången på året som man kör på tidigare okända vintervägar. Det är lätt att bli stressad om man är ovan vid väglaget och det är mycket trafik. Då är det extra viktigt att hålla ett längre avstånd till bilen framför och inte köra för fort. Tänk på att bromssträckan blir mycket längre när det råder vinterväglag, säger Johan Granholm.

Tips på vad du kan göra för att minska risken för skada

• Planera din resa på förhand och håll dig om möjligt till mötesfria vägar.
  • Tänk på att resorna tar längre tid när det råder vinterväglag så det är viktigt att planera in fler pauser.
  • Håll extra avstånd till bilen framför då bromssträckan är längre när det är vinterväglag.
  • Tänk på att ha med extra filtar, något att dricka och äta och se till att ha varningstriangel och relflexvästar till alla i bilen ifall det blir stopp i trafiken eller om ni råkar ut för en olycka.
  • Spara telefonnumret till ditt försäkringsbolags skadejour i telefonen ifall du behöver t.ex. vägassistans/bärgning.

Källa: If

Läs mer om trafiksäkerhet i vinter: Säkrare bilresor på vintern – detta bör du tänka på

Då infaller sportlovet

Vecka 7: Stor-Göteborg och delar av Västra Götalands län samt Jönköpings län

Vecka 8 (den här veckan): Uppsala län, Skåne län, Södermanlands län, Östergötlands län, Hallands län, Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, stora delar av Västra Götalands län samt Örebro län

Vecka 9: Stockholms län, Dalarnas län, Gästrikland, södra Hälsingland, Västmanlands län, Värmlands län, Gotland

Vecka 10: Västerbotten, Norrbotten, norra Hälsingland, Västernorrlands län, Jämtlands län

Källa: Wikipedia

Metod

Artikeln bygger på statistik från olycksdatabasen Strada som If har begärt ut från Transportstyrelsen över polisrapporterade olyckor i februari och mars under åren 2018 till 2022.

Mindre olyckor, där det inte förekommit personskador, räknas inte med.

Varje väg är uppdelad i kommunsegment. Om en olycka inträffar i en korsning eller rondell mellan flera vägar statistikförs olyckan på samtliga berörda vägar.

Johan Granholm, motorexpert på If.