Spotify: ”Flexibelt arbetsliv ger frihet”

Pandemin har fått flera företag, läroverk och myndigheter att arbeta på distans – något många nu avser att fortsätta med. Spotify är ett av de företag som erbjuder sina medarbetare att arbeta hemifrån eller från kontoret. – Vi vill ge den flexibiliteten, den friheten och vi vet att våra medarbetare klarar av den och har efterfrågat den, säger Katarina Berg, global HR-chef på Spotify.
Katarina Berg, Spotify, Jonas Grafström, Ratio, Maria Deckeman, KI, diskuterar framtidens arbetsliv med Akavias Caroline Cederquist.

Att arbeta på distans har blivit till vardag för många. Och såväl medarbetare som chefer har upptäckt fördelarna med distansarbetet – men också de negativa konsekvenserna.

Studio Akavia Möter diskuterar Katarina Berg, global HR-chef på Spotify, Maria Deckeman, organisationsutvecklare på Karolinska Institutet, och Jonas Grafström, doktor i nationalekonomi på Ratio, hur arbetslivet förändrats och vilka erfarenheter som de tar med sig framåt.

– Det finns tre orsaker varför vi erbjuder medarbetare denna flexibiliteten. Ett: Attrahera medarbetare från hela världen. Två: Behålla dem vi har. Och tre: Att börja nudga ett beteende att arbete verkligen är någonting vi gör och inte bara ett ställe vi går till. När arbetsrätten, juridiken och försäkringsbolagen i framtiden tillåter att man kan vara digital nomad hela tiden och vi samtidigt kan vara en god arbetsgivare – då kan man följa solen och börja året på Auckland i Nya Zeeland och avluta det i LA, säger Katarina Berg på Spotify, som har över 7 000 medarbetare över hela världen.

Maria Deckeman har precis slutfört en rapport där det föreslås att Karolinska Institutet, KI, med över 5 000 anställda ska införa ett mer flexibelt arbetssätt. I rapporten har de tittat på vad forskningen hittills dragit för slutsatser om distansarbete och vad medarbetarna har för erfarenheter och ser att ett mer flexibelt arbetssätt har ett starkt stöd. På frågan i Studio Akavia Möter om flexibelt arbetsliv innebär högre krav på chefer håller Maria Deckeman inte med utan menar att det kommer att kräva en mer integrerad syn på ledarskap, där alla i större utsträckning leder sig själva och varandra.

– Jag kan bli väldigt provocerad när man pratar om att ”oj, nu ska vi leda på distans, då behöver jag ta hand om mina medarbetare ännu bättre, jag behöver checka in varje dag”. Men nya problem kan inte lösas med gamla metoder. Jag är helt övertygad om att vi måste tänka om och tänka nytt och att vi behöver hitta nya sätt kring hur vi kan jobba med ökat eget omdöme och utvecklade relationer kopplat till de uppdrag som vi gör, säger Maria Deckeman.

Forskaren Jonas Grafström tror definitivt det flexibla arbetslivet är här för att stanna. Men att det även kan innebära risker.

– Jag tror att vi kommer få se del negativa effekter med tiden. För att jämföra med teknologi, nästan all sådan har någon baksida – förbränningsmotorn var fantastisk för att öka produktionen i industrin, men släppte också ut en hel del saker som vi nu måste städa upp. Jag tror att det blir svårt för dem som är hemma och vi ser nu att det har blivit A- och B-lag, där A-laget är de som är inne på kontoret och de vet vad som händer. Men för de som är hemma blir det svårare, de blir som ett B-lag, säger Jonas Grafström.

Hela inslaget från Studio Akavia Möter finns här.