Spowdi

Spowdi öppnar vägen för mer hållbart jordbruk med bättre avkastning för miljoner småbrukare i Indien

För två år sedan inledde Spowdi AB samarbete med indiska lantbrukskooperativet Raidco Kerala för att testa Spowdi Mobile Pro i fält i delstaten Kerala. – Resultaten är mycket positiva och vi förbereder nu nästa steg. Möjligheten att installera ett robust och hållbart system för smart vattendistribution innebär en liten investering för den enskilde. Men är ett stort steg för världens 500 miljoner småskaliga lantbruk, säger berättar Spowdis CSO Anders Andersson.

Genom att distribuera vatten via solpanelsdrivna droppvattenlösningar kan bevattningssystemet Spowdi Mobile Pro minska vattenanvändningen med 80% jämfört med traditionella bevattningsmetoder och helt eliminera de direkta CO2-utsläppen. På detta sätt kan miljontals små livsmedelsproducenter världen över få bättre avkastning, odla fler typer av grödor samtidigt som de minimerar sin förbrukning av fossila energikällor och vatten.

I ett samarbete med Raidco Kerala Ltd i Indien testades bevattningssystemet på fyra hektar odlingsyta bestående av kokospalmer samt frukt och grönsaker.
För att mäta effektiviteten på Spowdi Mobile Pro placerades referenser vid 100 träd.

– Vi är nöjda med systemets prestanda under det här testet. Systemet fungerar effektivt med låg energimängd och kravet på vattenleverans är uppfyllt, säger Mr Valsan Panoli, ordförande för Raidco Kerala.

Raidico Kerala har sedan starten 1972 arbetat med att stötta och utveckla småskaligt jordbruk i den indiska delstaten Kerala genom metodutveckling, distribution och tillverkning av jordbruksmaskiner, tekniska lösningar och förnödenheter.

­– Kerala är en perfekt testmarknad och ett tillfälle för våra produkter att bekänna färg i krävande miljöer. Att det fungerat över förväntan är goda nyheter för oss och för de 500 miljoner småskaliga jordbrukare, så kallade one acre farmers, som är de som idag får nya möjligheter att växa och utvecklas med våra lösningar säger Spowdis CSO Anders Andersson.

I låginkomstländer står småskaliga jordbruk för en stor och viktig del av livsmedelsproduktionen. Jordbruk som ofta har god potential och som bidrar med arbetstillfällen och utvecklingsmöjligheter till den lokala ekonomin, men som ofta saknar möjligheter att göra stora investeringar och som i många fall ligger i områden med torrperioder och utan tillgång till tillförlitlig eldistribution.

Idag är lösningen vanligen dieseldrivna pumpar som använder mer än 200 liter diesel varje år och där varje pump årligen släpper ut runt 700 kg klimatpåverkande CO2 i atmosfären. Samtidigt använder existerande system vanligen mycket stora mängder vatten. Något som kan leda till vattenbrist för de stora delar av världens jordbruk som lider svag tillgång på vatten. Ett problem som växer med de pågående klimatförändringarna. Kostnaden för att driva Spowdi Mobile Pro är också extremt låg jämfört med en dieselpump. Besparingarna innebär att systemet har betalat för sig själv efter 18 månaders användning jämfört med alla dieselpumpsystem.

Men där Spowdi Mobile Pro, genom att kombinera solcellsdrift och ett system för droppbevattning, gör småbrukaren självförsörjande med fossilfri solenergi och samtidigt minskar vattenanvändningen med 80 procent jämfört med traditionella bevattningsmetoder.

– Hittills har Indien med sina speciella förutsättningar varit en kärnmarknad där vi har kunnat utveckla och förfina vår teknik med fokus på att skapa billiga och robusta mobila lösningar baserade på solenergi. En teknik som har potential över stora delar av världen. Därför breddar vi fokus med inriktning på Europa och Nordafrika, säger Anders Andersson som för tillfället befinner sig i Malaga, Spanien, där Spowdi nu ska öppna en demonstrationsanläggning och logistikcenters.

Om

Spowdi started in Sweden as a way to overcome a challenge in crayfish farming in moving water between two ponds far from the electric grid. Since 2014 Spowdi AB has developed and patented the world’s most energy-efficient solar-powered micro water irrigation system for the hundreds of millions of small food producers around the world.

The company is funded by state owned Almi Invest GreenTech, SHL Medical AG and a number of seasoned private investors.

Följ Spowdi