Crossborder Insight är en rapport från Navet som presenterar gränsöverskridande insikter kring tillväxtfrågor bland Öresundsregionens 4,1 miljoner invånare med stöd av AI. I ett första skede har arbetsmarknaden studerats och det framkommer bland annat att det är språket som är den största barriären som hindrar människor från att söka jobb på andra sidan sundet.
Språkliga barriärer är det största hindret till varför vi inte söker jobb på andra sidan Öresund, bild: Navet

Öresundsregionens tillväxt är kraftfull och fortsatt utveckling kräver en arbetsmarknad där gränssamarbetet mellan Sverige och Danmark fungerar, samt att trösklarna är så låga som möjligt. Sedan bron invigdes har även 70-110 nya huvudkontor etablerats i Malmö och 423 danska styrelseledamöter eller VD poster sitter i skånska bolag. Crossborder Insight etableras långsiktigt på marknaden för beslutsfattare inom näringslivet och offentliga organisationer i Sverige och Danmark.

Vad är det som hindrar människor från att söka arbete på andra sidan sundet? Crossborder Insight visar att det är språket som är det största hindret, detta trots den geografiska närheten. Vidare identifieras också pendlingen som ett stort problem, vilket indikerar kommunikationsproblem, något som inte har blivit bättre med de senaste årens gränskontroller. Minst problem tycks kulturskillnader vara. Studeras skillnaderna mellan de som söker jobb i Sverige och de som söker jobb i Danmark visar det sig att frågor kring skatte- och bidragssystem är större hinder för dem som söker jobb på den danska sidan, medan demotivation, så som svågerpolitik och långa svarstider, hindrar jobbsökandet på den svenska sidan.

I rapporten besvaras även frågor som; Vad söker svenska/danska arbetssökande efter? Vilka utmaningar föreligger härmed över våra gränser? Hur ser matchningen ut mellan tillgång och efterfrågan på arbetskraft? Vad pratar man om avseende platsvarumärken och infrastruktur?

Vill du veta mer? Gå in på https://navet.se/news/crossborder-insight-gransoverskridande-insikter-bland-oresundsregionens-41-miljoner-invanare-med-stod-av-ai/

Om rapporten
Genom ett exklusivt partnerskap med Quilt.ai, för den nordiska marknaden, kan Navet nu observera gruppers beteenden, attityd, tonalitet och avsikt- idag och imorgon i stor skala och på över 180 olika språk. Härefter tolkas det GDPR säkrade materialet av en stab med erfarna antropologer, beteendevetare och analytiker. Metodiken är välbeprövad med ca 200 genomförda uppdrag i världen och i nuläget har en handfull uppdrag levererats på nordiska marknaden. Datainsamlingen i den aktuella Crossborder Insight rapporten omfattar 2018.11-2021.04 (kan justeras bakåt och framåt), ca 2 000 platsannonser och ca 1 miljon sökningar inom valda fokusområden i Öresundsregionen.