Sprängning vid bygget av kretsloppsanläggning

Alla pratar cirkulär ekonomi – i Upplands Bro gör vi det. E.ON investerar 2,5 miljarder kronor i en kretsloppsanläggning och i april börjar bygget av densamma i Högbytorp! För att uppmärksamma satsningen och möjligheterna som skapas bjuder vi in till en pressträff där media välkomnas vara med vid en sprängning i bygget av anläggningarna.

Kretsloppsanläggning i Högbytorp

Samtidigt finns tillfälle att på riktigt få inblick i vad kretslopp och cirkulär ekonomi verkligen betyder:
- Vad gör satsningen vid Högbytorp så unik?
- Hur bidrar anläggningen till en cirkulär ekonomi?
- Hur blir den enes rest den andres resurs?

Det finns möjlighet att fotografera och filma vid sprängningen samt att intervjua Stefan Håkansson, vd E.ON värme, Camilla Jansson kommunstyrelsens ordförande i Upplands Bro och Helena Karlsson vd Ragn-Sells. Vi bjuder också på en enklare lunch med presentation av intressanta case och prylar.

7 april kl. 09.15 – 11.30

Plats
Samling vid Sätra gård, Upplands Bro Vägbeskrivning: http://www.ragnsells.se/sv/Kundtjanst/Anlaggningar/Stockholm/Satra-gard/

Transport från Sätra gård i Upplands Bro sker kl. 09.30
Det finns även möjlighet till transport t&r från Stockholms central till Sätra gård med avfärd cirka kl. 08.30. Kontakta i sådana fall sirpa.franzen@eon.se senast 3 april.

Kl. 09.15
Samling och avfärd från Sätra gård till anläggningsplatsen (buss)

Kl. 09.45
Kortare tal vid anläggningsplatsen av Stefan Håkansson, Camilla Jansson och Helena Karlsson

Kl. 10.00
Sprängning genomförs. Återfärd till Sätra gård (buss).

Kl. 10.30-11.15
Enkel lunch serveras på Sätra gård. Intervjutillfällen och presentation av cirkulär ekonomi i praktiken, berättelser med både prylar och case!

Kretsloppsanläggning i Högbytorp

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. Som energibolag bidrar vi till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.

E.ON och Online Group i samarbete kring nytt datacenter8.11.2017 09:01Pressmeddelande

Online Group blir första partner att etablera sig på E.ONs nya datacenter i Bällstaberg, Stockholm. Med hållbarhet som grund erbjuder E.ON all teknisk infrastruktur som krävs, samtidigt som överskottsvärmen från datorhallen tillvaratas och levereras som fjärrvärme till kunderna i Vallentuna. Fullt utbyggd kommer överskottsvärme från sajten att kunna stå för cirka en tredjedel av Vallentunas fjärrvärmebehov.

Ny innovation kan förändra hela energimarknaden7.11.2017 10:00Pressmeddelande

Nu lanserar E.ON en innovation som tar vara på den energi som redan finns i våra städer. Systemet kopplar samman och balanserar olika aktörers energibehov med varandra, där en aktörs energiöverskott kan komma till nytta hos en annan. Först ut blir Medicon Village Science Park i Lund. − Vi tror att vår uppfinning kan förändra den globala marknaden för uppvärmning och kyla i städerna, säger Fredrik Rosenqvist, chef för Business Innovation på E.ON.