Sprängning vid bygget av kretsloppsanläggning

Alla pratar cirkulär ekonomi – i Upplands Bro gör vi det. E.ON investerar 2,5 miljarder kronor i en kretsloppsanläggning och i april börjar bygget av densamma i Högbytorp! För att uppmärksamma satsningen och möjligheterna som skapas bjuder vi in till en pressträff där media välkomnas vara med vid en sprängning i bygget av anläggningarna.

Kretsloppsanläggning i Högbytorp

Samtidigt finns tillfälle att på riktigt få inblick i vad kretslopp och cirkulär ekonomi verkligen betyder:
- Vad gör satsningen vid Högbytorp så unik?
- Hur bidrar anläggningen till en cirkulär ekonomi?
- Hur blir den enes rest den andres resurs?

Det finns möjlighet att fotografera och filma vid sprängningen samt att intervjua Stefan Håkansson, vd E.ON värme, Camilla Jansson kommunstyrelsens ordförande i Upplands Bro och Helena Karlsson vd Ragn-Sells. Vi bjuder också på en enklare lunch med presentation av intressanta case och prylar.

7 april kl. 09.15 – 11.30

Plats
Samling vid Sätra gård, Upplands Bro Vägbeskrivning: http://www.ragnsells.se/sv/Kundtjanst/Anlaggningar/Stockholm/Satra-gard/

Transport från Sätra gård i Upplands Bro sker kl. 09.30
Det finns även möjlighet till transport t&r från Stockholms central till Sätra gård med avfärd cirka kl. 08.30. Kontakta i sådana fall sirpa.franzen@eon.se senast 3 april.

Kl. 09.15
Samling och avfärd från Sätra gård till anläggningsplatsen (buss)

Kl. 09.45
Kortare tal vid anläggningsplatsen av Stefan Håkansson, Camilla Jansson och Helena Karlsson

Kl. 10.00
Sprängning genomförs. Återfärd till Sätra gård (buss).

Kl. 10.30-11.15
Enkel lunch serveras på Sätra gård. Intervjutillfällen och presentation av cirkulär ekonomi i praktiken, berättelser med både prylar och case!

Kretsloppsanläggning i Högbytorp

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. Som energibolag bidrar vi till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.