Sprid ut skolstarterna för att minska smittspridningen

Regeringen och Folkhälsomyndigheten meddelade den 29 maj att rekommendationen om distansundervisning tas bort och elever i gymnasieskolan kan få återvända till skolans lokaler. Risken finns att beslutet leder till ökad trängsel i kollektivtrafiken när hundratusentals elever i höst åter ska resa med bussar och tåg till skolan i rusningstrafik. För att hantera utmaningen tillskriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik nu alla Sveriges kommuner, regionala smittskyddsmyndigheter och Skolverket samt Folkhälsomyndigheten. Detta med uppmaningen att snarast inleda dialoger om utspridda skolstarter för att hantera situationen.

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik

- Nu uppmanar vi huvudmännen för både de kommunala skolorna och de fristående skolornas styrelser att omgående inleda en dialog med våra medlemmar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och med den regionala smittskyddsläkaren kring möjligheterna att gemensamt besluta om att sprida ut skolstarterna på morgonen. Vi på Svensk Kollektivtrafik kan vara behjälpliga i den fortsatta dialogen för att gemensamt vidta de åtgärder som krävs för att hindra spridningen av Covid-19, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

- Dagens besked från regeringen och Folkhälsomyndigheten är säkert välkommet för såväl elever som lärare. Risken är samtidigt att staten själv nu agerar mot sina egna riktlinjer och aktivt bidrar till ökad trängsel i kollektivtrafiken när hundratusentals elever i höst åter ska börja i rusningstrafik. Det vill vi undvika. Därför uppmanar vi nu till en snar dialog om spridda skolstartstider för att dagens beslut inte ska bli morgondagens trängsel, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

I Sverige finns hundratusentals elever som läser vid gymnasieskolan. Flertalet av dessa reser till sin skola med kollektivtrafiken. Svensk Kollektivtrafik pekar i skrivelsen på risken att spridningen av Covid-19 ökar på nytt när gymnasieskolor och universitet/högskolor startar efter sommaren. En stor del av Sveriges gymnasieelever börjar skoldagen vid samma tid på morgonen, vilket skapar trängsel i bussar och tåg, liksom i skolornas allmänna utrymmen. För att minska trängseln och risken för smittspridning av Covid-19 bör skoldagens början spridas ut.

Enligt rapporten Mer kollektivtrafik och samhällsnytta for pengarna som Svensk Kollektivtrafik tog fram 2017 kan det räcka med att sprida ut starttiden med en halv till en hel timme för att jämna ut efterfrågan på kollektivtrafiken på morgonen.

Ta del av skrivelsen.

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik
Kristoffer Tamsons, Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.

Välkommet med tydligare råd – men det läggs enorma krav på det personliga ansvaret12.6.2020 15:38:20 CESTPressmeddelande

Folkhälsomyndighetens förtydligande den 10 juni av de allmänna råden för kollektivtrafiken under covid-19-pandemin är ett välkommet komplement till de tidigare resedirektiven. Men fortfarande är många frågor obesvarade. Branschen förväntar sig därför att myndigheterna kraftfullt kommunicerar resenärernas egna ansvar, annars riskeras ökad trängsel vid regionala och lokala resor som inte har platsbokning.

Upprop från kollektivtrafiken i hela Sverige30.4.2020 12:21:19 CESTPressmeddelande

Kollektivtrafiken blöder ekonomiskt. Utan kompensation för tappade intäkter och merkostnader väntar ett stålbad för branschen redan om ett par månader. Nu behövs en garanti om att samtliga merkostnader kopplat till kollektivtrafikens samhällsinsats i coronakrisen kompenseras av staten. Det skriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och ordförandena för samtliga Sveriges regionala kollektivtrafikmyndigheter i ett upprop i Svenska Dagbladet den 29 april och kräver handling.